Cílem bakalářské práce je porovnat užití řeči u dětí intaktních a u dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části jsou stručně vymezeny základní pojmy ke komuniakci, je zde popsán ontogenetický vývoj dětské řeči a také jazykové roviny. Dále se práce věnuje předškolnímu vzdělávání a komunikačním kompetencím v předškolním věku. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkumné šetření. Jsou zde popsány cíle, metody i organizace výzkumého šetření. Výzkum zahrnuje porovnání pragmatické roviny řeči dvou odlišných skupin dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor´s thesis is to compare the use of speech in children without disabilities and children with disturbed communication ability. In the theoretical part there are briefly defined basic concepts of communication, there is described the ontogenetic development of children's speech and also the language level. Furthermore, the work deals with preschool education and communication skills in preschool age. The practical part focuses on the research itself. The objectives, methods and organization of the research are described. Research involves comparing the pragmatic level of speech between two different groups of pre-school children.
Communication, Disturbed communication abilities, Communication competence, Preschool age, pragmatic level of communication
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je porovnat užití řeči u dětí intaktních a u dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části jsou stručně vymezeny základní pojmy ke komuniakci, je zde popsán ontogenetický vývoj dětské řeči a také jazykové roviny. Dále se práce věnuje předškolnímu vzdělávání a komunikačním kompetencím v předškolním věku. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkumné šetření. Jsou zde popsány cíle, metody i organizace výzkumého šetření. Výzkum zahrnuje porovnání pragmatické roviny řeči dvou odlišných skupin dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor´s thesis is to compare the use of speech in children without disabilities and children with disturbed communication ability. In the theoretical part there are briefly defined basic concepts of communication, there is described the ontogenetic development of children's speech and also the language level. Furthermore, the work deals with preschool education and communication skills in preschool age. The practical part focuses on the research itself. The objectives, methods and organization of the research are described. Research involves comparing the pragmatic level of speech between two different groups of pre-school children.
Communication, Disturbed communication abilities, Communication competence, Preschool age, pragmatic level of communication
Zásady pro vypracování
1. pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. sběr a studium odborné literatury k danému tématu
3. formulace a objasnění cílů práce
4. uvedení přehledu dosavadních poznatků
5. realizace teoretické části
6. realizace praktické části, sběr materiálů
7. zpracování výsledků a jejich interpretace
Zásady pro vypracování
1. pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. sběr a studium odborné literatury k danému tématu
3. formulace a objasnění cílů práce
4. uvedení přehledu dosavadních poznatků
5. realizace teoretické části
6. realizace praktické části, sběr materiálů
7. zpracování výsledků a jejich interpretace
Seznam doporučené literatury
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024711102.
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
Seznam doporučené literatury
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024711102.
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 vzor informovaného souhlasu pro rodiče MŠ