Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je připravenost romských dětí z pohledu pedagogů na vzdělávání a jestli se změnila se zavedením povinného předškolního vzdělávání.
V teoretické části se seznámíme se specifiky tohoto etnika, což může sloužit jako východisko k pochopení romské menšiny. Teoretická část se také zaměřuje na současný stav ve vzdělávání romských žáků a jsou v ní rozebrány jednotlivé oblasti. V závěru této části se stručně seznámíme s podpůrnými mechanismy ve vzdělávání v České republice.
V praktické části se zaměříme na cíl práce a zjistíme, jak jsou v současnosti připraveny romské děti na vstup do školy a do jaké míry to ovlivňuje zavedení povinného předškolního vzdělávání. Prostřednictvím výsledků dotazníkového šetření se seznámíme s názory pedagogů, kteří učí na 1. stupni základních škol v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what is the readiness of Roma children from the perspective of teachers in education and whether this has changed with the introduction of compulsory pre-school education.
The theoretical part introduces the specifics of this ethnic group, which may serve as a basis for understanding the Roma minority. This part also focuses on the current situation in education of Roma pupils and its individual areas are analysed there, too. We briefly get acquainted with the support mechanisms in education in the Czech Republic at the end of this part.
The practical part is aimed at finding out how Roma children are currently prepared to enter school and to what extend it effects the introduction of compulsory pre-school education. Based on the results of questionnaire survey, this part also includes the opinions of primary school teachers from this region.
Klíčová slova
Romové, specifika Romů, vzdělávání romských žáků
Klíčová slova v angličtině
the Roma, specifics of the Roma, eduacation of Roma pupils
Rozsah průvodní práce
74 s. (108 178 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je připravenost romských dětí z pohledu pedagogů na vzdělávání a jestli se změnila se zavedením povinného předškolního vzdělávání.
V teoretické části se seznámíme se specifiky tohoto etnika, což může sloužit jako východisko k pochopení romské menšiny. Teoretická část se také zaměřuje na současný stav ve vzdělávání romských žáků a jsou v ní rozebrány jednotlivé oblasti. V závěru této části se stručně seznámíme s podpůrnými mechanismy ve vzdělávání v České republice.
V praktické části se zaměříme na cíl práce a zjistíme, jak jsou v současnosti připraveny romské děti na vstup do školy a do jaké míry to ovlivňuje zavedení povinného předškolního vzdělávání. Prostřednictvím výsledků dotazníkového šetření se seznámíme s názory pedagogů, kteří učí na 1. stupni základních škol v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what is the readiness of Roma children from the perspective of teachers in education and whether this has changed with the introduction of compulsory pre-school education.
The theoretical part introduces the specifics of this ethnic group, which may serve as a basis for understanding the Roma minority. This part also focuses on the current situation in education of Roma pupils and its individual areas are analysed there, too. We briefly get acquainted with the support mechanisms in education in the Czech Republic at the end of this part.
The practical part is aimed at finding out how Roma children are currently prepared to enter school and to what extend it effects the introduction of compulsory pre-school education. Based on the results of questionnaire survey, this part also includes the opinions of primary school teachers from this region.
Klíčová slova
Romové, specifika Romů, vzdělávání romských žáků
Klíčová slova v angličtině
the Roma, specifics of the Roma, eduacation of Roma pupils
Zásady pro vypracování
- cíl práce
- popis aktuálního stavu
- prostudování a zpracování odborné literatury a zdrojů
- stanovení problému
- popis použitých metod
- charakteristika souboru a výběr účastníků šetření
- proces tvorby dat
- výsledky, jejich analýza a interpretace
- závěr
Zásady pro vypracování
- cíl práce
- popis aktuálního stavu
- prostudování a zpracování odborné literatury a zdrojů
- stanovení problému
- popis použitých metod
- charakteristika souboru a výběr účastníků šetření
- proces tvorby dat
- výsledky, jejich analýza a interpretace
- závěr
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004. Kontroverzně. ISBN 80-7220-180-8.
BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity. Praha: FHS UK, 2013. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 9788087398456.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0.
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5452-9.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠORMOVÁ, Kateřina. Jak čtou Romové: kvantitativní výzkum úrovně čtenářské gramotnosti romských žáků. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 9788073085957.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619095.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004. Kontroverzně. ISBN 80-7220-180-8.
BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity. Praha: FHS UK, 2013. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 9788087398456.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0.
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5452-9.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠORMOVÁ, Kateřina. Jak čtou Romové: kvantitativní výzkum úrovně čtenářské gramotnosti romských žáků. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 9788073085957.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619095.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.