Tato diplomová práce se zabývá analýzou čtenářství žáků šestých ročníků základních škol. V teoretické části jsou vymezeny pojmy vztahující se ke čtenářství, čtení, čtenářská gramotnost a s tím související definice. Dále se práce zaměřuje na literární výchovu a její postavení ve škole a ve výuce a s tím související pojmy jako čítanky nebo čtenářský deník. Představuje i současné aktivity na podporu čtenářství a čtenářské gramotnosti v České republice.
Praktická část zkoumá u konkrétních žáků vliv rodiny a školy na jejich čtenářské zájmy, jejich čtenářské zkušenosti a to, zda je žák čtenářem a jakým.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of readership of sixth-grade pupils of elementary schools. The theoretical part defines the terms related to the readership, reading, reading, reading literacy and definitions related to them Furthermore, the work focuses on the literary education and its position at schools and in tution, and to it related concepts such books readers' diary. It also presents current activities in support of reading and reading literacy in the Czech Republic.
The practical part examines the influence of the family and school on particular pupils and their reading interests, reading experience and whether the pupil is a reader at all and what kind.
Klíčová slova
Čtenář, četba, čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost, čtenářské kompetence, čtenářská zájem, literární výchova, literární text, podpora čtenářství
Klíčová slova v angličtině
Reader, reading, readership, reading literacy, reading competencies, reader's interest, literary education, literary text, support for reading
Rozsah průvodní práce
74 s. (115 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá analýzou čtenářství žáků šestých ročníků základních škol. V teoretické části jsou vymezeny pojmy vztahující se ke čtenářství, čtení, čtenářská gramotnost a s tím související definice. Dále se práce zaměřuje na literární výchovu a její postavení ve škole a ve výuce a s tím související pojmy jako čítanky nebo čtenářský deník. Představuje i současné aktivity na podporu čtenářství a čtenářské gramotnosti v České republice.
Praktická část zkoumá u konkrétních žáků vliv rodiny a školy na jejich čtenářské zájmy, jejich čtenářské zkušenosti a to, zda je žák čtenářem a jakým.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of readership of sixth-grade pupils of elementary schools. The theoretical part defines the terms related to the readership, reading, reading, reading literacy and definitions related to them Furthermore, the work focuses on the literary education and its position at schools and in tution, and to it related concepts such books readers' diary. It also presents current activities in support of reading and reading literacy in the Czech Republic.
The practical part examines the influence of the family and school on particular pupils and their reading interests, reading experience and whether the pupil is a reader at all and what kind.
Klíčová slova
Čtenář, četba, čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost, čtenářské kompetence, čtenářská zájem, literární výchova, literární text, podpora čtenářství
Klíčová slova v angličtině
Reader, reading, readership, reading literacy, reading competencies, reader's interest, literary education, literary text, support for reading
Zásady pro vypracování
1. Dětské čtenářství, vývojové etapy.
2. Předčtenářské období, jeho vliv na vztah ke knihám. Podpora čtenářství. Faktory ovlivňující čtenářství.
3. Současné pojetí výuky literatury na základní škole.
4. Interpretace, analýza a vyhodnocení rozhovorů se žáky.
Zásady pro vypracování
1. Dětské čtenářství, vývojové etapy.
2. Předčtenářské období, jeho vliv na vztah ke knihám. Podpora čtenářství. Faktory ovlivňující čtenářství.
3. Současné pojetí výuky literatury na základní škole.
4. Interpretace, analýza a vyhodnocení rozhovorů se žáky.
Seznam doporučené literatury
Gejgušová, I,: Čtenářství žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita. 2015. ISBN 978-80-7464-783-3
Hník, O.: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-242-2626-0
Chaloupka, O.: Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria. 1995. ISBN 80-85865-41-6
Mocná, D., Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů. Litomyšl: Paseka. 2004. ISBN 80-7185-669-X
Lepilová, K.: Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. 2014.ISBN 978-80-266-0112-8
Švaříček, R., Šeďová, K.a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Vášová, L.: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV. 1995. ISBN 80-858-660-72
Seznam doporučené literatury
Gejgušová, I,: Čtenářství žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita. 2015. ISBN 978-80-7464-783-3
Hník, O.: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-242-2626-0
Chaloupka, O.: Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria. 1995. ISBN 80-85865-41-6
Mocná, D., Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů. Litomyšl: Paseka. 2004. ISBN 80-7185-669-X
Lepilová, K.: Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. 2014.ISBN 978-80-266-0112-8
Švaříček, R., Šeďová, K.a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Vášová, L.: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV. 1995. ISBN 80-858-660-72