Diplomová práce se zabývá žákem s poruchou binokulárního vidění na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části diplomové práce se věnujeme poruchám binokulárního vidění z hlediska anatomie, fyziologie, vývoje zrakového orgánu, vysvětlujeme podstatu a etiologii poruch binokulárního vidění a z toho plynoucí důsledky, zaměřujeme se na diagnostiku těchto funkčních poruch. Vysvětlujeme vztah k edukačnímu procesu u žáků s poruchami binokulárního vidění, jeho patologii a možnosti reedukace a dále popisujeme historický vývoj péče o jedince s poruchou binokulárního vidění. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření a interpretaci jeho výsledků. Vytváří ucelený náhled na metody a postupy využívané v praxi, které mohou být vzorem ostatním pedagogům v edukačním procesu s žáky s poruchou binokulárního vidění.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a pupil with a disturbance of binocular vision at primary school. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part of the thesis we deal with disorders of binocular vision in terms of anatomy, physiology, development of the visual organ, we explain the nature and etiology of binocular vision disorders and the consequent consequences, we focus on the diagnosis of these functional disorders. We explain the relation to the educational process of pupils with binocular disorders, its pathology and possibilities of re-education and further describe the historical development of care for individuals with binocular vision disorder. The practical part is devoted to research investigation and interpretation of its results. It creates a comprehensive view of methods and procedures used in practice, which can be a model for other educators in the educational process with pupils with binocular vision disorder.
Klíčová slova
Edukace, jednoduché binokulární vidění, poruchy binokulárního vidění, anatomie oka, vývoj oka, amblyopie, strabismus, diagnostika, terapeutické metody, podpůrná opatření, pleoptika, ortoptika.
Diplomová práce se zabývá žákem s poruchou binokulárního vidění na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části diplomové práce se věnujeme poruchám binokulárního vidění z hlediska anatomie, fyziologie, vývoje zrakového orgánu, vysvětlujeme podstatu a etiologii poruch binokulárního vidění a z toho plynoucí důsledky, zaměřujeme se na diagnostiku těchto funkčních poruch. Vysvětlujeme vztah k edukačnímu procesu u žáků s poruchami binokulárního vidění, jeho patologii a možnosti reedukace a dále popisujeme historický vývoj péče o jedince s poruchou binokulárního vidění. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření a interpretaci jeho výsledků. Vytváří ucelený náhled na metody a postupy využívané v praxi, které mohou být vzorem ostatním pedagogům v edukačním procesu s žáky s poruchou binokulárního vidění.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a pupil with a disturbance of binocular vision at primary school. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part of the thesis we deal with disorders of binocular vision in terms of anatomy, physiology, development of the visual organ, we explain the nature and etiology of binocular vision disorders and the consequent consequences, we focus on the diagnosis of these functional disorders. We explain the relation to the educational process of pupils with binocular disorders, its pathology and possibilities of re-education and further describe the historical development of care for individuals with binocular vision disorder. The practical part is devoted to research investigation and interpretation of its results. It creates a comprehensive view of methods and procedures used in practice, which can be a model for other educators in the educational process with pupils with binocular vision disorder.
Klíčová slova
Edukace, jednoduché binokulární vidění, poruchy binokulárního vidění, anatomie oka, vývoj oka, amblyopie, strabismus, diagnostika, terapeutické metody, podpůrná opatření, pleoptika, ortoptika.
Teoretická část:
1. Poruchy binokulárního vidění - anatomie a fyziologie oka
2. Žák s poruchou binokulárního vidění - možnosti reedukace
3. Dítě raného a středního školního věku
4. Škola pro žáky se zrakovým postižením ŠVP
Praktická část
Kvalitativní výzkum - metody pozorování, rozhovor - vyhodnocení
Ověření hypotéz vyplývajících z teoretické části diplomové práce
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Poruchy binokulárního vidění - anatomie a fyziologie oka
2. Žák s poruchou binokulárního vidění - možnosti reedukace
3. Dítě raného a středního školního věku
4. Škola pro žáky se zrakovým postižením ŠVP
Praktická část
Kvalitativní výzkum - metody pozorování, rozhovor - vyhodnocení
Ověření hypotéz vyplývajících z teoretické části diplomové práce
Seznam doporučené literatury
1. FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Edukační proces u osob se zrakovým postižením [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: Univerzia Palackého v Olomouci, 2011. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč, Word, Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-244-2745-4.
2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9.
3. HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
4. LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedie I: Určeno pro posl. učitelství na školách pro mládež vyžadující zvl. péči a vychovatelství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1988. 70 s.
5. LUDÍKOVÁ, Libuše aj. Tyflopedie II: Určeno pro stud. učitelství a vychovatelství SMVZP pedagog. fak. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1989. 70 s.
6. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4
7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1
Seznam doporučené literatury
1. FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Edukační proces u osob se zrakovým postižením [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: Univerzia Palackého v Olomouci, 2011. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč, Word, Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-244-2745-4.
2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9.
3. HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
4. LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedie I: Určeno pro posl. učitelství na školách pro mládež vyžadující zvl. péči a vychovatelství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1988. 70 s.
5. LUDÍKOVÁ, Libuše aj. Tyflopedie II: Určeno pro stud. učitelství a vychovatelství SMVZP pedagog. fak. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1989. 70 s.
6. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4
7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1