Diplomová práce je zaměřena na integraci dětí se specifickými potřebami vzdělávání v rámci volnočasových aktivit DDM.
V teoretické části jsou charakterizovány děti se specifickými potřebami vzdělávání (SVP). Dále je zde popsáno zájmové vzdělávání probíhající ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a definováni pedagogičtí pracovníci, kteří jej zabezpečují. Nakonec se věnuje trendu inkluze v ČR vycházející ze školního vzdělávacího programu a inkluzivnímu přístupu k dětem se SVP ve vybraných zemích EU.
V praktické části je prostřednictvím rozhovorů s vedoucími pedagogickými pracovníky zkoumána realizace inkluze v domech dětí a mládeže (DDM) Olomouckého kraje. Pomocí obsahové analýzy je sestavena nabídka kroužků daných DDM.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the integration of children with specific needs of education in the leisure time activities of CHYC.
In the theoretical part there are characterized children with specific needs of education (SNE). Then, there is given a description of interest education in school facilities for interest education and are defined pedagogical workers providing it. Finally, it deals with the trend of inclusion in the Czech Republic based on the school education program and inclusive approaches to children with SNE in selected countries in EU.
The practical part examins the implementation of inclusion in children and youth centers (CHYC) in Olomouc Region by taking advantage of interviews with leading pedagogical workers. The offer of recreational courses providing by CHYC is compiled by means of content analysis.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, dítě se specifickými potřebami vzdělávání, dům dětí a mládeže, zájmové vzdělávání, volný čas, pedagogický pracovník, školní vzdělávací program, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, children with specific needs of education, children and youth centers, interest education, free time, pedagogical worker, school education program, social pedagogy.
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na integraci dětí se specifickými potřebami vzdělávání v rámci volnočasových aktivit DDM.
V teoretické části jsou charakterizovány děti se specifickými potřebami vzdělávání (SVP). Dále je zde popsáno zájmové vzdělávání probíhající ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a definováni pedagogičtí pracovníci, kteří jej zabezpečují. Nakonec se věnuje trendu inkluze v ČR vycházející ze školního vzdělávacího programu a inkluzivnímu přístupu k dětem se SVP ve vybraných zemích EU.
V praktické části je prostřednictvím rozhovorů s vedoucími pedagogickými pracovníky zkoumána realizace inkluze v domech dětí a mládeže (DDM) Olomouckého kraje. Pomocí obsahové analýzy je sestavena nabídka kroužků daných DDM.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the integration of children with specific needs of education in the leisure time activities of CHYC.
In the theoretical part there are characterized children with specific needs of education (SNE). Then, there is given a description of interest education in school facilities for interest education and are defined pedagogical workers providing it. Finally, it deals with the trend of inclusion in the Czech Republic based on the school education program and inclusive approaches to children with SNE in selected countries in EU.
The practical part examins the implementation of inclusion in children and youth centers (CHYC) in Olomouc Region by taking advantage of interviews with leading pedagogical workers. The offer of recreational courses providing by CHYC is compiled by means of content analysis.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, dítě se specifickými potřebami vzdělávání, dům dětí a mládeže, zájmové vzdělávání, volný čas, pedagogický pracovník, školní vzdělávací program, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, children with specific needs of education, children and youth centers, interest education, free time, pedagogical worker, school education program, social pedagogy.
