Bakalářská práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení klíčových pojmů problematiky trhu práce, politiky zaměstnanosti, programy a instituce pomáhající nezaměstnaným a absolventům získat zaměstnání. Připravenost absolventů školy k výkonu své profese ve velké míře ovlivňuje kvalitní škola tedy lidé ve škole a kvalitní kurikulum. Tomuto tématu se věnuje pokračující část práce a navazuje na vývoj realizovaných změn v učňovském školství v průběhu let 1989 až do roku 2020. V závěru teoretické části je představeno SOU opravárenské Králíky jeho stručná historie, současnost a spolupracující sociální partneři školy, kteří se podílejí na přípravě budoucích absolventů školy.
Praktická část je věnována uplatnění absolventů SOUo Králíky na trhu práce, jejich kvalitě teoretické a praktické přípravy na budoucí povolání. Metodou průzkumu byl zvolen rozhovor se zástupci spolupracujících sociálních partnerů a s žáky 3. ročníku, oboru opravář zemědělských strojů.
Cílem práce je vymezit problematiku uplatnění absolventů učňovského školství na trhu práce a zjistit, analyzovat a posoudit úspěšnost absolventů SOUo Králíky při získávání zaměstnání. Dále ověřit připravenost absolventů k výkonu profese opravář zemědělských strojů z pohledu spolupracujících sociálních partnerů a žáků školy, formulovat jejich případná doporučení ke zlepšení.V závěru jsou shrnuty a vyhodnoceny poznatky z realizovaného průzkumu včetně doporučení ze strany spolupracujících sociálních partnerů na zkvalitnění připravenosti absolventů školy na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is focused on defining the key concepts of labor market issues, employment policy, programs and institutions helping the unemployed and graduates to get a job. The readiness of the school graduates to perform their profession is influenced to a great extent by the quality school, ie by the people in the school and by the quality curriculum. This topic is dealt with in the ongoing part of the thesis and follows the development of realized changes in apprenticeship in the years 1989 to 2020. part is presented by SOU opravárenské Králíky his brief history, present and cooperating social partners of the school, who are involved in the preparation of future school graduates.
The practical part is devoted to the employment of SOUo Králíky graduates in the labor market, their quality of theoretical and practical preparation for future occupation. The survey method was used for an interview with representatives of cooperating social partners and with pupils of the 3rd year, field of repair of agricultural machines.
The aim of the thesis is to define the issue of the application of apprenticeship graduates in the labor market and to find out, analyze and assess the success of SOUo Králíky graduates in obtaining employment. Furthermore, to verify the readiness of graduates to carry out the profession of repairer of agricultural machinery from the perspective of cooperating social partners and pupils of the school, to formulate their possible recommendations for improvement.
The conclusion summarizes and evaluates the findings of the survey, including recommendations from the cooperating social partners, to improve the preparedness of school leavers for future occupations.
Klíčová slova
Střední odborná škola, sociální partner, spolupráce, střední odborné vzdělávání, praktické vyučování, uplatnění absolventů.
Klíčová slova v angličtině
Vocational School, Social Partner, Cooperation, Secondary
Vocational Education, Professional Practice, Employment of Graduates.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení klíčových pojmů problematiky trhu práce, politiky zaměstnanosti, programy a instituce pomáhající nezaměstnaným a absolventům získat zaměstnání. Připravenost absolventů školy k výkonu své profese ve velké míře ovlivňuje kvalitní škola tedy lidé ve škole a kvalitní kurikulum. Tomuto tématu se věnuje pokračující část práce a navazuje na vývoj realizovaných změn v učňovském školství v průběhu let 1989 až do roku 2020. V závěru teoretické části je představeno SOU opravárenské Králíky jeho stručná historie, současnost a spolupracující sociální partneři školy, kteří se podílejí na přípravě budoucích absolventů školy.
Praktická část je věnována uplatnění absolventů SOUo Králíky na trhu práce, jejich kvalitě teoretické a praktické přípravy na budoucí povolání. Metodou průzkumu byl zvolen rozhovor se zástupci spolupracujících sociálních partnerů a s žáky 3. ročníku, oboru opravář zemědělských strojů.
Cílem práce je vymezit problematiku uplatnění absolventů učňovského školství na trhu práce a zjistit, analyzovat a posoudit úspěšnost absolventů SOUo Králíky při získávání zaměstnání. Dále ověřit připravenost absolventů k výkonu profese opravář zemědělských strojů z pohledu spolupracujících sociálních partnerů a žáků školy, formulovat jejich případná doporučení ke zlepšení.V závěru jsou shrnuty a vyhodnoceny poznatky z realizovaného průzkumu včetně doporučení ze strany spolupracujících sociálních partnerů na zkvalitnění připravenosti absolventů školy na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is focused on defining the key concepts of labor market issues, employment policy, programs and institutions helping the unemployed and graduates to get a job. The readiness of the school graduates to perform their profession is influenced to a great extent by the quality school, ie by the people in the school and by the quality curriculum. This topic is dealt with in the ongoing part of the thesis and follows the development of realized changes in apprenticeship in the years 1989 to 2020. part is presented by SOU opravárenské Králíky his brief history, present and cooperating social partners of the school, who are involved in the preparation of future school graduates.
The practical part is devoted to the employment of SOUo Králíky graduates in the labor market, their quality of theoretical and practical preparation for future occupation. The survey method was used for an interview with representatives of cooperating social partners and with pupils of the 3rd year, field of repair of agricultural machines.
The aim of the thesis is to define the issue of the application of apprenticeship graduates in the labor market and to find out, analyze and assess the success of SOUo Králíky graduates in obtaining employment. Furthermore, to verify the readiness of graduates to carry out the profession of repairer of agricultural machinery from the perspective of cooperating social partners and pupils of the school, to formulate their possible recommendations for improvement.
