Diplomová práce porovnává aktivity dvou farností z pohledu plnění jejich úkolů i potřeb společenství věřících. Popisuje obecné úkoly farnosti a uvádí povahu služeb vykonávaných jáhnem, knězem i laikem. Přibližuje také aktivity, které lze nalézt v jedné či druhé farnosti. Zabývá se historií jednotlivých farností i měst, ve kterých jsou umístěny. Popisuje výčet jejich aktivit a rozděluje je do skupin podle duchovního zaměření.
Práce je uzavřena kapitolou, kde jsou postaveny aktivity obou farností vedle sebe. Nejprve porovnává, jak každá z nich naplňuje obecné úkoly vyplývající z pastorace. Následně je rozdělí do skupin podle zacílení na životní etapu věřících a analyzuje, kolik aktivit a s jakým úspěchem je pořádáno pro jednotlivé skupiny s možnými příležitostmi i riziky. Dává možnost i jiným farnostem se inspirovat a obohatit svoji nabídku aktivit pro věřící.
Anotace v angličtině
This thesis compares the activities of two parishes from the point of view of fulfilling their tasks and needs of the community of believers. It describes the general tasks of the parish and presents the nature of the services performed by the deacon, priest and layman. It also describes the activities that can be found in one or the other parish. It deals with the history of both parishes and towns where they are located. It describes the list of their activities and divides them into groups according to their spiritual focus.
The thesis is closed with a chapter, in which are the activities of both parishes placed next to each other. At first there is a comparation - how each of them fulfills the general tasks of pastoral care. Then the activities are divided into groups according to the focus on the stage of life of believers and it analyses how many activities and how successfully are organized for each group with potential opportunities and risks. It also gives other parishes the opportunity to inspire and enrich their range of activities for believers.
Klíčová slova
Farnost, aktivity ve farnosti, Šlapanice, minorité, Brno, společenství, svátosti, katecheze, pastorace, církev.
Klíčová slova v angličtině
Parish, activities in the parish, Šlapanice, friars minor, Brno, community, sacraments, catechesis, pastoralism, church.
Rozsah průvodní práce
94 s (159 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce porovnává aktivity dvou farností z pohledu plnění jejich úkolů i potřeb společenství věřících. Popisuje obecné úkoly farnosti a uvádí povahu služeb vykonávaných jáhnem, knězem i laikem. Přibližuje také aktivity, které lze nalézt v jedné či druhé farnosti. Zabývá se historií jednotlivých farností i měst, ve kterých jsou umístěny. Popisuje výčet jejich aktivit a rozděluje je do skupin podle duchovního zaměření.
Práce je uzavřena kapitolou, kde jsou postaveny aktivity obou farností vedle sebe. Nejprve porovnává, jak každá z nich naplňuje obecné úkoly vyplývající z pastorace. Následně je rozdělí do skupin podle zacílení na životní etapu věřících a analyzuje, kolik aktivit a s jakým úspěchem je pořádáno pro jednotlivé skupiny s možnými příležitostmi i riziky. Dává možnost i jiným farnostem se inspirovat a obohatit svoji nabídku aktivit pro věřící.
Anotace v angličtině
This thesis compares the activities of two parishes from the point of view of fulfilling their tasks and needs of the community of believers. It describes the general tasks of the parish and presents the nature of the services performed by the deacon, priest and layman. It also describes the activities that can be found in one or the other parish. It deals with the history of both parishes and towns where they are located. It describes the list of their activities and divides them into groups according to their spiritual focus.
The thesis is closed with a chapter, in which are the activities of both parishes placed next to each other. At first there is a comparation - how each of them fulfills the general tasks of pastoral care. Then the activities are divided into groups according to the focus on the stage of life of believers and it analyses how many activities and how successfully are organized for each group with potential opportunities and risks. It also gives other parishes the opportunity to inspire and enrich their range of activities for believers.
Klíčová slova
Farnost, aktivity ve farnosti, Šlapanice, minorité, Brno, společenství, svátosti, katecheze, pastorace, církev.
Klíčová slova v angličtině
Parish, activities in the parish, Šlapanice, friars minor, Brno, community, sacraments, catechesis, pastoralism, church.
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia student předloží osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech kapitol.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia student předloží osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech kapitol.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Seznam doporučené literatury
ALBERICH, Emilio a Ludvík DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673826.
GÓRECKI, Edward. Církev se uskutečňuje ve farnosti: kanonicko-pastorační příručka pro duchovní a laiky. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1996.
OPATRNÝ, Aleš. Cesty pastorace v pluralitní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 80-7192-930-1.
OPATRNÝ, Aleš. Pastorace v postmoderní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-557-8.
NEŠPOR, Petr a Pavel OPATŘIL, ed. Farnost - místo pro každého?: sborník příspěvků z konference na Skalském dvoře, 21.4.-23.4.2005. Brno: Biskupství brněnské, 2005. ISBN 80-239-7040-2.
Seznam doporučené literatury
ALBERICH, Emilio a Ludvík DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673826.
GÓRECKI, Edward. Církev se uskutečňuje ve farnosti: kanonicko-pastorační příručka pro duchovní a laiky. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1996.
OPATRNÝ, Aleš. Cesty pastorace v pluralitní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 80-7192-930-1.
OPATRNÝ, Aleš. Pastorace v postmoderní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-557-8.
NEŠPOR, Petr a Pavel OPATŘIL, ed. Farnost - místo pro každého?: sborník příspěvků z konference na Skalském dvoře, 21.4.-23.4.2005. Brno: Biskupství brněnské, 2005. ISBN 80-239-7040-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce:
Uchazeč byl komisí vyzván k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazeči položeny následující otázky:
1. Jak by se dala data z vaší analýzy dále využít?
2. Rozeberte duchovní náplň Společenství ctitelů Božího milosrdenství.
3. Jaký je přínos Scholy brněnské mládeže?
Uchazeč reagoval na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponenta, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: C
Komise:
Předseda: Mgr. Marcela FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, PhD.
Členové: PhDr. Ing. Ludmila TROCHTOVÁ
doc. Dr. Rudolf SMAHEL, ThD.