- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Dizertační práce analyzuje výtvarný projev se zaměřením se na jeho komunikační aspekt. Pohlíží na výtvarný projev jako na specifický druh komunikace, který je uskutečňován prostřednictvím výtvarného jazyka. Zaměřuje se na obsah výtvarného projevu jako na prostředek, skrze který je možno vyjádřit důležitá komunikační sdělení. Klíčovým pojmem je vedle výtvarného projevu a pedagogické komunikace také výtvarná výchova a artefiletika. Cílem práce je poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který napomáhá zkvalitnění komunikace ve školním prostředí, a tím přispívá k všestrannému rozvoji osobnosti žáka i učitele. Záměrem výzkumu bylo skrze reflektivně zaměřený výtvarný postup zmapovat obsahy výtvarné komunikace. Výstupem kvalitativní studie je typologie obsahu výtvarného sdělení. Cílem výzkumu bylo poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který je možno ve školní praxi využívat nejen jako preventivní nástroj, ale také jako prostředek sebepoznání a seberozvoje studenta.
Hlavní téma v angličtině
The presented PhD thesis analyses the artistic expression and especially its communicative aspect. It perceives the artistic expression as a specific type of communication which is realised through the artistic language. The PhD thesis focuses on the content of the artistic expression and perceives it as a medium which helps us express important messages. Apart from the artistic expression and pedagogical communication, other key terms include art education and art-philetics. The objective of the PhD thesis is to point out the communicative aspect of the artistic expression which helps improve the communication at school whereby it contributes to the overall development of the pupils' as well as teachers' personality. The research was conducted to define the types of content in artistic communication using a reflective artistic procedure.
Název dle studenta
Výtvarný projev jako prostředek pedagogické komunikace (výzkum se zaměřením na oblast komunikace ve školním prostředí)
Název dle studenta v angličtině
Artistic Expression as the Medium of Pedagogical Communication (Research in the Communication at School)
Dizertační práce analyzuje výtvarný projev se zaměřením se na jeho komunikační aspekt, přičemž klade důraz na obsah a iniciaci výtvarné komunikace. Všímá si postavení výtvarného projevu a jeho významu ve výchovně-vzdělávacím procesu. Pohlíží na výtvarný projev jako na specifický druh komunikace, který je uskutečňován prostřednictvím výtvarného jazyka. Zaměřuje se na obsah výtvarného projevu jako na prostředek, skrze který je možno vyjádřit důležitá komunikační sdělení. Klíčovým pojmem je vedle výtvarného projevu a pedagogické komunikace také výtvarná výchova a artefiletika. Cílem práce je poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který napomáhá zkvalitnění komunikace ve školním prostředí a tím přispívá k všestrannému rozvoji osobnosti žáka i učitele. Těžiště výzkumu vychází z realizovaného výzkumného šetření v podobě artefileticky pojatých hodin výtvarné výchovy uskutečněných na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové v letech 2015-2017. Záměrem výzkumu bylo skrze reflektivně zaměřený výtvarný postup zmapovat obsahy výtvarné komunikace. Výstupem této kvalitativní studie je typologie obsahu výtvarného sdělení. Cílem výzkumu bylo poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který je možno ve školní praxi využívat nejen jako preventivní nástroj, ale také jako prostředek sebepoznání a seberozvoje žáka, studenta i učitele.
Anotace v angličtině
The presented PhD thesis analyses the artistic expression and especially its communicative aspect while laying emphasis on the content and the type of initiation of artistic communication. It observes the role and the significance of the artistic expression in the educational process. It perceives the artistic expression as a specific type of communication which is realised through the artistic language. The PhD thesis focuses on the content of the artistic expression and perceives it as a medium which helps us express important messages. Apart from the artistic expression and pedagogical communication, other key terms include art education and art-philetics. The objective of the PhD thesis is to point out the communicative aspect of the artistic expression which helps improve the communication at school whereby it contributes to the overall development of the pupils' as well as teachers' personality. The heart of the research lies at the research conducted in the form of art-philetics-based art lessons realised at the Department of Art Education of the Faculty of Education of the Palacky University in Olomouc, and at the Department of Art, Visual Culture and Textile Studies of the Faculty of Education of the University of Hradec Králové in the years of 2015 2017. The research was conducted to define the types of content in artistic communication using a reflective artistic procedure. The outcome of this qualitative study is the typology of the content in an artistic message. The objective of the research was also to point out the communicative aspect of the artistic expression which can be used at school as both a preventive tool and as a tool for self-knowledge and self-development of pupils, students and teachers.
