Práce se zaměřuje na téma VOKS jako prostředek komunikace na přípravném stupni ZŠ speciální. Na základě popisů jednotlivých nácviků VOKS, získaných prostřednictvím videonahrávek, je zjišťována efektivita a vhodnost zmiňovaného komunikačního systému pro žáky navštěvující přípravný stupeň ZŠ speciální ve Zlínském kraji. Teoretická část terminologicky vymezuje mentální retardaci, její klasifikaci, etiologii a diagnostiku. Dále se blíže věnuje tématu komunikace, popisuje vybrané systémy AAK a metodiku komunikačního systému VOKS. Praktická část obsahuje popis výzkumného vzorku a jednotlivých videonahrávek pořízených u pěti žáků přípravného stupně ZŠ speciální.
Anotace v angličtině
The main theme of this project is focused on a "Picture Exchange Communication System" as a means of communication at the preparatory level of special elementary school. The effectivity and suitability of the above mentioned communication system, for students visiting the preparatory level of special elementary school in Zlin's region, was based on the description of the particular maneuvers of the "Picture Exchange Communication System", gained by videoclips. The theoretical section terminologically delimits any mental retardation, its classification, etiology and diagnostic. Furthermore, this section is dedicated to the theme of communication; it describes chosen alternatives and augmentative systems and the methodology of a communicable structure of a Picture Exchange Communication System. The practical section contains a description of the experimental sample and particular videoclips taken from five students at the preparatory level of the special elementary school.
Klíčová slova
mentální retardace, komunikace, AAK, VOKS
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, communication, AAC, PECS
Rozsah průvodní práce
91 s. + 12 s. příloh (178 583)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na téma VOKS jako prostředek komunikace na přípravném stupni ZŠ speciální. Na základě popisů jednotlivých nácviků VOKS, získaných prostřednictvím videonahrávek, je zjišťována efektivita a vhodnost zmiňovaného komunikačního systému pro žáky navštěvující přípravný stupeň ZŠ speciální ve Zlínském kraji. Teoretická část terminologicky vymezuje mentální retardaci, její klasifikaci, etiologii a diagnostiku. Dále se blíže věnuje tématu komunikace, popisuje vybrané systémy AAK a metodiku komunikačního systému VOKS. Praktická část obsahuje popis výzkumného vzorku a jednotlivých videonahrávek pořízených u pěti žáků přípravného stupně ZŠ speciální.
Anotace v angličtině
The main theme of this project is focused on a "Picture Exchange Communication System" as a means of communication at the preparatory level of special elementary school. The effectivity and suitability of the above mentioned communication system, for students visiting the preparatory level of special elementary school in Zlin's region, was based on the description of the particular maneuvers of the "Picture Exchange Communication System", gained by videoclips. The theoretical section terminologically delimits any mental retardation, its classification, etiology and diagnostic. Furthermore, this section is dedicated to the theme of communication; it describes chosen alternatives and augmentative systems and the methodology of a communicable structure of a Picture Exchange Communication System. The practical section contains a description of the experimental sample and particular videoclips taken from five students at the preparatory level of the special elementary school.
Klíčová slova
mentální retardace, komunikace, AAK, VOKS
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, communication, AAC, PECS
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury - komparace zdrojů.
4. Samotné vypracování DP.
a) sepsání teoretické části
b) vytvoření praktické části
5. Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury - komparace zdrojů.
4. Samotné vypracování DP.
a) sepsání teoretické části
b) vytvoření praktické části
5. Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
KNAPCOVÁ, Margita a Marcela JAROLÍMOVÁ. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. [2. vyd.]. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy: metodická příručka : [učebnice pro učitele pomocných škol a přípravných stupňů pomocných škol]. Praha: Tech-market, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-157-3.
Seznam doporučené literatury
KNAPCOVÁ, Margita a Marcela JAROLÍMOVÁ. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. [2. vyd.]. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy: metodická příručka : [učebnice pro učitele pomocných škol a přípravných stupňů pomocných škol]. Praha: Tech-market, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-157-3.