Cílem diplomové práce bylo objasnit, kdy a jak je vhodné zasvětit děti do světa peněz a ekonomiky.
V teoretické části je popsána socializace jedince s přesahem do ekonomiky, význam rodiny jako socializačního faktoru. Další kapitoly jsou věnovány ekonomickému chování a finanční gramotnosti. Hlavní kapitola se týká dětí předškolního věku ve světě ekonomiky zaměřené na jejich představy a vnímání peněz a kapesné.
Výzkumná část je zaměřena na názory, postoje
a zkušenosti rodičů a budoucích rodičů týkající se finanční gramotnosti a finančního ohodnocování dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to clarify when and how it is appropriate to introduce children to the world of money and economy.
The theoretical part describes the socialization of an individual with an overlap into the economy and the importance of the family as a socializing factor. The next chapters are devoted to economic behaviour and financial literacy. The main chapter is about preschool children in the world of economics focused on their ideas and perception of money and pocket money.
The research is focused on opinions, attitudes and experience of parents and future parents concerning financial literacy and remuneration of preschool children.
Klíčová slova
socializace, ekonomická socializace, děti, peníze, rodina, kapesné, finanční gramotnost, hospodaření, ekonomické chování, reklama
Cílem diplomové práce bylo objasnit, kdy a jak je vhodné zasvětit děti do světa peněz a ekonomiky.
V teoretické části je popsána socializace jedince s přesahem do ekonomiky, význam rodiny jako socializačního faktoru. Další kapitoly jsou věnovány ekonomickému chování a finanční gramotnosti. Hlavní kapitola se týká dětí předškolního věku ve světě ekonomiky zaměřené na jejich představy a vnímání peněz a kapesné.
Výzkumná část je zaměřena na názory, postoje
a zkušenosti rodičů a budoucích rodičů týkající se finanční gramotnosti a finančního ohodnocování dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to clarify when and how it is appropriate to introduce children to the world of money and economy.
The theoretical part describes the socialization of an individual with an overlap into the economy and the importance of the family as a socializing factor. The next chapters are devoted to economic behaviour and financial literacy. The main chapter is about preschool children in the world of economics focused on their ideas and perception of money and pocket money.
The research is focused on opinions, attitudes and experience of parents and future parents concerning financial literacy and remuneration of preschool children.
Klíčová slova
socializace, ekonomická socializace, děti, peníze, rodina, kapesné, finanční gramotnost, hospodaření, ekonomické chování, reklama
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické části práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu, volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu, sběr dat a jejich vyhodnocení.
8. Závěry práce, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické části práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu, volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu, sběr dat a jejich vyhodnocení.
8. Závěry práce, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bailey, G & Law, F. (2013). Moje peníze.
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce.
Matějček, Z. (1989. Rodiče a děti.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání.
Hubinková, Z. (2008). Psychologie a sociologie ekonomického chování.
Laniado, N. (2002). Děti a peníze.
Ježek, T. (2002). Peníze a trh.
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník
Seznam doporučené literatury
Bailey, G & Law, F. (2013). Moje peníze.
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce.
Matějček, Z. (1989. Rodiče a děti.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání.
Hubinková, Z. (2008). Psychologie a sociologie ekonomického chování.
Laniado, N. (2002). Děti a peníze.
Ježek, T. (2002). Peníze a trh.
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník