Bakalářská práce je zaměřena na úroveň hrubé motoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku v kontextu kompetencí pro zahájení školní docházky. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení pojmu motorika, získání základních dovedností v ontogenezi a rozvoji pohybových schopností dítěte. Dále specifikuje vývoj v oblastech tělesného vývoje, emoční stability, rozvoje motoriky a sociální oblasti dítěte předškolního a mladšího školního věku. V závěru teoretické části je pojednáno o zahájení školní docházky, fyzické zralosti, školní připravenosti a zralosti dítěte před nástupem do základní školy v kontextu s RVP PV. Výzkumná část práce popisuje úroveň hrubé motoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku, dle výsledků testu TGMD - 2. Z testového souboru 44 dětí více jak polovina byla zařazena do kategorií průměrná až velmi výborná úroveň hrubé motoriky a výsledky zaměřené na porovnání úrovně motoriky v oblasti sportujících a nesportujících dětí, byly děti sportující také na vysoké úrovni hrubé motoriky.
Annotation in English
The bachelor´s work is focused on a level of rough motor activity of children in preschool and younger school age in a context of competence for starting of compulsary education. The theoretical part of work deals with defining of a term motor activity, acquiring basic knowledge in ontogenesis and developing of a locomotory system of a child. Furthermore, it specifies the development in physical progress, emotional steadiness, development of motor activity and social area of a child in preschool and younger school age. The conclusion of the theoretical part is concerned with starting of compulsory education, physical maturity, school readiness and maturity of a child before attending elementary school in context of the RVP PV. The research part of the work describes a level of gross motor skills of children in preschool and younger school age, according to the TGMD-2 test. From tested sampling made up of 44 children more than a half were clasified as average or excellent level of gross motor skills doing sports and not doing sports, were the former on a high level of rough motor activity, too.
Keywords
mladší školní věk, předškolní věk, motorika, pohybové dovednosti, kompetence
Keywords in English
younger school age, preschool age, motor activity, locomotory system development, competence
Length of the covering note
61 s. (20 034 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na úroveň hrubé motoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku v kontextu kompetencí pro zahájení školní docházky. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení pojmu motorika, získání základních dovedností v ontogenezi a rozvoji pohybových schopností dítěte. Dále specifikuje vývoj v oblastech tělesného vývoje, emoční stability, rozvoje motoriky a sociální oblasti dítěte předškolního a mladšího školního věku. V závěru teoretické části je pojednáno o zahájení školní docházky, fyzické zralosti, školní připravenosti a zralosti dítěte před nástupem do základní školy v kontextu s RVP PV. Výzkumná část práce popisuje úroveň hrubé motoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku, dle výsledků testu TGMD - 2. Z testového souboru 44 dětí více jak polovina byla zařazena do kategorií průměrná až velmi výborná úroveň hrubé motoriky a výsledky zaměřené na porovnání úrovně motoriky v oblasti sportujících a nesportujících dětí, byly děti sportující také na vysoké úrovni hrubé motoriky.
Annotation in English
The bachelor´s work is focused on a level of rough motor activity of children in preschool and younger school age in a context of competence for starting of compulsary education. The theoretical part of work deals with defining of a term motor activity, acquiring basic knowledge in ontogenesis and developing of a locomotory system of a child. Furthermore, it specifies the development in physical progress, emotional steadiness, development of motor activity and social area of a child in preschool and younger school age. The conclusion of the theoretical part is concerned with starting of compulsory education, physical maturity, school readiness and maturity of a child before attending elementary school in context of the RVP PV. The research part of the work describes a level of gross motor skills of children in preschool and younger school age, according to the TGMD-2 test. From tested sampling made up of 44 children more than a half were clasified as average or excellent level of gross motor skills doing sports and not doing sports, were the former on a high level of rough motor activity, too.
Keywords
mladší školní věk, předškolní věk, motorika, pohybové dovednosti, kompetence
Keywords in English
younger school age, preschool age, motor activity, locomotory system development, competence
Research Plan
Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování.
Volba statistických metod a technik.
Vytvoření výzkumného souboru.
Samostatná realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu.
Tvorba bakalářské práce dle legislativy UP a PDF UP.
Research Plan
Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování.
Volba statistických metod a technik.
Vytvoření výzkumného souboru.
Samostatná realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu.
Tvorba bakalářské práce dle legislativy UP a PDF UP.
