Informace o kvalifikační práci Role výtvarného pedagoga v procesu vnímání současného umění (pedagogické přístupy ke zprostředkování umění
na středních uměleckých školách)
Tématem této dizertační práce je role výtvarného pedagoga v procesu vnímání současného umění. Přesněji se zaměřuje na pedagogické přístupy ke zprostředkování současného umění v teoretické a praktické výuce na středních uměleckých školách. Tímto zprostředkováním je myšleno pedagogické uchopení obsahů a forem soudobého umění a jejich přiblížení žákovi. Role výtvarného pedagoga je tedy sledována ve vztahu k problematice vnímání a tvorby vizuálního sdělení. Teoretická část výzkumu se zabývá mechanismy těchto procesů, empirický výzkum pak jejich konkrétními podobami ve středoškolské výuce. Podrobněji jsou zkoumány ve výuce malby; zaměření na vnímání obrazového sdělení a médium malby vyplynulo přirozeně z mé vlastní umělecké a pedagogické zkušenosti.
Anotace v angličtině
The theme of this dissertation thesis is the role of an art teacher in the process of contemporary art perception. Specifically, it focuses on pedagogical approaches to mediating art at theoretical and practical education at secondary art schools. Through this mediation the pedagogical grasping of the contents and forms of contemporary art and their approach to the pupil is meant. Therefore, the role of an art teacher is monitored in relation to the issue of perception and the creation of visual communication. The theoretical part of the research deals with the mechanisms of these processes, empirical research focuses on their specific forms in secondary art education. In more detailed way, these mechanisms are explored in painting lessons; the focus on perception of the picture message and a media of painting naturally emerged from own artistic and pedagogical experience.
Klíčová slova
Výtvarný pedagog, současné umění, středoškolské umělecké vzdělávání, pedagogický přístup, malba, vnímání umění
Klíčová slova v angličtině
Art teacher, contemporary art, secondary art schools, art education, pedagogical approach, painting, perception of art
Rozsah průvodní práce
116 s. + 39 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této dizertační práce je role výtvarného pedagoga v procesu vnímání současného umění. Přesněji se zaměřuje na pedagogické přístupy ke zprostředkování současného umění v teoretické a praktické výuce na středních uměleckých školách. Tímto zprostředkováním je myšleno pedagogické uchopení obsahů a forem soudobého umění a jejich přiblížení žákovi. Role výtvarného pedagoga je tedy sledována ve vztahu k problematice vnímání a tvorby vizuálního sdělení. Teoretická část výzkumu se zabývá mechanismy těchto procesů, empirický výzkum pak jejich konkrétními podobami ve středoškolské výuce. Podrobněji jsou zkoumány ve výuce malby; zaměření na vnímání obrazového sdělení a médium malby vyplynulo přirozeně z mé vlastní umělecké a pedagogické zkušenosti.
Anotace v angličtině
The theme of this dissertation thesis is the role of an art teacher in the process of contemporary art perception. Specifically, it focuses on pedagogical approaches to mediating art at theoretical and practical education at secondary art schools. Through this mediation the pedagogical grasping of the contents and forms of contemporary art and their approach to the pupil is meant. Therefore, the role of an art teacher is monitored in relation to the issue of perception and the creation of visual communication. The theoretical part of the research deals with the mechanisms of these processes, empirical research focuses on their specific forms in secondary art education. In more detailed way, these mechanisms are explored in painting lessons; the focus on perception of the picture message and a media of painting naturally emerged from own artistic and pedagogical experience.
Klíčová slova
Výtvarný pedagog, současné umění, středoškolské umělecké vzdělávání, pedagogický přístup, malba, vnímání umění
Klíčová slova v angličtině
Art teacher, contemporary art, secondary art schools, art education, pedagogical approach, painting, perception of art
Zásady pro vypracování
1. Přehled současného stavu řešené problematiky
2. Analýza poznatků získaných na základě kritické rešerše
3. Formulace hlavních problémů a cílů disertační práce
4. Výzkumný záměr a metodologie výzkumu
5. Zpracování a analýza získaných dat
6. Výsledky výzkumu, uvedení nově získaných poznatků a ověření počáteční hypotézy
Zásady pro vypracování
1. Přehled současného stavu řešené problematiky
2. Analýza poznatků získaných na základě kritické rešerše
3. Formulace hlavních problémů a cílů disertační práce
4. Výzkumný záměr a metodologie výzkumu
5. Zpracování a analýza získaných dat
6. Výsledky výzkumu, uvedení nově získaných poznatků a ověření počáteční hypotézy
Seznam doporučené literatury
ARNHEIM, Rudolf. Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha: Listy České sekce INSEA, 1997. BELTING, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000. BERGER, John et al. Způsoby vidění. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016.