Klíčová slova
Výtvarný projev, pedagogická komunikace, výtvarná pedagogika, výtvarná výchova, obsah výtvarného projevu, iniciace výtvarného projevu, artefiletika, výzkum výtvarného projevu vysokoškolských studentů.
Klíčová slova v angličtině
Artistic expression, pedagogical communication, art pedagogy, art education, content of artistic expression, artistic expression initiation, art-philetics, research into the artistic expression of university students.
Rozsah průvodní práce
155 s. (přílohy 114 s.)
Jazyk
CZ
Anotace
Dizertační práce analyzuje výtvarný projev se zaměřením se na jeho komunikační aspekt, přičemž klade důraz na obsah a iniciaci výtvarné komunikace. Všímá si postavení výtvarného projevu a jeho významu ve výchovně-vzdělávacím procesu. Pohlíží na výtvarný projev jako na specifický druh komunikace, který je uskutečňován prostřednictvím výtvarného jazyka. Zaměřuje se na obsah výtvarného projevu jako na prostředek, skrze který je možno vyjádřit důležitá komunikační sdělení. Klíčovým pojmem je vedle výtvarného projevu a pedagogické komunikace také výtvarná výchova a artefiletika. Cílem práce je poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který napomáhá zkvalitnění komunikace ve školním prostředí a tím přispívá k všestrannému rozvoji osobnosti žáka i učitele. Těžiště výzkumu vychází z realizovaného výzkumného šetření v podobě artefileticky pojatých hodin výtvarné výchovy uskutečněných na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové v letech 2015-2017. Záměrem výzkumu bylo skrze reflektivně zaměřený výtvarný postup zmapovat obsahy výtvarné komunikace. Výstupem této kvalitativní studie je typologie obsahu výtvarného sdělení. Cílem výzkumu bylo poukázat na komunikační aspekt výtvarného projevu, který je možno ve školní praxi využívat nejen jako preventivní nástroj, ale také jako prostředek sebepoznání a seberozvoje žáka, studenta i učitele.
Anotace v angličtině
The presented PhD thesis analyses the artistic expression and especially its communicative aspect while laying emphasis on the content and the type of initiation of artistic communication. It observes the role and the significance of the artistic expression in the educational process. It perceives the artistic expression as a specific type of communication which is realised through the artistic language. The PhD thesis focuses on the content of the artistic expression and perceives it as a medium which helps us express important messages. Apart from the artistic expression and pedagogical communication, other key terms include art education and art-philetics. The objective of the PhD thesis is to point out the communicative aspect of the artistic expression which helps improve the communication at school whereby it contributes to the overall development of the pupils' as well as teachers' personality. The heart of the research lies at the research conducted in the form of art-philetics-based art lessons realised at the Department of Art Education of the Faculty of Education of the Palacky University in Olomouc, and at the Department of Art, Visual Culture and Textile Studies of the Faculty of Education of the University of Hradec Králové in the years of 2015 2017. The research was conducted to define the types of content in artistic communication using a reflective artistic procedure. The outcome of this qualitative study is the typology of the content in an artistic message. The objective of the research was also to point out the communicative aspect of the artistic expression which can be used at school as both a preventive tool and as a tool for self-knowledge and self-development of pupils, students and teachers.
Klíčová slova
Výtvarný projev, pedagogická komunikace, výtvarná pedagogika, výtvarná výchova, obsah výtvarného projevu, iniciace výtvarného projevu, artefiletika, výzkum výtvarného projevu vysokoškolských studentů.
