V teoretické části práce jsou popsány metody výuky čtení, které se používaly v průběhu let od historie po současnost na území našeho státu. Detailně rozpracovány jsou analyticko-syntetická a globální metoda výuky čtení, které se v současné době vyučují v největším míře zastoupení na běžných základních školách. Metodě Sfumato je věnována samostatná kapitola. Tato metoda vznikla jako nápravná pro výuku čtení a byla autorkou upravena až do současné podoby. Třetí kapitola se věnuje vývoji artikulace hlásek u dětí
a logopedické úpravy při špatné artikulaci hlásek. Praktická část se zabývá vlivem metody Sfumato na artikulaci hlásek u začínajících čtenářů.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes methods of teaching reading skills that have been applied from very beginnings up to present in our country. Analytical-synthetic and global teaching methods for reading are being elaborated in detail that are currently taught to the greatest extent in elementary schools. A separate chapter is devoted to the Sfumato method. This method has been developed as a corrective for teaching of reading skills and has been modified by its author to its current form. The third chapter deals with the development of the voice articulation of children and speech therapy adjustments for poor articulation of sounds. The practical part deals with the influence of the Sfumato method on the articulation of early readers.
Klíčová slova
Artikulace hlásek, akvizice českých hlásek, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, logopedická úprava hlásek, metody výuky čtení, Sfumato.
Klíčová slova v angličtině
Acquisition of Czech sounds, analytical-synthetic method, articulation of sounds, genetic method, methods of teaching reading, speech therapy adjustment, Sfumato.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části práce jsou popsány metody výuky čtení, které se používaly v průběhu let od historie po současnost na území našeho státu. Detailně rozpracovány jsou analyticko-syntetická a globální metoda výuky čtení, které se v současné době vyučují v největším míře zastoupení na běžných základních školách. Metodě Sfumato je věnována samostatná kapitola. Tato metoda vznikla jako nápravná pro výuku čtení a byla autorkou upravena až do současné podoby. Třetí kapitola se věnuje vývoji artikulace hlásek u dětí
a logopedické úpravy při špatné artikulaci hlásek. Praktická část se zabývá vlivem metody Sfumato na artikulaci hlásek u začínajících čtenářů.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes methods of teaching reading skills that have been applied from very beginnings up to present in our country. Analytical-synthetic and global teaching methods for reading are being elaborated in detail that are currently taught to the greatest extent in elementary schools. A separate chapter is devoted to the Sfumato method. This method has been developed as a corrective for teaching of reading skills and has been modified by its author to its current form. The third chapter deals with the development of the voice articulation of children and speech therapy adjustments for poor articulation of sounds. The practical part deals with the influence of the Sfumato method on the articulation of early readers.
Klíčová slova
Artikulace hlásek, akvizice českých hlásek, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, logopedická úprava hlásek, metody výuky čtení, Sfumato.
Klíčová slova v angličtině
Acquisition of Czech sounds, analytical-synthetic method, articulation of sounds, genetic method, methods of teaching reading, speech therapy adjustment, Sfumato.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků v období automatizace artikulace hlásek, u kterých probíhá edukace metodou Sfumato.
Teoretický rámec práce bude zaměřen na metodu výuky čtení Sfumato a také na žáky jako začínající čtenáře. Dále bude nahlížet na problematiku automatizace hlásek u žáků s narušenou komunikační schopností, platnou legislativu a školské prostředí.
Výzkumný rámec práce bude zpracován kvalitativním výzkumem.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků v období automatizace artikulace hlásek, u kterých probíhá edukace metodou Sfumato.
Teoretický rámec práce bude zaměřen na metodu výuky čtení Sfumato a také na žáky jako začínající čtenáře. Dále bude nahlížet na problematiku automatizace hlásek u žáků s narušenou komunikační schopností, platnou legislativu a školské prostředí.
Výzkumný rámec práce bude zpracován kvalitativním výzkumem.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-056-9.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8801-5.
NAVRÁTILOVÁ, Mária, Vladimíra KUPČÍKOVÁ a Leona VEJSOVÁ. Živá abeceda, aneb, Písmenka v říši divů. Ilustroval Leoš KONÁŠ, ilustroval Lenka BARTKOVÁ. Praha: ABC Music, 2015-. ISBN 978-80-87722-04-6.
NAVRÁTILOVÁ, M. M. et al.: Metodická příručka. 504 pp. Prague: ABC Music, 2015.
Neumanová, H. (2015) Učíme se číst metodou Sfumato. Komenský. Brno: MU. ISSN 0323-0449
Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: GNOSIS. ISSN 0139-5718.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 9788073673260.
ŽÁČEK, Jiří. Slabikář: učebnice pro vzdělávací obor Český jazyk a literatura. Vydání jedenácté. Ilustroval Helena ZMATLÍKOVÁ. Všeň: Alter, 2017. ISBN 9788072453467.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-056-9.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8801-5.
NAVRÁTILOVÁ, Mária, Vladimíra KUPČÍKOVÁ a Leona VEJSOVÁ. Živá abeceda, aneb, Písmenka v říši divů. Ilustroval Leoš KONÁŠ, ilustroval Lenka BARTKOVÁ. Praha: ABC Music, 2015-. ISBN 978-80-87722-04-6.
NAVRÁTILOVÁ, M. M. et al.: Metodická příručka. 504 pp. Prague: ABC Music, 2015.
Neumanová, H. (2015) Učíme se číst metodou Sfumato. Komenský. Brno: MU. ISSN 0323-0449
Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: GNOSIS. ISSN 0139-5718.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 9788073673260.
ŽÁČEK, Jiří. Slabikář: učebnice pro vzdělávací obor Český jazyk a literatura. Vydání jedenácté. Ilustroval Helena ZMATLÍKOVÁ. Všeň: Alter, 2017. ISBN 9788072453467.