BRYSON, Norman. Umění v kontextu: Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. První vydání. Jinočany: H&H, 1997. BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. BUSCHKÜHLE, Carl-Peter. Kunstpädagogen müssen Künstler sein. Zum Konzept künstlerischer Bildung. Kunstpädagogische Positionen 5/2004 Hamburg University Press. BÜRGER, Peter. Teorie avantgardy; Stárnutí moderny: stati o výtvarném umění. Vydání první. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2015. DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů: (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 1. vyd. [Praha]: Slovart, 2002. DICKIE, George. Co je umění? Institucionální analýza. ALUZE [online]. 2008. DUB, Petr. Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě. Vyd. 1. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2012. EISNER, Elliot W.a DAY, Michael D. Handbook of Research and Policy in Art Education. New Jersey: Routledge, 2004. FLUSSER, Vilém: Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2008.
GERŽOVÁ, Jana. Slovník svetového a slovenského výtvarného uměnia druhej polovice 20. Storočia. Bratislava: Kruh súčasného umenia Profil, 1999.GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. HORÁČEK, Radek, KŘEPELA, Pavel a BABYRÁDOVÁ, Hana. Veřejný diskurs výtvarného umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010. HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Veřejnost a kouzlo vizuality: rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2008. JUREČKOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. KAPSOVÁ, Eva. Konceptuálne tendencie vo výtvarnom umení. Banská Bystrica: Akadémia umení Banská Bystrica, 2002.KROUPA, Jiří. Metody dějin umění: metodologie dějin umění 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. KESNER, Ladislav, ed. a ELKINS, James. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2., rozš. vyd. Jinočany: H & H, 2005.LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem, Postmoderní situace. 1. vyd. Praha: Filosofia, 1993. MARSHALL, Julia. Five ways to integrate: Using Strategies from Contemporary Art. Art Education, Vol. 63, No. 3 (May 2010), pp. 13-19. National Art Education Association. MITCHELL, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986. POSPISZYL, Tomáš. Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii : (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit.cz, 2014.SMEJKALOVÁ, Kateřina. K pojetí konstruktivismu jakožto modernímu paradigmatu vzdělávání. Paideia: Philosophical E-journal of Charles University 1/XI/2014. SONTAG, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. VANČÁT, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení: gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000.ZAHRÁDKA, Pavel, ed. Estetika na přelomu milénia: vybrané problémy současné estetiky. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2010. ZÁLEŠÁK, Jan. Rámce interpretace (K interpretaci obrazů v odborných diskurzech a ve výtvarné výchově.
Seznam doporučené literatury
ARNHEIM, Rudolf. Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha: Listy České sekce INSEA, 1997. BELTING, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000. BERGER, John et al. Způsoby vidění. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016.
BRYSON, Norman. Umění v kontextu: Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. První vydání. Jinočany: H&H, 1997. BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. BUSCHKÜHLE, Carl-Peter. Kunstpädagogen müssen Künstler sein. Zum Konzept künstlerischer Bildung. Kunstpädagogische Positionen 5/2004 Hamburg University Press. BÜRGER, Peter. Teorie avantgardy; Stárnutí moderny: stati o výtvarném umění. Vydání první. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2015. DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů: (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 1. vyd. [Praha]: Slovart, 2002. DICKIE, George. Co je umění? Institucionální analýza. ALUZE [online]. 2008. DUB, Petr. Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě. Vyd. 1. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2012. EISNER, Elliot W.a DAY, Michael D. Handbook of Research and Policy in Art Education. New Jersey: Routledge, 2004. FLUSSER, Vilém: Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2008.
GERŽOVÁ, Jana. Slovník svetového a slovenského výtvarného uměnia druhej polovice 20. Storočia. Bratislava: Kruh súčasného umenia Profil, 1999.GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. HORÁČEK, Radek, KŘEPELA, Pavel a BABYRÁDOVÁ, Hana. Veřejný diskurs výtvarného umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010. HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Veřejnost a kouzlo vizuality: rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2008. JUREČKOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. KAPSOVÁ, Eva. Konceptuálne tendencie vo výtvarnom umení. Banská Bystrica: Akadémia umení Banská Bystrica, 2002.KROUPA, Jiří. Metody dějin umění: metodologie dějin umění 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. KESNER, Ladislav, ed. a ELKINS, James. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2., rozš. vyd. Jinočany: H & H, 2005.LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem, Postmoderní situace. 1. vyd. Praha: Filosofia, 1993. MARSHALL, Julia. Five ways to integrate: Using Strategies from Contemporary Art. Art Education, Vol. 63, No. 3 (May 2010), pp. 13-19. National Art Education Association. MITCHELL, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986. POSPISZYL, Tomáš. Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii : (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit.cz, 2014.SMEJKALOVÁ, Kateřina. K pojetí konstruktivismu jakožto modernímu paradigmatu vzdělávání. Paideia: Philosophical E-journal of Charles University 1/XI/2014. SONTAG, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. VANČÁT, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení: gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000.ZAHRÁDKA, Pavel, ed. Estetika na přelomu milénia: vybrané problémy současné estetiky. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2010. ZÁLEŠÁK, Jan. Rámce interpretace (K interpretaci obrazů v odborných diskurzech a ve výtvarné výchově.