Diplomová práce se zabývá přechodem dítěte z mateřské školy do školy základní, tedy zahájením povinné školní docházky, v rovině teoretické i empirické. Teoretické části je věnováno šest kapitol. První kapitola charakterizuje soustavu vzdělávání v České republice. Následující kapitoly pojednávají o vývojovém období předškolního dítěte, školní zralosti a připravenosti, zápisu do první třídy a složkách školní zralosti. Poslední kapitola pojednává o adaptaci a jejich předpokladech pro úspěšné zahájení školní docházky. Empirická část zjišťuje, zda adaptační program v podmínkách mateřské školy může přispět k podpoře vstupu dítěte do základní školy.
Annotation in English
The thesis deals with transition of a child from kindergarten to primary school, ie the beginning of compulsory school attedance at the theoretical and empirical level. The theoretical part is devoted to six chapters. The first chapter characterizes the system of education in the Czech republic. The following chapters deals with the developmental period of the preschool child, school maturity and rediness, enrollment in the first grade and components of school maturity. The last chapter deals with adaptation and their prerequisites for sucessful schooling. The empirical part finds out whether the adaptation program in the conditions of kindergarten can contribute to the support of the child´s entry into primary school.
Keywords
Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, mateřská škola, adaptace, komplexní diagnostika
Keywords in English
Preschool age, school readiness, enrollment in primary school, kindergarten, adaptation, complex diagnostics
Length of the covering note
84
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá přechodem dítěte z mateřské školy do školy základní, tedy zahájením povinné školní docházky, v rovině teoretické i empirické. Teoretické části je věnováno šest kapitol. První kapitola charakterizuje soustavu vzdělávání v České republice. Následující kapitoly pojednávají o vývojovém období předškolního dítěte, školní zralosti a připravenosti, zápisu do první třídy a složkách školní zralosti. Poslední kapitola pojednává o adaptaci a jejich předpokladech pro úspěšné zahájení školní docházky. Empirická část zjišťuje, zda adaptační program v podmínkách mateřské školy může přispět k podpoře vstupu dítěte do základní školy.
Annotation in English
The thesis deals with transition of a child from kindergarten to primary school, ie the beginning of compulsory school attedance at the theoretical and empirical level. The theoretical part is devoted to six chapters. The first chapter characterizes the system of education in the Czech republic. The following chapters deals with the developmental period of the preschool child, school maturity and rediness, enrollment in the first grade and components of school maturity. The last chapter deals with adaptation and their prerequisites for sucessful schooling. The empirical part finds out whether the adaptation program in the conditions of kindergarten can contribute to the support of the child´s entry into primary school.
Keywords
Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, mateřská škola, adaptace, komplexní diagnostika
Keywords in English
Preschool age, school readiness, enrollment in primary school, kindergarten, adaptation, complex diagnostics
Research Plan
1)Studium odborné literatury a provedení rešerší
2)Vymezení terminologie
3)Navržení struktury práce
4)Zpracování vymezené problematiky
5)Změny budou konzultovány během zpracování práce
Research Plan
1)Studium odborné literatury a provedení rešerší
2)Vymezení terminologie
3)Navržení struktury práce
4)Zpracování vymezené problematiky
5)Změny budou konzultovány během zpracování práce
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
BERČÍKOVÁ, Alena, Eva ŠMELOVÁ, Dominika STOLINSKÁ a kol. Učitel aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Vyd. 1. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 77 s. ISBN 978-80-244-4033-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana (ed.) a Branislav PUPALA (ed). Předškolní a primární pedagogika: Předškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 456 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1.třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 204 s. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284 9.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Vyd.1. Praha: Portál, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-317-2.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
BERČÍKOVÁ, Alena, Eva ŠMELOVÁ, Dominika STOLINSKÁ a kol. Učitel aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Vyd. 1. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 77 s. ISBN 978-80-244-4033-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana (ed.) a Branislav PUPALA (ed). Předškolní a primární pedagogika: Předškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 456 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1.třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 204 s. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284 9.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Vyd.1. Praha: Portál, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-317-2.