Recommended resources
1. Damborská, M., Koch, J. Psychologie a pedagogika dítěte. Praha: Státní
zdravotnické nakladatelství, 1969. ISBN neuveden
2. Čačka, O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. ISBN 80-85799-03-0
3. Kohoutek, R. Vývojová psychologie. Brno: Institut mezioborových studií, 2003. ISBN neuveden.
4. Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-
7178-295-5
5. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0
6. Šulová, Z. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-
0877-4
7. Millarová, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. ISBN neuveden
8. Miurcová, V., Fišer, J., Fixl, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. ISBN neuveden
9. . Pausewangová, E. 130 didaktických her. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-
49-6
10. BEDNÁŘOVÁ, J. Na návštěvě u malíře. Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let. 3. díl. Brno: Computer Press, a. s., 2006. ISBN 80-251-0951-8
11. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, a. s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
12. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, a. s., 2006. ISBN 80-251-0977-1.
13. DOLEŽALOVÁ, E. Hry pro rodiče s dětmi: hry pro rozvoj komunikace, aktivity zaměřené na rozvoj dítěte předškolního věku, příprava na vstup do školy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0991-0.
14. LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
15. LOOSEOVÁ, C. A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti
předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
16. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP ČR, 1998.
17. ČEPIČKA, Ladislav. Hodnocení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního
věku. In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. ISBN 978-
80-210-4716-7
18. MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Dotisk 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 80-244-0981-X.
19. MIKLÁNKOVÁ, L., E. SIGMUND a K. FRÖMEL. Pohybový režim 6-10tiletých
dětí. In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova Univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4435-7
20. SUCHOMEL, Aleš a Jaroslav KUPR. Hlavní determinanty výskytu nízké úrovně
tělesné zdatnosti u dětí školního věku. In Sport a kvalita života. Brno:
Masarykova Univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4716-7
21. Habereutigerová, J. Hry na každý den. Praha:portál, 1999. ISBN 80-7178-336-6
22. SUCHOMEL, Aleš. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou
úrovní motorické výkonnosti. 1. vyd. Liberec: Techniská univerzita, 2004. ISBN
80-7083-900-7
Recommended resources
1. Damborská, M., Koch, J. Psychologie a pedagogika dítěte. Praha: Státní
zdravotnické nakladatelství, 1969. ISBN neuveden
2. Čačka, O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. ISBN 80-85799-03-0
3. Kohoutek, R. Vývojová psychologie. Brno: Institut mezioborových studií, 2003. ISBN neuveden.
4. Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-
7178-295-5
5. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0
6. Šulová, Z. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-
0877-4
7. Millarová, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. ISBN neuveden
8. Miurcová, V., Fišer, J., Fixl, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. ISBN neuveden
9. . Pausewangová, E. 130 didaktických her. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-
49-6
10. BEDNÁŘOVÁ, J. Na návštěvě u malíře. Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let. 3. díl. Brno: Computer Press, a. s., 2006. ISBN 80-251-0951-8
11. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, a. s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
12. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, a. s., 2006. ISBN 80-251-0977-1.
13. DOLEŽALOVÁ, E. Hry pro rodiče s dětmi: hry pro rozvoj komunikace, aktivity zaměřené na rozvoj dítěte předškolního věku, příprava na vstup do školy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0991-0.
14. LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
15. LOOSEOVÁ, C. A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti
předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
16. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP ČR, 1998.
17. ČEPIČKA, Ladislav. Hodnocení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního
věku. In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. ISBN 978-
80-210-4716-7
18. MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Dotisk 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 80-244-0981-X.
19. MIKLÁNKOVÁ, L., E. SIGMUND a K. FRÖMEL. Pohybový režim 6-10tiletých
dětí. In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova Univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4435-7
20. SUCHOMEL, Aleš a Jaroslav KUPR. Hlavní determinanty výskytu nízké úrovně
tělesné zdatnosti u dětí školního věku. In Sport a kvalita života. Brno:
Masarykova Univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4716-7
21. Habereutigerová, J. Hry na každý den. Praha:portál, 1999. ISBN 80-7178-336-6
22. SUCHOMEL, Aleš. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou
úrovní motorické výkonnosti. 1. vyd. Liberec: Techniská univerzita, 2004. ISBN
80-7083-900-7
Enclosed appendices
Celý test TGMD - 2
Vyhodnocení testu TGMD - 2
1 CD ROM