The conclusion summarizes and evaluates the findings of the survey, including recommendations from the cooperating social partners, to improve the preparedness of school leavers for future occupations.
Klíčová slova
Střední odborná škola, sociální partner, spolupráce, střední odborné vzdělávání, praktické vyučování, uplatnění absolventů.
Klíčová slova v angličtině
Vocational School, Social Partner, Cooperation, Secondary
Vocational Education, Professional Practice, Employment of Graduates.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zaměřena na vymezení klíčových pojmů problematiky trhu práce,politiky zaměstnanosti, programy a instituce pomáhající nezaměstnaným a absolventům získat zaměstnání. K uplatnění absolventů učňovského školství na trhu práce je třeba kvalitních znalostí, což má přímou souvislost s kvalitou školy, výuky, vybavením školy atd. Tomuto tématu se věnuje pokračující část práce.
Cílem teoretické části je seznámení s problematikou zaměstnanosti a trhu práce, která má přímou souvislost s kvalitou výuky, vzděláváním a dalšími aspekty učňovského školství.
Praktická část je věnována uplatnění absolventů SOUO Králíky na trhu práce. Jako výzkumná metoda byl zvolen rozhovor s absolventy z loňského školního roku, kteří v letošním školním roce pokračují na maturitním oboru jako absolventi a se sociálními partnery SOUO Králíky.
Cílem praktické části je zjistit, posoudit a analyzovat úspěšnost absolventů SOUO Králíky při získávání zaměstnání.
Závěr je zaměřen na shrnutí celé práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zaměřena na vymezení klíčových pojmů problematiky trhu práce,politiky zaměstnanosti, programy a instituce pomáhající nezaměstnaným a absolventům získat zaměstnání. K uplatnění absolventů učňovského školství na trhu práce je třeba kvalitních znalostí, což má přímou souvislost s kvalitou školy, výuky, vybavením školy atd. Tomuto tématu se věnuje pokračující část práce.
Cílem teoretické části je seznámení s problematikou zaměstnanosti a trhu práce, která má přímou souvislost s kvalitou výuky, vzděláváním a dalšími aspekty učňovského školství.
Praktická část je věnována uplatnění absolventů SOUO Králíky na trhu práce. Jako výzkumná metoda byl zvolen rozhovor s absolventy z loňského školního roku, kteří v letošním školním roce pokračují na maturitním oboru jako absolventi a se sociálními partnery SOUO Králíky.
Cílem praktické části je zjistit, posoudit a analyzovat úspěšnost absolventů SOUO Králíky při získávání zaměstnání.
Závěr je zaměřen na shrnutí celé práce.
Seznam doporučené literatury
VÁCLAVÍKOVÁ, Anna, Helena KOLIBOVÁ a Alina KUBICOVÁ. Problematika trhu práce a politiky zaměstnanosti: [studijní materiály pro kombinované studium Veřejná správa a regionální politika]. Opava: Optys, 2009. ISBN 978-80-85819-76-2.
BROŽOVÁ, Dagmar. Společenské souvislosti trhu práce. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-16-4.
ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-9006-8.
KUCHAŘ, Pavel. Trh práce: sociologická analýza. V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 9788024613833.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 2., doplněné. Praha: Sociologické nakl., 1998. Studijní texty (Sociologicke nakladatelstvi), sv. 6. ISBN 9788090142497
SIROVÁTKA, Tomáš a Petr MAREŠ, ed. Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3048-8.
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Jiří ZOUNEK. Kultura školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3746-6 CKK 26291.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
POL, Milan, Milada RABUŠICOVÁ a Petr NOVOTNÝ. Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4210-9.
POL, Milan. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
Uplatnění absolventů škol na trhu práce. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 1997. ISBN 978-80-7481-188-3.
HORSKÁ, Viola a kol. Nové prvky duálního odborného vzdělávání podporující spolupráci škol a firem: Koncepční studie, Národní ústav pro vzdělávání, 2005. ISBN 978-80-7481-112-8.
KAŠPAROVÁ, Jana. Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU: rámcové vzdělávací programy. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-85118-12-4.
Seznam doporučené literatury
VÁCLAVÍKOVÁ, Anna, Helena KOLIBOVÁ a Alina KUBICOVÁ. Problematika trhu práce a politiky zaměstnanosti: [studijní materiály pro kombinované studium Veřejná správa a regionální politika]. Opava: Optys, 2009. ISBN 978-80-85819-76-2.
BROŽOVÁ, Dagmar. Společenské souvislosti trhu práce. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-16-4.
ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-9006-8.
KUCHAŘ, Pavel. Trh práce: sociologická analýza. V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 9788024613833.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 2., doplněné. Praha: Sociologické nakl., 1998. Studijní texty (Sociologicke nakladatelstvi), sv. 6. ISBN 9788090142497
SIROVÁTKA, Tomáš a Petr MAREŠ, ed. Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3048-8.
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Jiří ZOUNEK. Kultura školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3746-6 CKK 26291.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
POL, Milan, Milada RABUŠICOVÁ a Petr NOVOTNÝ. Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4210-9.
POL, Milan. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
Uplatnění absolventů škol na trhu práce. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 1997. ISBN 978-80-7481-188-3.
HORSKÁ, Viola a kol. Nové prvky duálního odborného vzdělávání podporující spolupráci škol a firem: Koncepční studie, Národní ústav pro vzdělávání, 2005. ISBN 978-80-7481-112-8.
KAŠPAROVÁ, Jana. Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU: rámcové vzdělávací programy. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-85118-12-4.