Tato práce se zabývá působením Aspergerova syndromu na zdravé jedince, žijící s bratrem nebo sestrou s tímto onemocněním. Klade si za cíl zmapovat jejich psychologické charakteristiky - sebepojetí, copingové strategie a sociální oporu. Mnohočetná případová studie byla založena na kvalitativním designu. Šest výzkumných otázek bylo zodpovězeno pomocí tematické analýzy. Výzkumný soubor byl získán pomocí nepravděpodobnostních metod. Šetření se zúčastnilo 5 respondentů ve věku 18-23 let, a to čtyři ženy a jen muž. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a dotazníku PHSCSC-2. Bylo zjištěno, že sourozenci mají průměrné sebepojetí a vyskytuje se u nich vyšší míra úzkosti. Většina z nich trávila více času s matkou a měla s ní i lepší vztah. Vztah se sourozencem s AS a jeho kvalita byl omezen autistickou triádou. Respondenti využívali převážně aktivní copingové strategie. Byli také velmi samostatní a mnohdy se dostávali do role pečovatele a ochránce. Většina z nich však mohla trávit čas tak, jak chtěla. Na smíření se s diagnózou AS působila kumulace zátěžových situací. V současné době je většina respondentů spokojena s mírou své sociální opory.
Anotace v angličtině
This work deals with the effect of Asperger syndrome on healthy individuals living with a brother or sister with AS. It aims to map their psychological characteristics - self-concept, coping strategies and social support. The multiple case study was based on qualitative design. Six research questions were answered by thematic analysis. The research sample was obtained using non-probabilistic methods. Five respondents aged 18-23 years (four women and only man) participated in the survey. Data were collected using semi-structured interviews and a PHSCSC-2 questionnaire. Siblings have been found to have an average self-concept and a higher degree of anxiety. Most of them spent more time with their mother and had a better relationship with her. The relationship with the sibling with AS and its quality was limited by the autistic triad. Respondents mostly used active coping strategies. They were also very independent and often came into the role of carer and protector. However, most of them could spend the time as they wanted. The reconciliation with the diagnosis of AS was influenced by the accumulation of stressful situations. Currently, most respondents are satisfied with the level of their social support.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, sourozenci, copingové strategie, sociální opora, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
Asperger 's syndrome, siblings, coping strategies, social support, self-concept
Rozsah průvodní práce
128, 231 660
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá působením Aspergerova syndromu na zdravé jedince, žijící s bratrem nebo sestrou s tímto onemocněním. Klade si za cíl zmapovat jejich psychologické charakteristiky - sebepojetí, copingové strategie a sociální oporu. Mnohočetná případová studie byla založena na kvalitativním designu. Šest výzkumných otázek bylo zodpovězeno pomocí tematické analýzy. Výzkumný soubor byl získán pomocí nepravděpodobnostních metod. Šetření se zúčastnilo 5 respondentů ve věku 18-23 let, a to čtyři ženy a jen muž. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a dotazníku PHSCSC-2. Bylo zjištěno, že sourozenci mají průměrné sebepojetí a vyskytuje se u nich vyšší míra úzkosti. Většina z nich trávila více času s matkou a měla s ní i lepší vztah. Vztah se sourozencem s AS a jeho kvalita byl omezen autistickou triádou. Respondenti využívali převážně aktivní copingové strategie. Byli také velmi samostatní a mnohdy se dostávali do role pečovatele a ochránce. Většina z nich však mohla trávit čas tak, jak chtěla. Na smíření se s diagnózou AS působila kumulace zátěžových situací. V současné době je většina respondentů spokojena s mírou své sociální opory.
Anotace v angličtině
This work deals with the effect of Asperger syndrome on healthy individuals living with a brother or sister with AS. It aims to map their psychological characteristics - self-concept, coping strategies and social support. The multiple case study was based on qualitative design. Six research questions were answered by thematic analysis. The research sample was obtained using non-probabilistic methods. Five respondents aged 18-23 years (four women and only man) participated in the survey. Data were collected using semi-structured interviews and a PHSCSC-2 questionnaire. Siblings have been found to have an average self-concept and a higher degree of anxiety. Most of them spent more time with their mother and had a better relationship with her. The relationship with the sibling with AS and its quality was limited by the autistic triad. Respondents mostly used active coping strategies. They were also very independent and often came into the role of carer and protector. However, most of them could spend the time as they wanted. The reconciliation with the diagnosis of AS was influenced by the accumulation of stressful situations. Currently, most respondents are satisfied with the level of their social support.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, sourozenci, copingové strategie, sociální opora, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
Asperger 's syndrome, siblings, coping strategies, social support, self-concept
Zásady pro vypracování
1. Nedříve bude provedena rešerše základní literatury. Dále bych se chtěla ve své diplomové práci zaměřit na vývoj pojetí Aspergerova syndromu (AS) v rámci poruch autistického spektra, zabývat se specifiky sebepojetí sourozenců jedinců s AS a popsat copingové strategie. Chtěla bych popsat současné teorie vzniku autismu, vymezit Aspergerův syndrom v rámci poruch autistického spektra. Dále charakterizovat jednotlivé složky sebepojetí u sourozenců jedinců s AS.
