Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. Teoretická část obsahuje pět kapitol, ve kterých je zmíněna klasifikace metod a jejich historický vývoj, stručná charakteristika, aktivizační metody a podrobné rozpracování badatelsky orientované výuky. Praktická část obsahuje zpracování námětu pro badatelsky orientovanou výuku, výukový experiment provedený ve dvou paralelních třídách, test a postoje žáků k průběhu badatelsky orientované výuky. Diplomová práce především slouží pro vlastní přínos praxe, vyzkoušení si této badatelské metody a získání zpětné vazby o její úspěšnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with activation methods used in Math lesson at the lower secondary school. The theoretical part consists of five chapters which focus on classification of methods and their historical development, brief description, activation methods and thorough examination of inquiry-based learning. The practical part includes a prepared suggestion for an inquiry-based lesson, an educational experiment carried out in two parallel classes, a test and pupils' opinions on the inquiry-based lesson. The diploma thesis was done mainly to gain experience and to try out inquiry-based learning and its methods as well as to gain feedback about its success.
Klíčová slova
Výukové metody, klasifikace, problémové metody, výzkumné metody, aktivizační výukové metody, metody diskuzní, metody situační, metody inscenační, didaktické hry, metody heuristické, badatelsky orientovaná výuka, bádání, magické čtverce.
Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. Teoretická část obsahuje pět kapitol, ve kterých je zmíněna klasifikace metod a jejich historický vývoj, stručná charakteristika, aktivizační metody a podrobné rozpracování badatelsky orientované výuky. Praktická část obsahuje zpracování námětu pro badatelsky orientovanou výuku, výukový experiment provedený ve dvou paralelních třídách, test a postoje žáků k průběhu badatelsky orientované výuky. Diplomová práce především slouží pro vlastní přínos praxe, vyzkoušení si této badatelské metody a získání zpětné vazby o její úspěšnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with activation methods used in Math lesson at the lower secondary school. The theoretical part consists of five chapters which focus on classification of methods and their historical development, brief description, activation methods and thorough examination of inquiry-based learning. The practical part includes a prepared suggestion for an inquiry-based lesson, an educational experiment carried out in two parallel classes, a test and pupils' opinions on the inquiry-based lesson. The diploma thesis was done mainly to gain experience and to try out inquiry-based learning and its methods as well as to gain feedback about its success.
Klíčová slova
Výukové metody, klasifikace, problémové metody, výzkumné metody, aktivizační výukové metody, metody diskuzní, metody situační, metody inscenační, didaktické hry, metody heuristické, badatelsky orientovaná výuka, bádání, magické čtverce.
V teoretické části se budu zabývat obecně aktivizačními metodami, jejich definicí, tříděním a významem ve výuce matematiky.
Praktická část bude věnována praktickému využití aktivizačních metod v pedagogické praxi.
Práce s odbornou literaturou (publikační zdroje, dodržení citačních norem).
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se budu zabývat obecně aktivizačními metodami, jejich definicí, tříděním a významem ve výuce matematiky.
Praktická část bude věnována praktickému využití aktivizačních metod v pedagogické praxi.
Práce s odbornou literaturou (publikační zdroje, dodržení citačních norem).
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
2. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
3. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
4. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. Brno: Barriest a Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
5. MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
Seznam doporučené literatury
1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
2. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
3. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
4. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. Brno: Barriest a Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
5. MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. ISBN 80-210-1549-7.