Informace o kvalifikační práci Vývoj emočního uvědomění, adaptivní a neadaptivní strategie emoční regulace a emoční prožívání žáků základních a středních škol
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vývoj emočního uvědomění, adaptivní a neadaptivní strategie emoční regulace a emoční prožívání žáků základních a středních škol
Hlavní téma v angličtině
Development of emotional awareness, adaptive and non-adaptive strategies of emotional regulation and emotional experience of elementary and secondary school pupils
Název dle studenta
Vývoj emočního uvědomění, adaptivní a neadaptivní strategie emoční regulace a emoční prožívání žáků základních a středních škol
Název dle studenta v angličtině
Development of emotional awareness, adaptive and non-adaptive strategies of emotional regulation and emotional experience of elementary and secondary school pupils
Práce se zabývá vývojem emočního uvědomění, emoční regulací a emočním prožíváním. Opírá se o poznatky vývojové, kognitivní, sociální a pedagogické psychologie a zaměřuje se na žáky základních a středních škol. Definuje emoční kompetence, popisuje specifika emočního vývoje, cíle, funkce a strategie emoční regulace. Zkoumá míru uvědomění vlastních emocí a emocí druhých a hledá souvislosti mezi emočním uvědoměním, adaptivními a maladaptivních strategiemi emoční regulace a pozitivním a negativním prožívání. Zabývá se možnostmi efektivního rozvoje emocí žáků a podpory sociálně-emočních kompetencí ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
The work deals with the development of emotional understanding, emotional regulation and emotional experience. They are based on knowledge of developmental, cognitive, social and pedagogical psychology and focus on primary and secondary school pupils. It defines emotional competencies, describes the specifics of emotional development, goals, functions and strategies of emotional regulation. It examines the level of understanding of one's own emotions and the emotions of others and seeks connections between emotional consciousness, adaptive and maladaptive strategies of emotional regulation and positive and negative experiences. It deals with the possibility of effective development of pupils' emotions and support of social-emotional competencies in the school environment.
Práce se zabývá vývojem emočního uvědomění, emoční regulací a emočním prožíváním. Opírá se o poznatky vývojové, kognitivní, sociální a pedagogické psychologie a zaměřuje se na žáky základních a středních škol. Definuje emoční kompetence, popisuje specifika emočního vývoje, cíle, funkce a strategie emoční regulace. Zkoumá míru uvědomění vlastních emocí a emocí druhých a hledá souvislosti mezi emočním uvědoměním, adaptivními a maladaptivních strategiemi emoční regulace a pozitivním a negativním prožívání. Zabývá se možnostmi efektivního rozvoje emocí žáků a podpory sociálně-emočních kompetencí ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
The work deals with the development of emotional understanding, emotional regulation and emotional experience. They are based on knowledge of developmental, cognitive, social and pedagogical psychology and focus on primary and secondary school pupils. It defines emotional competencies, describes the specifics of emotional development, goals, functions and strategies of emotional regulation. It examines the level of understanding of one's own emotions and the emotions of others and seeks connections between emotional consciousness, adaptive and maladaptive strategies of emotional regulation and positive and negative experiences. It deals with the possibility of effective development of pupils' emotions and support of social-emotional competencies in the school environment.
1. Teoretická východiska práce studium literatury z oblastí vývojové, kognitivní, sociální a pedagogické psychologie (se zaměřením na témata vývoj sociálních dovedností, emočního uvědomění, emoční regulace a prožívání, diagnostiku a možnosti podpory emočního vývoje dětí a adolescentů)
2. Vytvoření osnovy teoretické části práce (charakterizování emočního uvědomění, adaptivní a neadaptivní strategie emoční regulace, specifika emočního vývoje daných vývojových období, dosavadní výzkumy v této oblasti).
3. Příprava výzkumného designu výzkumné části kvantitativní výzkum (provedení dotazníkového šetření na počtu cca 120 žáků základních a středních škol), stanovení hypotéz, zvolení vhodných metod výzkumu, statistická analýza dat.
4. V průběhu výzkumu zaznamenávání a vyhodnocování výsledků, písemné zpracování výzkumné části.
5. Diskuse přínosy práce a doporučení navazující na zjištění v teoretické i praktické části práce, návrh na rozvoj emocionálního vývoje.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická východiska práce studium literatury z oblastí vývojové, kognitivní, sociální a pedagogické psychologie (se zaměřením na témata vývoj sociálních dovedností, emočního uvědomění, emoční regulace a prožívání, diagnostiku a možnosti podpory emočního vývoje dětí a adolescentů)
2. Vytvoření osnovy teoretické části práce (charakterizování emočního uvědomění, adaptivní a neadaptivní strategie emoční regulace, specifika emočního vývoje daných vývojových období, dosavadní výzkumy v této oblasti).
3. Příprava výzkumného designu výzkumné části kvantitativní výzkum (provedení dotazníkového šetření na počtu cca 120 žáků základních a středních škol), stanovení hypotéz, zvolení vhodných metod výzkumu, statistická analýza dat.
4. V průběhu výzkumu zaznamenávání a vyhodnocování výsledků, písemné zpracování výzkumné části.
5. Diskuse přínosy práce a doporučení navazující na zjištění v teoretické i praktické části práce, návrh na rozvoj emocionálního vývoje.
Seznam doporučené literatury
Goleman, D. (2011), Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Gross, J. J. (2015). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford.
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Puglishing.
Motlová, L., Koukolík, F. (2006). Citový mozek. Praha: Galén.
Mayer, J. D., Bracket, M. A., Salovey, P. (2004). Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model.
Pletzer, M. A. (2009). Emoční inteligence - jak ji rozvíjet a využívat. Praha: Portál
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum
Seznam doporučené literatury
Goleman, D. (2011), Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Gross, J. J. (2015). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford.
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Puglishing.
Motlová, L., Koukolík, F. (2006). Citový mozek. Praha: Galén.
Mayer, J. D., Bracket, M. A., Salovey, P. (2004). Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model.
Pletzer, M. A. (2009). Emoční inteligence - jak ji rozvíjet a využívat. Praha: Portál
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum