Bakalářská práce na téma "Využití projektové výuky při práci s literárním textem v mateřské škole" prezentuje projektovou metodu jako účinnou metodu vzdělávání předškolních dětí. Teoretická část práce sleduje i možnosti práce s literárním textem v mateřské škole, specifika literatury pro děti a mládež s ohledem na děti předškolního věku a příklady literárních aktivit v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Návrhy literárních projektů v praktické části práce ukázují možnosti propojení projektové výuky a práce s literárním textem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "The use of project teaching in working with literary text in kindergarten" presents the project method as an effective method of educating preschool children. The theoretical part of the work focuses on literary activities in kindergarten, the specifics of juvenile literature with respect to preschool children and sample literary activities in various educational areas.
Proposals for literary projects in the practical part of the work show the possibilities of connecting project teaching and work with literary text.
Klíčová slova
projektová výuka, projektová metoda, literatura pro děti a mládež, literární projekt, předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, klíčové kompetence, Václav Čtvrtek, Jiří Kahoun
Klíčová slova v angličtině
project teaching, project method, juvenile literature, literary project, preschool education, Framework Education Programme for Preschool Education, key competencies, Václav Čtvrtek, Jiří Kahoun
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Využití projektové výuky při práci s literárním textem v mateřské škole" prezentuje projektovou metodu jako účinnou metodu vzdělávání předškolních dětí. Teoretická část práce sleduje i možnosti práce s literárním textem v mateřské škole, specifika literatury pro děti a mládež s ohledem na děti předškolního věku a příklady literárních aktivit v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Návrhy literárních projektů v praktické části práce ukázují možnosti propojení projektové výuky a práce s literárním textem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "The use of project teaching in working with literary text in kindergarten" presents the project method as an effective method of educating preschool children. The theoretical part of the work focuses on literary activities in kindergarten, the specifics of juvenile literature with respect to preschool children and sample literary activities in various educational areas.
Proposals for literary projects in the practical part of the work show the possibilities of connecting project teaching and work with literary text.
Klíčová slova
projektová výuka, projektová metoda, literatura pro děti a mládež, literární projekt, předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, klíčové kompetence, Václav Čtvrtek, Jiří Kahoun
Klíčová slova v angličtině
project teaching, project method, juvenile literature, literary project, preschool education, Framework Education Programme for Preschool Education, key competencies, Václav Čtvrtek, Jiří Kahoun
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pojednat možnosti využití literárního textu při tvorbě projektu určeného pro realizaci v MŠ. Vedle teoretického úvodu do problematiky projektového vyučování a dětské literatury se v praktické části bude věnovat představení konkrétního projektu inspirovaného literárním textem. Literární texty budou voleny tak, aby vyhovovaly zaměření projektu na environmentální oblast.
Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část:
- analýza projektové výuky, typologie projektů, zásady plánování projektů
- popis předností projektového vyučování z hlediska RVP PV
- definice pojmu a funkce dětské literatury
- vysvětlení využití literárního textu ve vzdělávací nabídce mateřských škol
- charakteristika vybraných literárních textů
Praktická část:
- představení konkrétního metodického materiálu
- cíle, záměr, organizace projektu
- návrhy činností inspirovaných vybranými literárními díly
Kritéria pro výběr literárních textů:
- zaměření textů na environmentální oblast
- pohádkový příběh
- barvité vidění světa.
Radek Malý - Příhody matky přírody - sedm příběhů, které spojuje hravost, citlivost k přírodě a živým tvorům. Autor nenápadně vybízí k odpovědnosti ke všemu živému.
Jiří Kahoun - Příběhy včelích medvídků - vyprávění o malých čmeláčcích Čmeldovi a Brumdovi, kteří zažívají humorné i napínavé příhody. Přivádí čtenáře do hmyzí říše, představuje svérázné postavičky i proměny přírody v průběhu roku.
Závěr:
- zhodnocení teoretických východisek
- reflexe navrženého projektu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pojednat možnosti využití literárního textu při tvorbě projektu určeného pro realizaci v MŠ. Vedle teoretického úvodu do problematiky projektového vyučování a dětské literatury se v praktické části bude věnovat představení konkrétního projektu inspirovaného literárním textem. Literární texty budou voleny tak, aby vyhovovaly zaměření projektu na environmentální oblast.
Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část:
- analýza projektové výuky, typologie projektů, zásady plánování projektů
- popis předností projektového vyučování z hlediska RVP PV
- definice pojmu a funkce dětské literatury
- vysvětlení využití literárního textu ve vzdělávací nabídce mateřských škol
- charakteristika vybraných literárních textů
Praktická část:
- představení konkrétního metodického materiálu
- cíle, záměr, organizace projektu
- návrhy činností inspirovaných vybranými literárními díly
Kritéria pro výběr literárních textů:
- zaměření textů na environmentální oblast
- pohádkový příběh
- barvité vidění světa.
Radek Malý - Příhody matky přírody - sedm příběhů, které spojuje hravost, citlivost k přírodě a živým tvorům. Autor nenápadně vybízí k odpovědnosti ke všemu živému.
Jiří Kahoun - Příběhy včelích medvídků - vyprávění o malých čmeláčcích Čmeldovi a Brumdovi, kteří zažívají humorné i napínavé příhody. Přivádí čtenáře do hmyzí říše, představuje svérázné postavičky i proměny přírody v průběhu roku.
Závěr:
- zhodnocení teoretických východisek
- reflexe navrženého projektu.
Seznam doporučené literatury
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. 1. vyd. Praha : Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-807-3678-548.
KAHOUN. J. Příběhy včelích medvídků. 1.vyd. Praha: Albatros, 2002, 83 s. ISBN 80-00-01052-6
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříţ : Spirála, 1995, 304 s.
ISBN 80-901-8730-7.
MALÝ, R. Příhody matky Přírody. Vyd. 1. Praha: Meander, 2014, 59 s. ISBN 978-80-87596-44-9.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. 2. vyd. Praha :
Portál, 2011, 493 s. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRUCHA, J. Dětská řeč a komunikace. 1. vyd. Praha : Grada, 2011, 199 s. ISBN
978-80-247-3603-7.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice :
Pedagogická fakulta JU, 1992, 98 s. ISBN 80-704-0055-2.
TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha : Portál, 2009, 176 s. ISBN 978-
7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. 1. vyd. Praha : Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-807-3678-548.
KAHOUN. J. Příběhy včelích medvídků. 1.vyd. Praha: Albatros, 2002, 83 s. ISBN 80-00-01052-6
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříţ : Spirála, 1995, 304 s.
ISBN 80-901-8730-7.
MALÝ, R. Příhody matky Přírody. Vyd. 1. Praha: Meander, 2014, 59 s. ISBN 978-80-87596-44-9.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. 2. vyd. Praha :
Portál, 2011, 493 s. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRUCHA, J. Dětská řeč a komunikace. 1. vyd. Praha : Grada, 2011, 199 s. ISBN
978-80-247-3603-7.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice :
Pedagogická fakulta JU, 1992, 98 s. ISBN 80-704-0055-2.
TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha : Portál, 2009, 176 s. ISBN 978-
7367-527-1.