Tato práce si klade za cíl zkoumat americké Country a Folkové písně s ohledem na jejich české cover verze. Teoretická část představuje tyto dva žánry z amerického hlediska, tři vybrané interprety a české Country a Folk. Praktická část obsahuje analýzy dvou reprezentativních písní na každého ze zmíněných tří interpretů a jejich české cover verze. Obě části se soustředí především na běžná témata objevující se v těchto žánrech a jejich změnu během procesu přenosu z amerického prostředí do českého.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to examine American Country and Folk songs in their relation to their Czech cover versions. The theoretical part focuses on the introduction of these two genres in the American context, three representative musicians and Czech Country and Folk music. The practical part analyses two representative songs for each of the three artists and their Czech covers. Both parts are primarily focused on the most common themes present in the genres and their change with the shift from American environment to the Czech.
Klíčová slova
Hudba, texty písní, americké Country, americký Folk, české Country, český Folk, cover verze, Johnny Cash, Willie Nelson, Bob Dylan,
Klíčová slova v angličtině
Music, song lyrics, American Country music, American Folk music, Czech Country music, Czech Folk music, cover versions, Johnny Cash, Willie Nelson, Bob Dylan
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce si klade za cíl zkoumat americké Country a Folkové písně s ohledem na jejich české cover verze. Teoretická část představuje tyto dva žánry z amerického hlediska, tři vybrané interprety a české Country a Folk. Praktická část obsahuje analýzy dvou reprezentativních písní na každého ze zmíněných tří interpretů a jejich české cover verze. Obě části se soustředí především na běžná témata objevující se v těchto žánrech a jejich změnu během procesu přenosu z amerického prostředí do českého.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to examine American Country and Folk songs in their relation to their Czech cover versions. The theoretical part focuses on the introduction of these two genres in the American context, three representative musicians and Czech Country and Folk music. The practical part analyses two representative songs for each of the three artists and their Czech covers. Both parts are primarily focused on the most common themes present in the genres and their change with the shift from American environment to the Czech.
Klíčová slova
Hudba, texty písní, americké Country, americký Folk, české Country, český Folk, cover verze, Johnny Cash, Willie Nelson, Bob Dylan,
Klíčová slova v angličtině
Music, song lyrics, American Country music, American Folk music, Czech Country music, Czech Folk music, cover versions, Johnny Cash, Willie Nelson, Bob Dylan
Zásady pro vypracování
1. Create the list of relevant literature.
2. Read primary and secondary literature.
3. Define American folk music.
4. Describe the songs by Johnny Cash and analyse some of the lyrics that were translated to Czech.
5. Describe the songs by Willie Nelson and analyse some of the lyrics that were translated to Czech.
6. Analyse other popular American folk songs.
7. Compare Czech and American folk music.
8. Analyse Czech translations of analysed American songs.
9. Write up the introduction and the conclusion of the thesis.
10. Write up the list of the literature used.
Zásady pro vypracování
1. Create the list of relevant literature.
2. Read primary and secondary literature.
3. Define American folk music.
4. Describe the songs by Johnny Cash and analyse some of the lyrics that were translated to Czech.
5. Describe the songs by Willie Nelson and analyse some of the lyrics that were translated to Czech.
6. Analyse other popular American folk songs.
7. Compare Czech and American folk music.
8. Analyse Czech translations of analysed American songs.
9. Write up the introduction and the conclusion of the thesis.
10. Write up the list of the literature used.
Seznam doporučené literatury
AXELROD, Steven Gould, Camille ROMAN a Thomas J. TRAVISANO. The new anthology of American poetry. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, 2012. ISBN 0-8135-5156-2.
CARLIN, Richard. Country. 2. New York: Facts On File, 2006. ISBN 0-8160-5312-X
CARLIN, Richard. Folk. New York: Facts On File, 2006. ISBN 0-8160-5313-8.
DORŮŽKA, Lubomír, ed. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. 2. vyd. Praha, 1987.
MALONE, Bill C., ed. The new encyclopedia of Southern culture. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2008. ISBN 978-0-8078-3239-4.
Slovník biblické kultury. Praha: Ewa Edition, 1992. ISBN 80-900175-7-6.
SILVERMAN, Jonathan. Nine choices: Johnny Cash and American culture. Amherst: University of Massachusetts Press, 2010. ISBN 978-1-55849-827-3.
SCHNIERER, Miloš. Přehled vývoje populární hudby. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-047-0.
Seznam doporučené literatury
AXELROD, Steven Gould, Camille ROMAN a Thomas J. TRAVISANO. The new anthology of American poetry. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, 2012. ISBN 0-8135-5156-2.
CARLIN, Richard. Country. 2. New York: Facts On File, 2006. ISBN 0-8160-5312-X
CARLIN, Richard. Folk. New York: Facts On File, 2006. ISBN 0-8160-5313-8.
DORŮŽKA, Lubomír, ed. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. 2. vyd. Praha, 1987.
MALONE, Bill C., ed. The new encyclopedia of Southern culture. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2008. ISBN 978-0-8078-3239-4.
Slovník biblické kultury. Praha: Ewa Edition, 1992. ISBN 80-900175-7-6.
SILVERMAN, Jonathan. Nine choices: Johnny Cash and American culture. Amherst: University of Massachusetts Press, 2010. ISBN 978-1-55849-827-3.
SCHNIERER, Miloš. Přehled vývoje populární hudby. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-047-0.