Bakalářské práce se zabývá vztahy mezi osobnostními rysy, hodnotami a vykonávaným povoláním. Cílem práce je zjistit, zda existují rozdíly a souvislosti mezi těmito třemi konstrukty. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, kterými jsou povolání, osobnost a výzkumy provedené na toto téma. Byl použit kvantitativní design výzkumu. Data byla získána od lékařů pracujících na lůžkových odděleních a od prodavačů pracujících v hypermarketech pomocí dotazníkového šetření Byly použity dva druhy dotazníků - dotazník hodnotových portrétů (PVQ) a dotazník motivace k výkonu (LMI). Byl prokázán rozdíl v osobnostních rysech mezi souborem lékařů a souborem prodavačů. Výsledky neukazují rozdíly mezi souborem lékařů a souborem prodavačů v jejich hodnotách. Byla zjištěna souvislost mezi osobnostním rysem orientace na status a pořadovou příčkou hodnoty úspěchu a naopak nebylo potvrzeno, že by existovala souvislost mezi tendencí získávat nové informace a pořadovou příčkou hodnoty sebeřízení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis looks at the relationships between personality traits, values and occupation. The objective of the thesis is to ascertain whether there are differences and connections between these three constructs. The thesis is divided into theoretical and practical sections. The theoretical section comprises three chapters, specifically occupation, personality and research carried out on the topic. A research quantitative design was used. The data was acquired from doctors working in wards and sales assistants working in hypermarkets through the use of a questionnaire survey. Two types of questionnaire were used - a Portrait Values Questionnaire (PVQ) and an Achievement Motivation Test (LMI). A difference was demonstrated between the set of doctors and the set of sales assistants in their values. A connection was found between the focus on status personality trait and the success value order number, while in contrast no connection was confirmed between the tendency to acquire new information and the order number for the value of self-management.
Klíčová slova
povolání, osobnostní rysy, hodnoty
Klíčová slova v angličtině
occupation, personality traits, values
Rozsah průvodní práce
59 s. (99 472 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce se zabývá vztahy mezi osobnostními rysy, hodnotami a vykonávaným povoláním. Cílem práce je zjistit, zda existují rozdíly a souvislosti mezi těmito třemi konstrukty. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, kterými jsou povolání, osobnost a výzkumy provedené na toto téma. Byl použit kvantitativní design výzkumu. Data byla získána od lékařů pracujících na lůžkových odděleních a od prodavačů pracujících v hypermarketech pomocí dotazníkového šetření Byly použity dva druhy dotazníků - dotazník hodnotových portrétů (PVQ) a dotazník motivace k výkonu (LMI). Byl prokázán rozdíl v osobnostních rysech mezi souborem lékařů a souborem prodavačů. Výsledky neukazují rozdíly mezi souborem lékařů a souborem prodavačů v jejich hodnotách. Byla zjištěna souvislost mezi osobnostním rysem orientace na status a pořadovou příčkou hodnoty úspěchu a naopak nebylo potvrzeno, že by existovala souvislost mezi tendencí získávat nové informace a pořadovou příčkou hodnoty sebeřízení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis looks at the relationships between personality traits, values and occupation. The objective of the thesis is to ascertain whether there are differences and connections between these three constructs. The thesis is divided into theoretical and practical sections. The theoretical section comprises three chapters, specifically occupation, personality and research carried out on the topic. A research quantitative design was used. The data was acquired from doctors working in wards and sales assistants working in hypermarkets through the use of a questionnaire survey. Two types of questionnaire were used - a Portrait Values Questionnaire (PVQ) and an Achievement Motivation Test (LMI). A difference was demonstrated between the set of doctors and the set of sales assistants in their values. A connection was found between the focus on status personality trait and the success value order number, while in contrast no connection was confirmed between the tendency to acquire new information and the order number for the value of self-management.
Klíčová slova
povolání, osobnostní rysy, hodnoty
Klíčová slova v angličtině
occupation, personality traits, values
Zásady pro vypracování
1. Autorka bakalářské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech: psychologie organizace a práce, psychologie hodnot, sociální psychologie a psychologie osobnosti.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce včetně metod a hypotéz. Postupuje od základního problému a výchozí hypotézy ke stanovení orientační osnovy práce, metodiky a cíle práce.