2. Hlavním cílem empirické části magisterské práce bude zmapovat sebepojetí sourozenců jedinců s AS, jejich copingové strategie a sociální kompetence. Dále bych chtěla prozkoumat vztah mezi sebepojetím jedince a jeho sociálními kompetencemi.
3. Výběrový soubor budou tvořit sourozenci jedinců s Aspergerovým syndromem, a to 10 jedinců. Výběr bude probíhat metodou výběru přes instituce a metodou záměrného výběru.
4. Hlavní metodou sběru dat bude vlastní polostrukturovaný rozhovor. Interview bude rozděleno na úvodní otázky, které slouží ke sběru základních info o klientovi. Další část bude tvořit jádro se třemi okruhy a to sebepojetí, copingové strategie, sociální kompetence.
5. Kvalitativní výzkum bude podpořen rešerší relevantní literatury dané oblasti (viz literatura). Metodou zpracování bude kvalitativní analýza.
Zásady pro vypracování
1. Nedříve bude provedena rešerše základní literatury. Dále bych se chtěla ve své diplomové práci zaměřit na vývoj pojetí Aspergerova syndromu (AS) v rámci poruch autistického spektra, zabývat se specifiky sebepojetí sourozenců jedinců s AS a popsat copingové strategie. Chtěla bych popsat současné teorie vzniku autismu, vymezit Aspergerův syndrom v rámci poruch autistického spektra. Dále charakterizovat jednotlivé složky sebepojetí u sourozenců jedinců s AS.
2. Hlavním cílem empirické části magisterské práce bude zmapovat sebepojetí sourozenců jedinců s AS, jejich copingové strategie a sociální kompetence. Dále bych chtěla prozkoumat vztah mezi sebepojetím jedince a jeho sociálními kompetencemi.
3. Výběrový soubor budou tvořit sourozenci jedinců s Aspergerovým syndromem, a to 10 jedinců. Výběr bude probíhat metodou výběru přes instituce a metodou záměrného výběru.
4. Hlavní metodou sběru dat bude vlastní polostrukturovaný rozhovor. Interview bude rozděleno na úvodní otázky, které slouží ke sběru základních info o klientovi. Další část bude tvořit jádro se třemi okruhy a to sebepojetí, copingové strategie, sociální kompetence.
5. Kvalitativní výzkum bude podpořen rešerší relevantní literatury dané oblasti (viz literatura). Metodou zpracování bude kvalitativní analýza.
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom. Portál: Praha.
Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Praha: UK.
Folkman, S., & Mowitz T. J. (2000). Positive Affect and the Other Side of Coping. Získáno 15. 2. 2017 z http://psycnet.apa.org/journals/amp/55/6/647/
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
Holahan, Ch. J., & Moos R. H. (1990). Life Stressors, Resistance Factors, and Improved Psychological Functioning: An Extension of the Stress Resistance Paradigm. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 5, 909-917. doi: 10.1037/0022-3514.58.5.909
Hrdlička, M., & Komárek, V. (2004). Dětský autismus. Portál: Praha.
Krejčířová, D., Říčan, P. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Grada: Praha.
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Grada Publishing: Praha
Mikoláš, P. (2014). Autismus Aspergerův syndrom. MONTANEX: Ostrava
Orel, M., Obereignerů, R., & Mentel, A. (2016). Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní výzkum a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing: Praha.
Paulík K. (2010, 2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada Publishing: Praha.
Stašová, L. (2015). Nová generace: Vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portal: Praha.
Vágnerová, M. (1997). Úvod do psychologie. Praha: UK.
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom. Portál: Praha.
Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Praha: UK.
Folkman, S., & Mowitz T. J. (2000). Positive Affect and the Other Side of Coping. Získáno 15. 2. 2017 z http://psycnet.apa.org/journals/amp/55/6/647/
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
Holahan, Ch. J., & Moos R. H. (1990). Life Stressors, Resistance Factors, and Improved Psychological Functioning: An Extension of the Stress Resistance Paradigm. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 5, 909-917. doi: 10.1037/0022-3514.58.5.909
Hrdlička, M., & Komárek, V. (2004). Dětský autismus. Portál: Praha.
Krejčířová, D., Říčan, P. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Grada: Praha.
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Grada Publishing: Praha
Mikoláš, P. (2014). Autismus Aspergerův syndrom. MONTANEX: Ostrava
Orel, M., Obereignerů, R., & Mentel, A. (2016). Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní výzkum a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing: Praha.
Paulík K. (2010, 2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada Publishing: Praha.
Stašová, L. (2015). Nová generace: Vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portal: Praha.
Vágnerová, M. (1997). Úvod do psychologie. Praha: UK.