Diplomová práce se zaměřuje na integraci dětí s poruchou autistického spektra na základní škole. Součástí práce je popis faktorů ovlivňujících dítě s autismem a ovlivňujících jeho školní vývoj a dále popis specifik podpory školy a školských poradenských zařízení. Empirickou část práce tvoří kvalitativní výzkum, který je inspirován modelem evaluačně formativního výzkumu. Metodami sběru dat byly polostrukturované rozhovory s celkem 18 participanty (6 matek dětí, 6 učitelek na základní škole a 6 asistentek pedagoga). Cílem bylo zjistit a srovnat jejich názory na integraci a inkluzi, popsat limity spolupráce a podpůrné a ohrožující faktory integrace dětí s PAS.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the integration of children with autism spectrum disorder in primary school. A description of factors influencing the child with autism and influencing its school development and further description of specifics of school support and support of school counselling facilities are also a part of the thesis. The empirical part of the thesis consists of qualitative research, which is inspired by the model of evaluation and formative research. The methods of data collection were semi-structured interviews with a total number of 18 participants (6 mothers of children, 6 primary school teachers and 6 teacher assistants). The aim was to find out and compare their views on integration and inclusion, to describe the limits of cooperation and supporting and threatening factors of integration of children with ASD.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, integrace, speciální vzdělávací
potřeby, škola, učitel, asistent pedagoga
Diplomová práce se zaměřuje na integraci dětí s poruchou autistického spektra na základní škole. Součástí práce je popis faktorů ovlivňujících dítě s autismem a ovlivňujících jeho školní vývoj a dále popis specifik podpory školy a školských poradenských zařízení. Empirickou část práce tvoří kvalitativní výzkum, který je inspirován modelem evaluačně formativního výzkumu. Metodami sběru dat byly polostrukturované rozhovory s celkem 18 participanty (6 matek dětí, 6 učitelek na základní škole a 6 asistentek pedagoga). Cílem bylo zjistit a srovnat jejich názory na integraci a inkluzi, popsat limity spolupráce a podpůrné a ohrožující faktory integrace dětí s PAS.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the integration of children with autism spectrum disorder in primary school. A description of factors influencing the child with autism and influencing its school development and further description of specifics of school support and support of school counselling facilities are also a part of the thesis. The empirical part of the thesis consists of qualitative research, which is inspired by the model of evaluation and formative research. The methods of data collection were semi-structured interviews with a total number of 18 participants (6 mothers of children, 6 primary school teachers and 6 teacher assistants). The aim was to find out and compare their views on integration and inclusion, to describe the limits of cooperation and supporting and threatening factors of integration of children with ASD.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, integrace, speciální vzdělávací
potřeby, škola, učitel, asistent pedagoga
1) Cílem práce je popsat výchovnou a vzdělávací podporu dětí s poruchou autistického spektra a určit hlavní aspekty spolupráce vyučujících, rodičů a asistentů pedagoga
2) Základním návodem k vypracování diplomové práce bude studium norem k formálnímu zpracování práce na Ústavu speciálněpedagogických studií
3) Studium odborné české i zahraniční literatury z oblasti výchovné a vzdělávací, dále speciální pedagogiky, pedagogické psychologie, sociálních služeb a relevantních legislativních dokumentů k tomuto tématu s důrazem na oblast poruch autistického spektra
4) Zvažovaná struktura teoretické části práce: vymezení poruch autistického spektra, vývojové koncepce, historie výchovné a vzdělávací podpory poruch autistického spektra, integrace, inkluze, edukace žáků s poruchou autistického spektra (vymezení pedagoga v souvislosti s žákem se speciálně vzdělávacími potřebami, vymezení asistenta pedagogika v souvislosti s poruchou autistického spektra), péče o dítě s poruchou autistického spektra v rodině, možnosti intervence u dětí s poruchou autistického spektra
5) Příprava kvalitativního výzkumu, strategie, zajištění souboru, vytvoření struktury rozhovorů
6) Realizace výzkumu, užití předem připraveného rozhovoru a analýza dat. Předpokladem bude spolupráce se školami a kontaktními organizacemi podporujícími děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny, jako jsou například Jdeme autistům naproti-Olomouc a.s., Za sklem o.s. aj.
7) Analýza výsledků a zpracování dat formou zakotvené teorie
8) Interpretace výsledků
9) závěr a souhrn
Zásady pro vypracování
1) Cílem práce je popsat výchovnou a vzdělávací podporu dětí s poruchou autistického spektra a určit hlavní aspekty spolupráce vyučujících, rodičů a asistentů pedagoga
2) Základním návodem k vypracování diplomové práce bude studium norem k formálnímu zpracování práce na Ústavu speciálněpedagogických studií
3) Studium odborné české i zahraniční literatury z oblasti výchovné a vzdělávací, dále speciální pedagogiky, pedagogické psychologie, sociálních služeb a relevantních legislativních dokumentů k tomuto tématu s důrazem na oblast poruch autistického spektra
4) Zvažovaná struktura teoretické části práce: vymezení poruch autistického spektra, vývojové koncepce, historie výchovné a vzdělávací podpory poruch autistického spektra, integrace, inkluze, edukace žáků s poruchou autistického spektra (vymezení pedagoga v souvislosti s žákem se speciálně vzdělávacími potřebami, vymezení asistenta pedagogika v souvislosti s poruchou autistického spektra), péče o dítě s poruchou autistického spektra v rodině, možnosti intervence u dětí s poruchou autistického spektra
5) Příprava kvalitativního výzkumu, strategie, zajištění souboru, vytvoření struktury rozhovorů
6) Realizace výzkumu, užití předem připraveného rozhovoru a analýza dat. Předpokladem bude spolupráce se školami a kontaktními organizacemi podporujícími děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny, jako jsou například Jdeme autistům naproti-Olomouc a.s., Za sklem o.s. aj.
7) Analýza výsledků a zpracování dat formou zakotvené teorie
8) Interpretace výsledků
9) závěr a souhrn
Seznam doporučené literatury
1) Beyer, J., Gammeltoft, L. (2006) Autismus a hra. Praha: Portál
2) Čadilová, V., Žampachová, Z. (2008) Strukturované učení. Praha: Portál
3) Fisher, S., Škoda, J., Svoboda, Z., Zilcher, L. (2014) Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton
4) Gillberg, Ch., Peeters, T. (2008) Autismus, zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál
5) Hrdlička, M., Komárek, V. (2004) Dětský autismus. Praha: Portál
6) Pastieriková, L. (2013) Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
7) Říhová, A.(2011) Poruchy autistického spektra (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
8) Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál
9) Vocilka, M.(1995) Autismus a možnosti výchovné praxe. Praha: Septima
10) Vermeulen, P. (2006) Autistické myšlení. Praha: Grada
Seznam doporučené literatury
1) Beyer, J., Gammeltoft, L. (2006) Autismus a hra. Praha: Portál
2) Čadilová, V., Žampachová, Z. (2008) Strukturované učení. Praha: Portál
3) Fisher, S., Škoda, J., Svoboda, Z., Zilcher, L. (2014) Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton
4) Gillberg, Ch., Peeters, T. (2008) Autismus, zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál
5) Hrdlička, M., Komárek, V. (2004) Dětský autismus. Praha: Portál
6) Pastieriková, L. (2013) Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
7) Říhová, A.(2011) Poruchy autistického spektra (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
8) Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál
9) Vocilka, M.(1995) Autismus a možnosti výchovné praxe. Praha: Septima
10) Vermeulen, P. (2006) Autistické myšlení. Praha: Grada