Diplomová práce se zabývá problematikou odkladů povinné školní docházky a postoji pedagogů mateřských škol k této problematice. Diplomová práce se skládá z teoretické a empirické části.
Teoretická část shrnuje poznatky a informace z oblasti školní zralosti a odkladů povinné školní docházky a další informace s tímto související.
Empirická část zkoumá postoje pedagogů mateřských škol k udělování odkladů povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
This deploma thesis focuses on postponement of compulsory school attendance and attitudes of kindergarten teachers to this issue. The thesis is divided into two parts.
The first part is theoretical and it summarizes all the information from the field of school readiness and postponement of compulsory school attendance as well as other related important findings.
The empirical part is the second part of this thesis. It consists of a research survey which examines the attitudes of kindergarten teachers to the postponement of compulsory school attendance.
Klíčová slova
odklad povinné školní docházky, školní zralost, školní připravenost, pedagog mateřské školy, mateřská škola, základní škola, vstup do školy, dítě předškolního věku, dítě se speciálním vzdělávacími potřebami, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
postponement of compulsory school attendance, school readiness, kindergarten teacher, kindergarten, primary school, school entrance, pre-school children, children with special educational needs, compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
110 stran (159 432)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou odkladů povinné školní docházky a postoji pedagogů mateřských škol k této problematice. Diplomová práce se skládá z teoretické a empirické části.
Teoretická část shrnuje poznatky a informace z oblasti školní zralosti a odkladů povinné školní docházky a další informace s tímto související.
Empirická část zkoumá postoje pedagogů mateřských škol k udělování odkladů povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
This deploma thesis focuses on postponement of compulsory school attendance and attitudes of kindergarten teachers to this issue. The thesis is divided into two parts.
The first part is theoretical and it summarizes all the information from the field of school readiness and postponement of compulsory school attendance as well as other related important findings.
The empirical part is the second part of this thesis. It consists of a research survey which examines the attitudes of kindergarten teachers to the postponement of compulsory school attendance.
Klíčová slova
odklad povinné školní docházky, školní zralost, školní připravenost, pedagog mateřské školy, mateřská škola, základní škola, vstup do školy, dítě předškolního věku, dítě se speciálním vzdělávacími potřebami, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
postponement of compulsory school attendance, school readiness, kindergarten teacher, kindergarten, primary school, school entrance, pre-school children, children with special educational needs, compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
1. Sběr dat a literatury.
2. Konzultace s vedoucím práce.
3. Stanovení cíle diplomové práce.
4. Zpracování teoretických východisek.
5. Stanovení výzkumného problému.
6. Zpracování, realizace a hodnocení výzkumné části.
7. Závěry diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Sběr dat a literatury.
2. Konzultace s vedoucím práce.
3. Stanovení cíle diplomové práce.
4. Zpracování teoretických východisek.
5. Stanovení výzkumného problému.
6. Zpracování, realizace a hodnocení výzkumné části.
7. Závěry diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci a děti prvního stupně ZŠ. ISBN 9788025125694.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3345-5.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 313 s. ISBN 8024414759.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 254 s. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
Vstup do školy. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-53-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci a děti prvního stupně ZŠ. ISBN 9788025125694.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3345-5.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 313 s. ISBN 8024414759.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 254 s. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
Vstup do školy. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-53-4.