3. Autorka diplomové práce provede v rámci výzkumu popis hodnot člověka a jejich vliv na výběr povolání, srovnání výsledků obou povolání ve škálách orientace na status a ochota učit se v dotazníku LMI. Sběr dat bude prováděn přímo v nemocnicích a obchodních centrech po oslovení a domluvě s vedením.
4. Cílem práce je zjistit, jestli májí výsledky v dotazníku LMI a žebříček hodnot jedinců souvislost s povoláním, které člověk vykonává
5. Metodika výzkumu je kvantitativní. Kvantitativní výzkum bude proveden prostřednictvím dvou dotazníků - dotazník hodnotových portrétů (PVQ) a dotazník LMI (škály orientace na status a ochota učit se)
6. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. 100 respondentů.
7. Statistické a technické zpracování dat z výzkumného šetření bude provedeno podle svého kvantitativního charakteru příslušnými statistickými a analytickými metodami.
8. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie.
Zásady pro vypracování
1. Autorka bakalářské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech: psychologie organizace a práce, psychologie hodnot, sociální psychologie a psychologie osobnosti.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce včetně metod a hypotéz. Postupuje od základního problému a výchozí hypotézy ke stanovení orientační osnovy práce, metodiky a cíle práce.
3. Autorka diplomové práce provede v rámci výzkumu popis hodnot člověka a jejich vliv na výběr povolání, srovnání výsledků obou povolání ve škálách orientace na status a ochota učit se v dotazníku LMI. Sběr dat bude prováděn přímo v nemocnicích a obchodních centrech po oslovení a domluvě s vedením.
4. Cílem práce je zjistit, jestli májí výsledky v dotazníku LMI a žebříček hodnot jedinců souvislost s povoláním, které člověk vykonává
5. Metodika výzkumu je kvantitativní. Kvantitativní výzkum bude proveden prostřednictvím dvou dotazníků - dotazník hodnotových portrétů (PVQ) a dotazník LMI (škály orientace na status a ochota učit se)
6. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. 100 respondentů.
7. Statistické a technické zpracování dat z výzkumného šetření bude provedeno podle svého kvantitativního charakteru příslušnými statistickými a analytickými metodami.
8. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie.
Seznam doporučené literatury
Bilsky, W., & Schwartz, S. (1994). Values and personality. European Journal of Personality
Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press.
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. (2011). The Motivation to Work. New Jersey: Transaction Publishers.
Hnilica, K. (2007). Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 5, 437-463.
Judge, Timothy A., Bretz, Robert D. (1992). Effects of work values on job choice decisions. Získáno 19.11. z http://www.timothy-judge.com/Judge&Bretz%20JAP%201992.pdf
Seitl, M. (2012). Poznávání interpersonálních charakteristik osobnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Schusterová, N. (2007). Vzťah hodnot, ciealov a subjektívnej pohody. Československá psychologie, 51, 1, 48-57 .
Schwartz, S. H. (2006). Basic Human Values: Theory, Methods, and Applications. Získáno 12.11.2017 z http://segr-did2.fmag.unict.it/allegati/convegno%207-8-10-05/schwartzpaper.pdf
Seznam doporučené literatury
Bilsky, W., & Schwartz, S. (1994). Values and personality. European Journal of Personality
Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press.
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. (2011). The Motivation to Work. New Jersey: Transaction Publishers.
Hnilica, K. (2007). Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 5, 437-463.
Judge, Timothy A., Bretz, Robert D. (1992). Effects of work values on job choice decisions. Získáno 19.11. z http://www.timothy-judge.com/Judge&Bretz%20JAP%201992.pdf
Seitl, M. (2012). Poznávání interpersonálních charakteristik osobnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Schusterová, N. (2007). Vzťah hodnot, ciealov a subjektívnej pohody. Československá psychologie, 51, 1, 48-57 .
Schwartz, S. H. (2006). Basic Human Values: Theory, Methods, and Applications. Získáno 12.11.2017 z http://segr-did2.fmag.unict.it/allegati/convegno%207-8-10-05/schwartzpaper.pdf