Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit a porovnat pohybovou gramotnost a osobní účinnost žáků základní a střední školy. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření během mé učitelské praxe na přelomu září a října 2018. Celkově výzkum zahrnoval 215 žáků ve věku od 15 do 21 let. Byly použity čtyři standardizované dotazníky: dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti (PLAYself), dotazník ke zjišťování motivace k pohybové aktivitě (MPAM-R), dotazník obecné vlastní efektivity (DOVE) a dotazník vlastní efektivity v oblasti pohybových aktivit (DOPA). Výsledky poukazují na skutečnost, že mezi sebehodnocením pohybové gramotnosti chlapců a dívek není významný rozdíl. Ani u dívek na ZŠ a SŠ nebyl nalezen významný rozdíl. Mezi pohybovou gramotností chlapců na ZŠ a SŠ však významné rozdíly nalezeny byly. U chlapců na ZŠ a SŠ nebyla nalezena shoda při hledání hlavního motivu k pohybové aktivitě. Stejně tomu bylo i mezi dívkami na ZŠ a SŠ. Žáci SŠ hodnotili svou osobní účinnost lépe než žáci ZŠ. Jak na ZŠ, tak na SŠ byla nalezena významná korelace mezi výsledným skóre pohybové gramotnosti a výsledným skóre osobní účinnosti žáků. Další velmi významný vztah byl zjištěn mezi obecnou osobní účinností a osobní účinností v oblasti pohybových aktivit.
Anotace v angličtině
The main goal of the master´s thesis is to explore and compare physical literacy and personal efficiency of elementary and secondary school pupils. The research was carried out in the form of a questionnaire survey during my teaching practise at the turn of September and October 2018. Overall, the research included 215 pupils aged 15 to 21 years. Four standardized questionnaires were used: the questionnaire for self-evaluation of physical literacy (PLAYself), the questionnaire to find out motivation for physical activity (MPAM-R) the questionnaire of general self-efficacy (DOVE) and the questionnaire of self-efficacy in physical activity. (DOPA). The results have shown no significant difference in the self-evaluation of physicals literacy for boys and girls. As well no significant difference has been proved between the girls at elementary and secondary school. On the other hand, significant differences were found between physical literature of the boys in elementary and secondary school. The elementary school boys have different main motive for physical activity than the secondary school boys. The same was true of the elementary and secondary school girls. The secondary school students rated their personal efficiency better than elementary school students. At both primary and secondary school, a significant correlation was found between the final score of physical literature and the final score of personal efficiency. Another very important relationship was found between general personal efficiency and personal efficiency in the field of physical activities.
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit a porovnat pohybovou gramotnost a osobní účinnost žáků základní a střední školy. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření během mé učitelské praxe na přelomu září a října 2018. Celkově výzkum zahrnoval 215 žáků ve věku od 15 do 21 let. Byly použity čtyři standardizované dotazníky: dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti (PLAYself), dotazník ke zjišťování motivace k pohybové aktivitě (MPAM-R), dotazník obecné vlastní efektivity (DOVE) a dotazník vlastní efektivity v oblasti pohybových aktivit (DOPA). Výsledky poukazují na skutečnost, že mezi sebehodnocením pohybové gramotnosti chlapců a dívek není významný rozdíl. Ani u dívek na ZŠ a SŠ nebyl nalezen významný rozdíl. Mezi pohybovou gramotností chlapců na ZŠ a SŠ však významné rozdíly nalezeny byly. U chlapců na ZŠ a SŠ nebyla nalezena shoda při hledání hlavního motivu k pohybové aktivitě. Stejně tomu bylo i mezi dívkami na ZŠ a SŠ. Žáci SŠ hodnotili svou osobní účinnost lépe než žáci ZŠ. Jak na ZŠ, tak na SŠ byla nalezena významná korelace mezi výsledným skóre pohybové gramotnosti a výsledným skóre osobní účinnosti žáků. Další velmi významný vztah byl zjištěn mezi obecnou osobní účinností a osobní účinností v oblasti pohybových aktivit.
Anotace v angličtině
The main goal of the master´s thesis is to explore and compare physical literacy and personal efficiency of elementary and secondary school pupils. The research was carried out in the form of a questionnaire survey during my teaching practise at the turn of September and October 2018. Overall, the research included 215 pupils aged 15 to 21 years. Four standardized questionnaires were used: the questionnaire for self-evaluation of physical literacy (PLAYself), the questionnaire to find out motivation for physical activity (MPAM-R) the questionnaire of general self-efficacy (DOVE) and the questionnaire of self-efficacy in physical activity. (DOPA). The results have shown no significant difference in the self-evaluation of physicals literacy for boys and girls. As well no significant difference has been proved between the girls at elementary and secondary school. On the other hand, significant differences were found between physical literature of the boys in elementary and secondary school. The elementary school boys have different main motive for physical activity than the secondary school boys. The same was true of the elementary and secondary school girls. The secondary school students rated their personal efficiency better than elementary school students. At both primary and secondary school, a significant correlation was found between the final score of physical literature and the final score of personal efficiency. Another very important relationship was found between general personal efficiency and personal efficiency in the field of physical activities.
1. Seznámení s problematikou.
2. Zajištění výzkumného vzorku, úvodní vysvětlení na základní a střední škole (dvě fáze v rámci učitelských praxí).
3. Distribuce a sběr dotazníků (Sebehodnocení pohybové gramotnosti, MPAM-R, Dotazník obecné self-efficacy+PESE).
4. Vyhodnocení dat.
5. Zpracování diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s problematikou.
2. Zajištění výzkumného vzorku, úvodní vysvětlení na základní a střední škole (dvě fáze v rámci učitelských praxí).
3. Distribuce a sběr dotazníků (Sebehodnocení pohybové gramotnosti, MPAM-R, Dotazník obecné self-efficacy+PESE).
4. Vyhodnocení dat.
5. Zpracování diplomové práce.