Klíčová slova v angličtině
Artistic expression, pedagogical communication, art pedagogy, art education, content of artistic expression, artistic expression initiation, art-philetics, research into the artistic expression of university students.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení klíčových pojmů
2. Souhrn dosavadního bádání
3. Pedagogická komunikace a její současné tendence
4. Výtvarný projev a jeho význam ve výchovně-vzdělávacím procesu
5. Psychologické aspekty výtvarného projevu
6. Výtvarná tvorba jako prostředek komunikace ve výtvarné výchově
7. Výzkum výtvarného projevu studentů se zaměřením na jeho obsah a možnosti
iniciace (teoretická východiska výzkumu, cíle výzkumu, výzkumný vzorek,
výzkumné metody, realizované výzkumné šetření, závěry výzkumného šetření)
Zásady pro vypracování
1. Vymezení klíčových pojmů
2. Souhrn dosavadního bádání
3. Pedagogická komunikace a její současné tendence
4. Výtvarný projev a jeho význam ve výchovně-vzdělávacím procesu
5. Psychologické aspekty výtvarného projevu
6. Výtvarná tvorba jako prostředek komunikace ve výtvarné výchově
7. Výzkum výtvarného projevu studentů se zaměřením na jeho obsah a možnosti
iniciace (teoretická východiska výzkumu, cíle výzkumu, výzkumný vzorek,
výzkumné metody, realizované výzkumné šetření, závěry výzkumného šetření)
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. 1999. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 80-210-3360-6.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. 2007. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
HENDL, Jan. 2008. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
HENDL, Jan. 2015. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál. 734 stran. ISBN 978-80-262-0981-2.
KULKA, Jiří. 2008. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7.
LINAJ, Evžen. 2001. Osnovy výtvarné výchovy pro 1.-9. ročník VP Základní škola (Alternativa C) pro individuální práci s žákem.
LOWENFELD, Viktor. BRITTAIN, W. Lambert. 1987. Creative and mental growth. 8th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall. xvi, 510 s. ISBN 0-02-372110-3.
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro. 1995. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-2101-070-3.
ROESELOVÁ, Věra. 2004. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-5-2.
ROESELOVÁ, Věra. 2000. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-4-4.
ROGERS, Carl R., FREIBERG, H. Jerome. 1998. Sloboda učiť sa. Modra: Persona. 418 s. ISBN 80-967980-0-6.
SLAVÍK, Jan. 1997. Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍK, Jan. 2013. Tvorba jako způsob poznávání ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, (1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824.
ŠTEIGLOVÁ, Taťána, ed. 2002. Výtvarná výchova a mody její komunikace: symposium České sekce INSEA: 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 179 s. Sborníky. ISBN 80-244-0779-5.
UŽDIL, Jaromír. 2002. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Vyd. 1. Praha. ISBN 80-7178-599-7.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. 1999. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 80-210-3360-6.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. 2007. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
HENDL, Jan. 2008. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
HENDL, Jan. 2015. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál. 734 stran. ISBN 978-80-262-0981-2.
KULKA, Jiří. 2008. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7.
LINAJ, Evžen. 2001. Osnovy výtvarné výchovy pro 1.-9. ročník VP Základní škola (Alternativa C) pro individuální práci s žákem.
LOWENFELD, Viktor. BRITTAIN, W. Lambert. 1987. Creative and mental growth. 8th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall. xvi, 510 s. ISBN 0-02-372110-3.
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro. 1995. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-2101-070-3.
ROESELOVÁ, Věra. 2004. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-5-2.
ROESELOVÁ, Věra. 2000. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-4-4.
ROGERS, Carl R., FREIBERG, H. Jerome. 1998. Sloboda učiť sa. Modra: Persona. 418 s. ISBN 80-967980-0-6.
SLAVÍK, Jan. 1997. Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍK, Jan. 2013. Tvorba jako způsob poznávání ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, (1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824.
ŠTEIGLOVÁ, Taťána, ed. 2002. Výtvarná výchova a mody její komunikace: symposium České sekce INSEA: 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 179 s. Sborníky. ISBN 80-244-0779-5.
UŽDIL, Jaromír. 2002. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Vyd. 1. Praha. ISBN 80-7178-599-7.
Přílohy volně vložené
Artistic expression, pedagogical communication, art pedagogy, art education, content of artistic expression, artistic expression initiation, art-philetics, research into the artistic expression of university students.