Diplomová práce je zaměřena na vybrané rizikové chování a primární prevenci druhého stupně základních škol. V teoretické části, jsem se pokusila definovat veškerá témata týkající se rizikového chování. Věnuji se změnám, které jsou zapříčiněny adolescencí. Vztahy s rodinou a vrstevníky. Dále se nejvíce věnuji tématům agrese, šikany a kyberšikany, které vyšli v předvýzkumu jako nejvíce frekventované z typů rizikového chování. Zabývám se řešením této problematiky a její prevencí. V praktické části jsou stručně vyobrazeny odpovědi metodiků prevence na kladené otázky v čtyřech kategoriích, týkající se rizikového chování (primární prevence, agrese, šikana, kyberšikana). Čímž jsem chtěla zjistit a porovnat četnost preventivních programů na školách, zda jsou programy podle zkušeností metodiků prevence dostatečné. Jak často se ve své praxi setkávají s projevy rizikového chování. Zjistit, co školní metodici prevence považují za hlavní příčiny výskytu projevu tohoto chování. Věřím, že se po výsledcích výzkumu, budou snažit školní metodici primární prevenci posílit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on selected risky behavior and primary prevention of upper primary school. In the theoretical part, I tried to define all topics related to risky behavior. I deal with changes that are caused by adolescence. Relationships with family and peers. In addition I focus mostly on the topics of aggression, bullying and cyberbullying, which came out in the pre-research as the most frequent of the types of risky behavior. I deal with the solution of this issue and its prevention. In the practical part there are briefly depicted the answers of the prevention methodologists to the questions in four categories concerning risky behavior (primary prevention, aggression, bullying, cyberbullying). So I wanted to find out and compare the frequency of preventive programs in schools, whether the programs, according to the experience of prevention methodologists, are sufficient. How often they encounter risky behavior in their practice. Find out what school prevention methodologists consider to be the main causes of the manifestation of this behavior. I believe that after the results of the research, school methodists will try to strengthen prima
Diplomová práce je zaměřena na vybrané rizikové chování a primární prevenci druhého stupně základních škol. V teoretické části, jsem se pokusila definovat veškerá témata týkající se rizikového chování. Věnuji se změnám, které jsou zapříčiněny adolescencí. Vztahy s rodinou a vrstevníky. Dále se nejvíce věnuji tématům agrese, šikany a kyberšikany, které vyšli v předvýzkumu jako nejvíce frekventované z typů rizikového chování. Zabývám se řešením této problematiky a její prevencí. V praktické části jsou stručně vyobrazeny odpovědi metodiků prevence na kladené otázky v čtyřech kategoriích, týkající se rizikového chování (primární prevence, agrese, šikana, kyberšikana). Čímž jsem chtěla zjistit a porovnat četnost preventivních programů na školách, zda jsou programy podle zkušeností metodiků prevence dostatečné. Jak často se ve své praxi setkávají s projevy rizikového chování. Zjistit, co školní metodici prevence považují za hlavní příčiny výskytu projevu tohoto chování. Věřím, že se po výsledcích výzkumu, budou snažit školní metodici primární prevenci posílit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on selected risky behavior and primary prevention of upper primary school. In the theoretical part, I tried to define all topics related to risky behavior. I deal with changes that are caused by adolescence. Relationships with family and peers. In addition I focus mostly on the topics of aggression, bullying and cyberbullying, which came out in the pre-research as the most frequent of the types of risky behavior. I deal with the solution of this issue and its prevention. In the practical part there are briefly depicted the answers of the prevention methodologists to the questions in four categories concerning risky behavior (primary prevention, aggression, bullying, cyberbullying). So I wanted to find out and compare the frequency of preventive programs in schools, whether the programs, according to the experience of prevention methodologists, are sufficient. How often they encounter risky behavior in their practice. Find out what school prevention methodologists consider to be the main causes of the manifestation of this behavior. I believe that after the results of the research, school methodists will try to strengthen prima
1.Stanovení tématu
2.Rešerše
3.Studium literatury
4.Výběr a zpracování výzkumné metody
5.Teoretické zpracování tématu
6.Zpracování výsledků výzkumného šetření
7.Vyhodnocení výsledků výzkumného šetření
8.Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1.Stanovení tématu
2.Rešerše
3.Studium literatury
4.Výběr a zpracování výzkumné metody
5.Teoretické zpracování tématu
6.Zpracování výsledků výzkumného šetření
7.Vyhodnocení výsledků výzkumného šetření
8.Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Žák s problémovým chováním : cesta institucionální pomoci. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. 108 stran. ISBN 978-80-7387703-3.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. ISBN 978-80-247-2992-3.
KAŠPARŮ, Jaroslav Max. Naslouchat je víc než poslouchat. 1. vyd. Brno: Cesta, 2013. 143 s. ISBN 978-80-7295-157-4 ? il. - MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Žák s problémovým chováním : cesta institucionální pomoci. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. 108 stran. ISBN 978-80-7387703-3.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. ISBN 978-80-247-2992-3.
KAŠPARŮ, Jaroslav Max. Naslouchat je víc než poslouchat. 1. vyd. Brno: Cesta, 2013. 143 s. ISBN 978-80-7295-157-4 ? il. - MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.