Práce se zabývá problematikou mediální gramotnosti u žáků 2. stupně ZŠ a MŠ Jana Železného v souvislosti se sledováním videí na serveru YouTube. Cílem výzkumu je zjistit, zda jsou žáci schopni využívat prvky mediální gramotnosti při sledování těchto videí. Při výzkumu byla využita technika dotazníkového šetření a skupinové diskuze se žáky.
Annotation in English
This thesis focuses on media literacy concerning pupils of the 2nd grade of Jana Železného's elementary school and preschool and their time spent on a website called YouTube. The aim of this research is to find out whether pupils are able to use elements of media literacy while watching videos on this website. There was used the technique of a questionnaire survey and group discussions with pupils for this research.
Keywords
Mediální gramotnost, mediální výchova, žák 2. stupně základní školy, YouTube
Keywords in English
Media literacy, Media education, pupil of the 2nd grade of elementary school, YouTube
Length of the covering note
105 s.
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá problematikou mediální gramotnosti u žáků 2. stupně ZŠ a MŠ Jana Železného v souvislosti se sledováním videí na serveru YouTube. Cílem výzkumu je zjistit, zda jsou žáci schopni využívat prvky mediální gramotnosti při sledování těchto videí. Při výzkumu byla využita technika dotazníkového šetření a skupinové diskuze se žáky.
Annotation in English
This thesis focuses on media literacy concerning pupils of the 2nd grade of Jana Železného's elementary school and preschool and their time spent on a website called YouTube. The aim of this research is to find out whether pupils are able to use elements of media literacy while watching videos on this website. There was used the technique of a questionnaire survey and group discussions with pupils for this research.
Keywords
Mediální gramotnost, mediální výchova, žák 2. stupně základní školy, YouTube
Keywords in English
Media literacy, Media education, pupil of the 2nd grade of elementary school, YouTube
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury komparace zdrojů.
4. Samotné vypracování DP
a) sepsání teoretické části práce, ve které se autor zaměří na témata YouTube, jeho vývoj a vliv na žáky v souvislosti s vývojem osobnosti
b) vytvoření praktické části práce
5. Stanovení závěrů práce.
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury komparace zdrojů.
4. Samotné vypracování DP
a) sepsání teoretické části práce, ve které se autor zaměří na témata YouTube, jeho vývoj a vliv na žáky v souvislosti s vývojem osobnosti
b) vytvoření praktické části práce
5. Stanovení závěrů práce.
Recommended resources
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube: Online video and participatory culture. John Wiley & Sons, 2013. ISBN 978-074-5675-350
KAVOORI, Anandam. Making Sense of Youtube. Global Media Journal, 2015
LIGMAN, Kris. Let's Play Super Rutgers RPG: Interactivity by Proxy in an Online Gaming Culture. Game Behind the Video Game, Rutgers School of Communication, Newark, NJ, 2011.
MACEK, Jakub. Poznámky k okouzlení novostí nových médií. Mediální studia, 2012
Ševčíková, A., Blinka, L., Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., & Šmahel, D. (2014). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing.
Viktorová, L. & Zielina, M. (2015). Kyberpsychologie stručný průvodce oborem. In J. Šmahaj, & M. Zielina (Eds.), Úvod do kyberpsychologie (728). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
PFEIL, Darren Mathew. Let's Play, Let's Infringe? Let's Play Videos Uploaded to YouTube, Copyright Infringement, and the Fair Use Defense. Law School Student Scholarship. Paper 700, 2015.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Recommended resources
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube: Online video and participatory culture. John Wiley & Sons, 2013. ISBN 978-074-5675-350
KAVOORI, Anandam. Making Sense of Youtube. Global Media Journal, 2015
LIGMAN, Kris. Let's Play Super Rutgers RPG: Interactivity by Proxy in an Online Gaming Culture. Game Behind the Video Game, Rutgers School of Communication, Newark, NJ, 2011.
MACEK, Jakub. Poznámky k okouzlení novostí nových médií. Mediální studia, 2012
Ševčíková, A., Blinka, L., Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., & Šmahel, D. (2014). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing.
Viktorová, L. & Zielina, M. (2015). Kyberpsychologie stručný průvodce oborem. In J. Šmahaj, & M. Zielina (Eds.), Úvod do kyberpsychologie (728). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
PFEIL, Darren Mathew. Let's Play, Let's Infringe? Let's Play Videos Uploaded to YouTube, Copyright Infringement, and the Fair Use Defense. Law School Student Scholarship. Paper 700, 2015.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.