Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce Výchovy ke zdraví, které jsou zaměřené na hodnotu a podporu zdraví. Teoretická část obsahuje poznatky o RVP ZV, vzdělávací obor výchova ke zdraví, zdraví v teorii, aktivizační metody , druhy aktivizačních metod. Cílem práce bylo navrhnout 5 aktivizačních metod a realizovat je na ZŚ. Metody žáci ohodnotili v dotazníku. Zjišťovala se efektivita, náročnost a atraktivita navržených aktivizačních metod.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis focuses on activatit teaching methods in the educational block subject of Health Education with an emphasis on value and health promotion.The theoretical part describes educational field Health Education, health in theory, activating teaching methods.
Klíčová slova
zdraví, podpora zdraví, aktivizační metody, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, health promotion, activating teaching methods, health education, value of health
Rozsah průvodní práce
64 s., 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce Výchovy ke zdraví, které jsou zaměřené na hodnotu a podporu zdraví. Teoretická část obsahuje poznatky o RVP ZV, vzdělávací obor výchova ke zdraví, zdraví v teorii, aktivizační metody , druhy aktivizačních metod. Cílem práce bylo navrhnout 5 aktivizačních metod a realizovat je na ZŚ. Metody žáci ohodnotili v dotazníku. Zjišťovala se efektivita, náročnost a atraktivita navržených aktivizačních metod.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis focuses on activatit teaching methods in the educational block subject of Health Education with an emphasis on value and health promotion.The theoretical part describes educational field Health Education, health in theory, activating teaching methods.
Klíčová slova
zdraví, podpora zdraví, aktivizační metody, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, health promotion, activating teaching methods, health education, value of health
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce.
2. Studium odborné literatury a dalších zdrojů.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření(popis a realizace vlastních aktivizačních metod zaměřených na hodnotu a podporu zdraví na základní škole u žáků sedmého ročníku s použitím Pre Testu, Post Testu a evaluačního dotazníku)
4. Analýza a interpretace výsledků.
5. Shrnutí, závěr, návrh na využití v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce.
2. Studium odborné literatury a dalších zdrojů.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření(popis a realizace vlastních aktivizačních metod zaměřených na hodnotu a podporu zdraví na základní škole u žáků sedmého ročníku s použitím Pre Testu, Post Testu a evaluačního dotazníku)
4. Analýza a interpretace výsledků.
5. Shrnutí, závěr, návrh na využití v praxi.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5.
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, c2014. ISBN 978-80-85047-48-6.
ŘEHULKA, Evžen, ed. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: příspěvky k výchově ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5367-0.
ŘEHULKA, Evžen, ed. School and Health 21, 2010: health education: contexts and inspiration. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5259-8.
HŘIVNOVÁ, Michaela. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5.
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, c2014. ISBN 978-80-85047-48-6.
ŘEHULKA, Evžen, ed. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: příspěvky k výchově ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5367-0.
ŘEHULKA, Evžen, ed. School and Health 21, 2010: health education: contexts and inspiration. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5259-8.
HŘIVNOVÁ, Michaela. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0.
Přílohy volně vložené
Příloha 1. Práce žáků-Podpůrné aktivity k pochopení významu slova zdraví
Příloha 2. Program - Týden zdraví
Příloha 3. Práce žáků - Diskuse
Příloha 4. Práce žáků - Koláž
Příloha 5. Práce žáků - Arteterapie