Zásady pro vypracování
Obsah
1 DĚTI SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
1.1 Specifické vzdělávací potřeby
1.2 Zdravotní postižení, znevýhodnění
1.3 Sociální znevýhodnění
2 ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ
2.1 Volný čas a životní styl
2.2 Zařízení pro zájmové vzdělávání
2.3 Zájmové vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
3 TRENDY V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU
3.1 Inkluzivní vzdělávání v ČR
3.2 Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání v ČR
3.3 Inkluzivní vzdělávání v zemích EU
4 VÝZKUMNÉ ŠETŘENÍ
4.1 Cíle výzkumu
4.2 Metodologie a cílová skupina
4.3 Vyhodnocení výzkumného šetření
4.4 Závěr
ZÁVĚR
Zásady pro vypracování
Obsah
1 DĚTI SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
1.1 Specifické vzdělávací potřeby
1.2 Zdravotní postižení, znevýhodnění
1.3 Sociální znevýhodnění
2 ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ
2.1 Volný čas a životní styl
2.2 Zařízení pro zájmové vzdělávání
2.3 Zájmové vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
3 TRENDY V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU
3.1 Inkluzivní vzdělávání v ČR
3.2 Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání v ČR
3.3 Inkluzivní vzdělávání v zemích EU
4 VÝZKUMNÉ ŠETŘENÍ
4.1 Cíle výzkumu
4.2 Metodologie a cílová skupina
4.3 Vyhodnocení výzkumného šetření
4.4 Závěr
ZÁVĚR
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas: Ilustrovala Jana WIENEROVÁ. Praha: IDM MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2., aktualiz. a rozš. vyd. V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež, 2009. 110 s. ISBN 978-80-86784-77-9.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 173 s. ISBN 80- 7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JEŽEK, Jiří. Průřezová témata. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. 65 s. ISBN 978-80-87449-32-5.
KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 264 s. ISBN 978-80-7464-396-5.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1250-8.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. 101 s. ISBN 978-80-7315-223-9.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložila Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. 463 s. ISBN 978-80-262-1123-5.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
LÖRINCOVÁ, Linda, Lenka MÁDROVÁ a Diana PAVLJUK. Volnočasové aktivity pro děti. Boskovice: Albert, 2009. 95 s. ISBN 978-80-7326-160-3.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
POSPÍŠILOVÁ, Helena, ed. Mládež, hodnoty a volný čas. Olomouc: Hanex, 2010. 272 s. ISBN 978-80-7409-036-3.
PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 978-80-247-4451-3.
ŠUBRT, Jiří. Soudobá sociologie. Praha: Karolinum, 2014. 401 s. ISBN 978-80-246-2558-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. 317 s. ISBN 978-80-262-0937-9.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana a Marie VÍTKOVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí - teorie, výzkum, praxe: Current trends in inclusive education focused on pupils with special educational needs in the Czech Republic and abroad: theory, research, practice. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 367 s. ISBN 978-80-210-8098-0.
LEGISLATIVA
ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb., ze dne 24. září 2004, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004, ISSN 1211-1244. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018
ČESKO. Vyhláška č. 416/2017 Sb., ze dne 30. listopadu 2017, kterou se mění vyhláška 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2017, ISSN 1211-1244. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/file/45084?lang=1
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas: Ilustrovala Jana WIENEROVÁ. Praha: IDM MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2., aktualiz. a rozš. vyd. V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež, 2009. 110 s. ISBN 978-80-86784-77-9.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 173 s. ISBN 80- 7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JEŽEK, Jiří. Průřezová témata. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. 65 s. ISBN 978-80-87449-32-5.
KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 264 s. ISBN 978-80-7464-396-5.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1250-8.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. 101 s. ISBN 978-80-7315-223-9.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložila Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. 463 s. ISBN 978-80-262-1123-5.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
LÖRINCOVÁ, Linda, Lenka MÁDROVÁ a Diana PAVLJUK. Volnočasové aktivity pro děti. Boskovice: Albert, 2009. 95 s. ISBN 978-80-7326-160-3.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
POSPÍŠILOVÁ, Helena, ed. Mládež, hodnoty a volný čas. Olomouc: Hanex, 2010. 272 s. ISBN 978-80-7409-036-3.
PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 978-80-247-4451-3.
ŠUBRT, Jiří. Soudobá sociologie. Praha: Karolinum, 2014. 401 s. ISBN 978-80-246-2558-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. 317 s. ISBN 978-80-262-0937-9.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana a Marie VÍTKOVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí - teorie, výzkum, praxe: Current trends in inclusive education focused on pupils with special educational needs in the Czech Republic and abroad: theory, research, practice. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 367 s. ISBN 978-80-210-8098-0.
LEGISLATIVA
ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb., ze dne 24. září 2004, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004, ISSN 1211-1244. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018
ČESKO. Vyhláška č. 416/2017 Sb., ze dne 30. listopadu 2017, kterou se mění vyhláška 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2017, ISSN 1211-1244. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/file/45084?lang=1