Diplomová práce se zabývá hodnocením somatického vývoje předškolního věku ve vazbě na působení výživové gramotnosti rodičů. Nabízí přehled o charakteristice předškolního věku. Zmiňuje faktory ovlivňující vývoj dítěte a hodnotí stav růstu a výživy s používanými metodami ke zjištění základních ukazatelů rostoucího organismu. Podává ucelený přehled z oblasti výživy, s jejími složkami i úlohou živin pro růst a vývoj předškolních dětí. V závěru teoretické části se práce zaměřuje na oblast alternativních směrů výživy se zhodnocením rizik a programům podporující zdraví. Ve výzkumném šetření odpovídá na otázku, zda existuje souvislost průměrných hodnot BMI dětí s jejich stravováním a jakým způsobem ovlivňují rodiče své děti v oblasti stravování v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of somatic development of preschool age in relation to the effects of parental nutrition literacy. It offers an overview of pre-school age characteristics. It mentions factors influencing the development of the child and evaluate the state of growth and nutrition with methods, which are used to identify the basic indicators of the growing organism. It provides a comprehensive overview of nutrition, with its constituents and the role of nutrients for the growth and development of preschool children. At the end of the theoretical part, the work focuses on the area of alternative nutrition guidelines with risk assessment and health-promotion programmes. In the survey research, it responds to the question of whether there is a correlation between the average BMI of children with their food and how the parents influence their children in the preschoolers area.
Diplomová práce se zabývá hodnocením somatického vývoje předškolního věku ve vazbě na působení výživové gramotnosti rodičů. Nabízí přehled o charakteristice předškolního věku. Zmiňuje faktory ovlivňující vývoj dítěte a hodnotí stav růstu a výživy s používanými metodami ke zjištění základních ukazatelů rostoucího organismu. Podává ucelený přehled z oblasti výživy, s jejími složkami i úlohou živin pro růst a vývoj předškolních dětí. V závěru teoretické části se práce zaměřuje na oblast alternativních směrů výživy se zhodnocením rizik a programům podporující zdraví. Ve výzkumném šetření odpovídá na otázku, zda existuje souvislost průměrných hodnot BMI dětí s jejich stravováním a jakým způsobem ovlivňují rodiče své děti v oblasti stravování v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of somatic development of preschool age in relation to the effects of parental nutrition literacy. It offers an overview of pre-school age characteristics. It mentions factors influencing the development of the child and evaluate the state of growth and nutrition with methods, which are used to identify the basic indicators of the growing organism. It provides a comprehensive overview of nutrition, with its constituents and the role of nutrients for the growth and development of preschool children. At the end of the theoretical part, the work focuses on the area of alternative nutrition guidelines with risk assessment and health-promotion programmes. In the survey research, it responds to the question of whether there is a correlation between the average BMI of children with their food and how the parents influence their children in the preschoolers area.
1. Studium odborné literatury
2. Sběr dat, informací, podkladů potřebných k vypracování závěrečné práce
3. Vymezení cílů práce, vytvoření časového rámce
4. Vytvoření metodiky práce
5. Výstupy, závěry, diskuze
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Sběr dat, informací, podkladů potřebných k vypracování závěrečné práce
3. Vymezení cílů práce, vytvoření časového rámce
4. Vytvoření metodiky práce
5. Výstupy, závěry, diskuze
Seznam doporučené literatury
1. FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Jiří ODEHNAL. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Praha: HZ, 2000. ISBN 8086009-32-7.
2. FRÜHAUF, Pavel. Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0069-2.
3. ILLKOVÁ, Olga, Lucie NEČASOVÁ a Zdeňka DAŇKOVÁ. Zdravá výživa malých dětí: [od narození do 6 let]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-625-4.
4. NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1. FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Jiří ODEHNAL. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Praha: HZ, 2000. ISBN 8086009-32-7.
2. FRÜHAUF, Pavel. Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0069-2.
3. ILLKOVÁ, Olga, Lucie NEČASOVÁ a Zdeňka DAŇKOVÁ. Zdravá výživa malých dětí: [od narození do 6 let]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-625-4.
4. NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.