Teoretická část diplomové práce vymezuje problematiku sluchového postižení. Obsahuje terminologické vymezení sluchového postižení, jeho klasifikaci, etiologii a diagnostiku. Dále charakterizuje výchovu a vzdělávání osob se sluchovým postižením z hlediska obsahu, historického vývoje a legislativního opatření. V neposlední řadě popisuje pojem hudebně dramatická výchova a blíže specifikuje jeho dvě hlavní složky, tedy hudební a dramatickou.
Výzkumná část se zaměřuje na výuku předmětu hudebně dramatická výchova na školách pro žáky se sluchovým postižením a pomocí metody pozorování, rozhovoru a analýzy dokumentů se snaží prokázat význam a uplatnitelnost tohoto předmětu v životě člověka se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis defines the issue of hearing impairment. It contains the terminological definition of hearing impairment, its classification, etiology and diagnostics. It also characterizes the education and training of people with hearing impairment in terms of content, historical development and legislative measures. Last but not least, it describes the concept of musical and dramatic education and specifies its two main components, musical and dramatic ones.
Practical part focuses on teaching the subject of musical and dramatic education at schools for pupils with hearing impairment and by using the methods of observation, interview and document analysis tries to prove the importance and applicability of this subject in the life of people with hearing impaired.
Klíčová slova
sluchové postižení, výchova a vzdělávání, hudebně dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, education and educaional training, musical and dramatic subject
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce vymezuje problematiku sluchového postižení. Obsahuje terminologické vymezení sluchového postižení, jeho klasifikaci, etiologii a diagnostiku. Dále charakterizuje výchovu a vzdělávání osob se sluchovým postižením z hlediska obsahu, historického vývoje a legislativního opatření. V neposlední řadě popisuje pojem hudebně dramatická výchova a blíže specifikuje jeho dvě hlavní složky, tedy hudební a dramatickou.
Výzkumná část se zaměřuje na výuku předmětu hudebně dramatická výchova na školách pro žáky se sluchovým postižením a pomocí metody pozorování, rozhovoru a analýzy dokumentů se snaží prokázat význam a uplatnitelnost tohoto předmětu v životě člověka se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis defines the issue of hearing impairment. It contains the terminological definition of hearing impairment, its classification, etiology and diagnostics. It also characterizes the education and training of people with hearing impairment in terms of content, historical development and legislative measures. Last but not least, it describes the concept of musical and dramatic education and specifies its two main components, musical and dramatic ones.
Practical part focuses on teaching the subject of musical and dramatic education at schools for pupils with hearing impairment and by using the methods of observation, interview and document analysis tries to prove the importance and applicability of this subject in the life of people with hearing impaired.
Klíčová slova
sluchové postižení, výchova a vzdělávání, hudebně dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, education and educaional training, musical and dramatic subject
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
Zpracování výsledků a jejich interpretace
Závěrečná doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
Zpracování výsledků a jejich interpretace
Závěrečná doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4581-7.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [soubor cvičení a hudebně-terapeutických činností pro děti i dospělé]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, Kateřina a Tamara KOVÁČOVÁ. Umělecké tlumočení do znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c2008. ISBN 978-80-87153-73-4.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
Seznam doporučené literatury
GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4581-7.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [soubor cvičení a hudebně-terapeutických činností pro děti i dospělé]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, Kateřina a Tamara KOVÁČOVÁ. Umělecké tlumočení do znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c2008. ISBN 978-80-87153-73-4.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.