Bakalářská práce je zaměřena na odchod mladých dospělých z institucionální výchovy, konkrétně pak z výchovného ústavu.
Teoretická část pomocí odborné literatury charakterizuje životní etapu mladé dospělosti, mapuje institucionální výchovou - její legislativní ukotvení, přehled pracovníků zařízení, celkově shrnuje možnosti mladých dospělých po odchodu z institucionální výchovy.
Cílem praktické části je komparace představ budoucnosti mladých dospělých, odcházejících z výchovného ústavu s následnou skutečností. Zhodnocení úspěšnosti začlenění do společnosti v oblasti bydlení, mezilidských vztahů, pracovního uplatnění a volnočasových aktivit. První část, zaměřená na představy účastníků výzkumného šetření, je vedena prostřednictvím dotazníků, následná realita je zkoumána pomocí rozhovorů. Rozhovory jsou pro zachování objektivity doplněny o rozhovory s pracovníky zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on institutional care, especially young adults leaving the institutional care.
The theoretical part characterizes the stage of life of young adulthood, maps institutional care - its legal basis and foundations, overview of the employees of institutional care and overall summarizes the possibilities and opportunities of young adults after leaving institutional care.
The aim of the practical part isthe comparation of ideas of future of the young adults, leaving the institutional care with its reality, evaluation of the success of integration in housing area, interpersonal relationships, employment and leisure time activities. The first part of this research focuses on the ideas about future of the participants of this research. The data was obtained via questionnaire and the following reality was researched via interviews and interviews with the employees to remain objective.
Klíčová slova
mladý dospělý, institucionální výchova, výchovný ústav, odchod
Klíčová slova v angličtině
young adults, institutional care, departure
Rozsah průvodní práce
64 s. (97 200 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na odchod mladých dospělých z institucionální výchovy, konkrétně pak z výchovného ústavu.
Teoretická část pomocí odborné literatury charakterizuje životní etapu mladé dospělosti, mapuje institucionální výchovou - její legislativní ukotvení, přehled pracovníků zařízení, celkově shrnuje možnosti mladých dospělých po odchodu z institucionální výchovy.
Cílem praktické části je komparace představ budoucnosti mladých dospělých, odcházejících z výchovného ústavu s následnou skutečností. Zhodnocení úspěšnosti začlenění do společnosti v oblasti bydlení, mezilidských vztahů, pracovního uplatnění a volnočasových aktivit. První část, zaměřená na představy účastníků výzkumného šetření, je vedena prostřednictvím dotazníků, následná realita je zkoumána pomocí rozhovorů. Rozhovory jsou pro zachování objektivity doplněny o rozhovory s pracovníky zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on institutional care, especially young adults leaving the institutional care.
The theoretical part characterizes the stage of life of young adulthood, maps institutional care - its legal basis and foundations, overview of the employees of institutional care and overall summarizes the possibilities and opportunities of young adults after leaving institutional care.
The aim of the practical part isthe comparation of ideas of future of the young adults, leaving the institutional care with its reality, evaluation of the success of integration in housing area, interpersonal relationships, employment and leisure time activities. The first part of this research focuses on the ideas about future of the participants of this research. The data was obtained via questionnaire and the following reality was researched via interviews and interviews with the employees to remain objective.
Klíčová slova
mladý dospělý, institucionální výchova, výchovný ústav, odchod
Klíčová slova v angličtině
young adults, institutional care, departure
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění informací k teoretické části práce, zpracování literatury
2. Shromáždění dat k praktické části práce, analýza dat, vyhodnocení praktické části
3. Konzultace s vedoucím bakalářské práce
Účastníci - 5 dětí opouštějících zařízení pro výkon institucionální výchovy v Olešnici na Moravě.
Cíl - zjistit možnosti dětí opouštějících zařízení pro výkon institucionální výchovy, zjistit jejich představu o budoucnosti a srovnat s následnou realitou.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění informací k teoretické části práce, zpracování literatury
2. Shromáždění dat k praktické části práce, analýza dat, vyhodnocení praktické části
3. Konzultace s vedoucím bakalářské práce
Účastníci - 5 dětí opouštějících zařízení pro výkon institucionální výchovy v Olešnici na Moravě.
Cíl - zjistit možnosti dětí opouštějících zařízení pro výkon institucionální výchovy, zjistit jejich představu o budoucnosti a srovnat s následnou realitou.
Seznam doporučené literatury
DOBROVOLSKÁ, M., et al. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky a patopsychologie. Brno: Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0240-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0
CHALOUPKA, L. et al. Etopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovnápéče ve školských zařízeních. Hradec Králové, nakladatelství GAUDEAMUS, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KÁBELE, F. Základy speciální pedagogiky pro výchovné poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0557-1.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
RENOTIÉROVÁ, M. et al. Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
Seznam doporučené literatury
DOBROVOLSKÁ, M., et al. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky a patopsychologie. Brno: Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0240-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0
CHALOUPKA, L. et al. Etopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovnápéče ve školských zařízeních. Hradec Králové, nakladatelství GAUDEAMUS, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KÁBELE, F. Základy speciální pedagogiky pro výchovné poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0557-1.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
RENOTIÉROVÁ, M. et al. Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.