Diplomová práce se zabývá využitím keramického materiálu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Teoretická část shrnuje poznatky o mladším školním věku, dále se zabývá zařazením vyučovacího oboru Výtvarná výchova v kurikulárním dokumentu RVP ZV. Je zde také nastíněn vztah dítěte k výtvarné výchově, a nezbytnost rozvíjení tvořivosti při celém procesu. Následující kapitola je věnována keramice. Je členěna do několika podkapitol, skládajících se ze stručného pohledu do historie, keramického materiálu a základních postupů vytváření a zpracování keramické hlíny. V praktické části je na základě teoretických poznatků zhotoveno šest námětových hodin výtvarné výchovy s využitím keramického materiálu, určených žákům prvního stupně základního vzdělávání. Úspěšnost a funkčnost námětů byla ověřena aplikací na zvolené základní škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the usage of ceramic material in art lessons in primary school. The theoretical part summarizes knowledge of middle childhood as well as inclusion of art lessons as a subject in the Framework Education Programme curriculum. The thesis outlines relationship of the child to art education and the importance of developing creativity throughout the whole process. The following chapter is dedicated to ceramics. It is divided into several subchapters consisting of a brief history overview, ceramic material and basic procedures for ceramic clay creation and processing. The practical part, based on theoretical knowledge, illustrates six theme-based art lessons using the ceramic material aimed in primary school. The success and functionality of the themes were verified at the selected primary school.
Klíčová slova
Mladší školní věk, výtvarná výchova, tvořivost, keramický materiál, glazura, engoba, keramická hlína, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Diplomová práce se zabývá využitím keramického materiálu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Teoretická část shrnuje poznatky o mladším školním věku, dále se zabývá zařazením vyučovacího oboru Výtvarná výchova v kurikulárním dokumentu RVP ZV. Je zde také nastíněn vztah dítěte k výtvarné výchově, a nezbytnost rozvíjení tvořivosti při celém procesu. Následující kapitola je věnována keramice. Je členěna do několika podkapitol, skládajících se ze stručného pohledu do historie, keramického materiálu a základních postupů vytváření a zpracování keramické hlíny. V praktické části je na základě teoretických poznatků zhotoveno šest námětových hodin výtvarné výchovy s využitím keramického materiálu, určených žákům prvního stupně základního vzdělávání. Úspěšnost a funkčnost námětů byla ověřena aplikací na zvolené základní škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the usage of ceramic material in art lessons in primary school. The theoretical part summarizes knowledge of middle childhood as well as inclusion of art lessons as a subject in the Framework Education Programme curriculum. The thesis outlines relationship of the child to art education and the importance of developing creativity throughout the whole process. The following chapter is dedicated to ceramics. It is divided into several subchapters consisting of a brief history overview, ceramic material and basic procedures for ceramic clay creation and processing. The practical part, based on theoretical knowledge, illustrates six theme-based art lessons using the ceramic material aimed in primary school. The success and functionality of the themes were verified at the selected primary school.
Klíčová slova
Mladší školní věk, výtvarná výchova, tvořivost, keramický materiál, glazura, engoba, keramická hlína, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
1. Studium odborné literatury
2. Návrhy
3. Konzultace
4. Konečné návrhy
5. Získání materiálů + realizace
6. Vypracování teoretické části
7. Instalace do prostoru
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Návrhy
3. Konzultace
4. Konečné návrhy
5. Získání materiálů + realizace
6. Vypracování teoretické části
7. Instalace do prostoru
Seznam doporučené literatury
DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY I., Hazuková Helena, Šamšula Pavel, Praha: Karolinum, 1991
DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY v., NEJEN PRO ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, Roeselová Věra, Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2001
VELKÁ KNIHA KERAMIKY, Warshaw Josie, Rebo, 2001
KERAMIKA - UMĚNÍ Z HLÍNY, Weiss Gustav, Grada, 2007
SOUČASNÁ TVÁŘ KERAMIKY, Taylor Louisa, Ikar, 2013
DĚJINY VÝTVARNÉHO UMĚNÍ, Bauer Alois, Olomouc: Rubico, 1998
Seznam doporučené literatury
DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY I., Hazuková Helena, Šamšula Pavel, Praha: Karolinum, 1991
DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY v., NEJEN PRO ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, Roeselová Věra, Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2001
VELKÁ KNIHA KERAMIKY, Warshaw Josie, Rebo, 2001
KERAMIKA - UMĚNÍ Z HLÍNY, Weiss Gustav, Grada, 2007
SOUČASNÁ TVÁŘ KERAMIKY, Taylor Louisa, Ikar, 2013
DĚJINY VÝTVARNÉHO UMĚNÍ, Bauer Alois, Olomouc: Rubico, 1998