Tématem této bakalářské práce jsou Zkušenosti školních metodiků prevence s realizací prevence drogové závislosti na 2. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou, přičemž první část nastíní základní pojmy spojené s drogovou závislostí a s ní související prevencí, kterou blíže specifikuji a popíši její členění. Na konci teoretické části bude vymezena role školního metodika prevence a popíši tvorbu minimálního preventivního programu. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, které proběhlo se školními metodiky prevence prostřednictvím polostrukturovaného interview. Výzkum se uskutečnil v Olomouci na pěti základních školách. Cílem výzkumu bylo zmapovat zkušenosti školních metodiků prevence s realizací prevence drogové závislosti. Výsledky šetření byly zpracované pomocí rámcové analýzy.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is the experience of school prevention methodologists with the implementation of drug addiction prevention at upper primary schools. The thesis is divided into theoretical and practical part. The first part outlines basic terms concerning drug addiction and related prevention. Drug addiction prevention is further defined and its classification explained. At the end of the theoretical part I define the role of the school prevention methodologist and describe the creation of the minimum prevention program. The practical part consists of the survey which was conducted with school prevention methodologists through a semi-structured interview. This research took place at five primary schools in Olomouc. The aim of my research was to map the experience of school prevention methodologists with the implementation of drug addiction prevention. The results of the survey were processed by using framework analysis method.
Klíčová slova
školní metodik prevence, prevence, drogová závislost, návykové látky, základní škola
Klíčová slova v angličtině
school prevention methodologist, prevention, drug addiction, addictive substances, primary school
Rozsah průvodní práce
55 s. (76 877 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce jsou Zkušenosti školních metodiků prevence s realizací prevence drogové závislosti na 2. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou, přičemž první část nastíní základní pojmy spojené s drogovou závislostí a s ní související prevencí, kterou blíže specifikuji a popíši její členění. Na konci teoretické části bude vymezena role školního metodika prevence a popíši tvorbu minimálního preventivního programu. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, které proběhlo se školními metodiky prevence prostřednictvím polostrukturovaného interview. Výzkum se uskutečnil v Olomouci na pěti základních školách. Cílem výzkumu bylo zmapovat zkušenosti školních metodiků prevence s realizací prevence drogové závislosti. Výsledky šetření byly zpracované pomocí rámcové analýzy.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is the experience of school prevention methodologists with the implementation of drug addiction prevention at upper primary schools. The thesis is divided into theoretical and practical part. The first part outlines basic terms concerning drug addiction and related prevention. Drug addiction prevention is further defined and its classification explained. At the end of the theoretical part I define the role of the school prevention methodologist and describe the creation of the minimum prevention program. The practical part consists of the survey which was conducted with school prevention methodologists through a semi-structured interview. This research took place at five primary schools in Olomouc. The aim of my research was to map the experience of school prevention methodologists with the implementation of drug addiction prevention. The results of the survey were processed by using framework analysis method.
Klíčová slova
školní metodik prevence, prevence, drogová závislost, návykové látky, základní škola
Klíčová slova v angličtině
school prevention methodologist, prevention, drug addiction, addictive substances, primary school
Zásady pro vypracování
Tohle téma jsem si vybrala, protože si myslím, že je prevence velmi důležitá a je nezbytné s ní začít již na základní škole, tudíž se ve výzkumné části budu zajímat o to, jak probíhá prevence na vybraných základních školách.
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž první část nastíní základní pojmy spojené s drogovou závislostí a s ní související prevencí. Dále bude vymezena funkce školního metodika prevence a popíši tvorbu minimálního preventivního programu.
Praktická část bude vycházet z kvalitativního přístupu, přičemž metodou pro sběr dat bude polostrukturované interview, které získám prostřednictvím audiozáznamu. Výsledky výzkumu budou zpracovány pomocí rámcové analýzy. Výzkumným vzorkem budou školní metodikové prevence v Olomouci.
Hlavní cíl: zmapovat zkušenosti ŠMP s realizací prevence drogové závislosti.
Výzkumné otázky:
1. Jaké jsou zkušenosti dětí s návykovými látkami?
2. Jak vnímáte rodiny, ze kterých pochází děti s drogovou zkušeností?
3. Jaká je role školy a školního metodika prevence v rámci prevence drogové závislosti?
Zásady pro vypracování
Tohle téma jsem si vybrala, protože si myslím, že je prevence velmi důležitá a je nezbytné s ní začít již na základní škole, tudíž se ve výzkumné části budu zajímat o to, jak probíhá prevence na vybraných základních školách.
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž první část nastíní základní pojmy spojené s drogovou závislostí a s ní související prevencí. Dále bude vymezena funkce školního metodika prevence a popíši tvorbu minimálního preventivního programu.
Praktická část bude vycházet z kvalitativního přístupu, přičemž metodou pro sběr dat bude polostrukturované interview, které získám prostřednictvím audiozáznamu. Výsledky výzkumu budou zpracovány pomocí rámcové analýzy. Výzkumným vzorkem budou školní metodikové prevence v Olomouci.
