Diplomová práce se zabývá využitím současné literatury pro děti a mládež s tématem handicapu v edukaci žáků na 1. stupni ZŠ. V teoretické části je definován pojem handicap a blíže specifikována postižení a znevýhodnění, jež jsou tématy interpretovaných knih. Dále se práce věnuje historickému přístupu k jedincům s handicapem a vývoji české literatury pro děti a mládež s motivem handicapu od počátku 20. století po současnost. Praktická část obsahuje interpretace literárních textů, návrhy pro jejich využití a realizaci jednoho návrhu v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the effective usage of current children and youth literature including a topic of handicap in elementary education. The theoretical part of the work aims to define the subject of handicap and it familiars the reader with specific disabilities which occur in the resource literature. Also, it attempts to describe a historical approach to the disabled individuals which is closely related to the development of Czech children and youth literature focusing on handicap since the beginning of the 20th century until these days. The applicative part is based on interpretation of literal texts, suggestions for their possible usage in practice and final implementation of a particular proposal in practice.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, handicap, příběhová próza s dětským hrdinou, edukace, žák, návrhy pro využití textů v praxi
Klíčová slova v angličtině
literature for children and youth, handicap, narration prose with a child hero, education, student, proposals for the use of texts in practice
Rozsah průvodní práce
118s.+2 přílohy(186 992 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím současné literatury pro děti a mládež s tématem handicapu v edukaci žáků na 1. stupni ZŠ. V teoretické části je definován pojem handicap a blíže specifikována postižení a znevýhodnění, jež jsou tématy interpretovaných knih. Dále se práce věnuje historickému přístupu k jedincům s handicapem a vývoji české literatury pro děti a mládež s motivem handicapu od počátku 20. století po současnost. Praktická část obsahuje interpretace literárních textů, návrhy pro jejich využití a realizaci jednoho návrhu v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the effective usage of current children and youth literature including a topic of handicap in elementary education. The theoretical part of the work aims to define the subject of handicap and it familiars the reader with specific disabilities which occur in the resource literature. Also, it attempts to describe a historical approach to the disabled individuals which is closely related to the development of Czech children and youth literature focusing on handicap since the beginning of the 20th century until these days. The applicative part is based on interpretation of literal texts, suggestions for their possible usage in practice and final implementation of a particular proposal in practice.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, handicap, příběhová próza s dětským hrdinou, edukace, žák, návrhy pro využití textů v praxi
Klíčová slova v angličtině
literature for children and youth, handicap, narration prose with a child hero, education, student, proposals for the use of texts in practice
Zásady pro vypracování
Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
Studium odborné literatury
Analýza vybraných děl literatury pro děti
Syntéza získaných poznatků
Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Zásady pro vypracování
Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
Studium odborné literatury
Analýza vybraných děl literatury pro děti
Syntéza získaných poznatků
Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Seznam doporučené literatury
- LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
- SIEGLOVÁ, Naděžda a Jitka ZÍTKOVÁ. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami: Questions of communication and the topic of handicap regarding pupils with special educational needs. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6053-1.
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
- ŠUBRTOVÁ, M. Obraz handicapovaného hrdiny v české literatuře pro děti a mládež 90. let. In: URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX.století. Olomouc: Votobia, 2004, s. 132-144. ISBN 80-7220-185-9.
- VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-807-3673-864.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
- LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
- SIEGLOVÁ, Naděžda a Jitka ZÍTKOVÁ. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami: Questions of communication and the topic of handicap regarding pupils with special educational needs. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6053-1.
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
- ŠUBRTOVÁ, M. Obraz handicapovaného hrdiny v české literatuře pro děti a mládež 90. let. In: URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX.století. Olomouc: Votobia, 2004, s. 132-144. ISBN 80-7220-185-9.
- VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-807-3673-864.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.