Hlavní cíl: zmapovat zkušenosti ŠMP s realizací prevence drogové závislosti.
Výzkumné otázky:
1. Jaké jsou zkušenosti dětí s návykovými látkami?
2. Jak vnímáte rodiny, ze kterých pochází děti s drogovou zkušeností?
3. Jaká je role školy a školního metodika prevence v rámci prevence drogové závislosti?
Seznam doporučené literatury
CIKLOVÁ, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 1. vyd. [Ostrava]: EconomPress, 2014. 160 s. ISBN 978-80-905065-6-5.
Drogy: otázky a odpovědi: [příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 198 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-223-2.
GALL?, Maurice et al. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vyd. v českém jazyce. [Praha]: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. Metodika; no. 4. ISBN 80-86734-38-2.
GÖHLERT, Fr.-Christoph. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky, terapie. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2001. 141 s. Pro zdraví. ISBN 80-7202-950-9.
HEJDA, Jan a DUBEN, Rostislav. Veřejně prospěšné organizace a jejich postavení v systému prevence a ochrany proti drogovým závislostem. Praha: Vltavín, 2002. 187 s. ISBN 80-86587-02-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ILLES, Tom. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. 2., upr. vyd. Praha: ISV, 2002. 55 s. ISBN 80-85866-93-5.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. [Praha]: Úřad vlády České republiky, 2003- . sv. Monografie; no 1. ISBN 80-86734-05-6.
MARTANOVÁ, Veronika et al. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní metodiky prevence. Vyd. 1. Praha: Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty a VFN, Univerzita Karlova, 2007. 159 s. Učební texty. ISBN 978-80-254-0525-3.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. 405 stran. Monografie. ISBN 978-80-7422-391-4.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 220 s. Monografie. ISBN 978-80-87258-89-7.
MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Vyd. 1. Praha: Sdružení SCAN, ?2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 112. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel a CSÉMY, Ladislav. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. 2., rozš. vyd. Praha: Sportpropag, 1994. 159 s.
NEŠPOR, Karel, CSÉMY, Ladislav a PERNICOVÁ, Hana. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a na středních školách: příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 1996. 156 s. ISBN 80-260-3877-0.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
POKORNÝ, Vratislav, TELCOVÁ, Jana a TOMKO, Anton. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozšíř. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186 s. Prevence sociálně patologických jevů. ISBN 80-86568-04-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence: soubor materiálů. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2006. 103 s. ISBN 80-86654-17-6.
VOKURKA, Martin a kol. Praktický slovník medicíny. 11. aktualizované vydání. Praha: Maxdorf, [2015], ?2015. xvi, 435 stran. ISBN 978-80-7345-464-7.
Seznam doporučené literatury
CIKLOVÁ, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 1. vyd. [Ostrava]: EconomPress, 2014. 160 s. ISBN 978-80-905065-6-5.
Drogy: otázky a odpovědi: [příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 198 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-223-2.
GALL?, Maurice et al. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vyd. v českém jazyce. [Praha]: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. Metodika; no. 4. ISBN 80-86734-38-2.
GÖHLERT, Fr.-Christoph. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky, terapie. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2001. 141 s. Pro zdraví. ISBN 80-7202-950-9.
HEJDA, Jan a DUBEN, Rostislav. Veřejně prospěšné organizace a jejich postavení v systému prevence a ochrany proti drogovým závislostem. Praha: Vltavín, 2002. 187 s. ISBN 80-86587-02-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ILLES, Tom. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. 2., upr. vyd. Praha: ISV, 2002. 55 s. ISBN 80-85866-93-5.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. [Praha]: Úřad vlády České republiky, 2003- . sv. Monografie; no 1. ISBN 80-86734-05-6.
MARTANOVÁ, Veronika et al. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní metodiky prevence. Vyd. 1. Praha: Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty a VFN, Univerzita Karlova, 2007. 159 s. Učební texty. ISBN 978-80-254-0525-3.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. 405 stran. Monografie. ISBN 978-80-7422-391-4.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 220 s. Monografie. ISBN 978-80-87258-89-7.
MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Vyd. 1. Praha: Sdružení SCAN, ?2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 112. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel a CSÉMY, Ladislav. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. 2., rozš. vyd. Praha: Sportpropag, 1994. 159 s.
NEŠPOR, Karel, CSÉMY, Ladislav a PERNICOVÁ, Hana. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a na středních školách: příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 1996. 156 s. ISBN 80-260-3877-0.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
POKORNÝ, Vratislav, TELCOVÁ, Jana a TOMKO, Anton. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozšíř. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186 s. Prevence sociálně patologických jevů. ISBN 80-86568-04-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence: soubor materiálů. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2006. 103 s. ISBN 80-86654-17-6.
VOKURKA, Martin a kol. Praktický slovník medicíny. 11. aktualizované vydání. Praha: Maxdorf, [2015], ?2015. xvi, 435 stran. ISBN 978-80-7345-464-7.