Předmět chemie patří na základních školách a nižšímu stupni víceletých gymnázií k těm náročnějším. Chemie vyžaduje, aby si žáci osvojili velké množství znalostí a byli je schopni aplikovat. Jedním z hlavních problémů je, že žáci si pod danými pojmy představují pouze něco abstraktního a je pro ně těžké najít v chemii smysl a zalíbení. Z tohoto důvodu je důležité, aby žáci našli v chemii smysl a pochopili spojitosti a zákonitosti, kterými se chemie řídí. Toho se dá docílit pomocí názorných demonstrací, osobních zkušeností, nejrůznějších pomůcek nebo pomocí interaktivní výuky. Tato bakalářská práce byla zacílena na vytvoření výukového programu pro interaktivní tabule na téma kyseliny a zásady a s pojmy, které souvisí s touto problematikou. V teoretické části jsou vysvětleny základní didaktické pojmy, role počítače a interaktivní tabule ve výuce, druhy interaktivních tabulí, vize digitálního vzdělávání a hodnocení současných učebnic chemie. Cílem praktické části bylo vytvoření interaktivního výukového programu pro interaktivní tabule na téma kyseliny a zásady.
Anotace v angličtině
Chemistry is one of the most demanding subject at elementary schools and lower level of multi-year grammar schools. Students need to understand many informations in chemistry. If they understand this informations, they can apply them in this subject. The problem in chemistry is that students can´t imagine this informations like something specific. It is hard for them to apply it in their life. Teachers can share with them their own experience, to do some experiment or use interactive tools. This text is focussed at one of this interactive tools. It is interactive whiteboard. In the first part are explained didactic concepts, utilization of computer and interactive whiteboard in teaching, types of interactive whiteboards and future vision of digitalization teaching. In the end of the first part is rating of chemistry schoolbooks. The second part of this text is focussed on creation interactive presentation for interactive whiteboards. The subject of this presentation is concept of acids and bases.
didactics, interactive whiteboard, digitalization of teaching, chemistry schoolbooks, acids, bases
Rozsah průvodní práce
69 s
Jazyk
CZ
Anotace
Předmět chemie patří na základních školách a nižšímu stupni víceletých gymnázií k těm náročnějším. Chemie vyžaduje, aby si žáci osvojili velké množství znalostí a byli je schopni aplikovat. Jedním z hlavních problémů je, že žáci si pod danými pojmy představují pouze něco abstraktního a je pro ně těžké najít v chemii smysl a zalíbení. Z tohoto důvodu je důležité, aby žáci našli v chemii smysl a pochopili spojitosti a zákonitosti, kterými se chemie řídí. Toho se dá docílit pomocí názorných demonstrací, osobních zkušeností, nejrůznějších pomůcek nebo pomocí interaktivní výuky. Tato bakalářská práce byla zacílena na vytvoření výukového programu pro interaktivní tabule na téma kyseliny a zásady a s pojmy, které souvisí s touto problematikou. V teoretické části jsou vysvětleny základní didaktické pojmy, role počítače a interaktivní tabule ve výuce, druhy interaktivních tabulí, vize digitálního vzdělávání a hodnocení současných učebnic chemie. Cílem praktické části bylo vytvoření interaktivního výukového programu pro interaktivní tabule na téma kyseliny a zásady.
Anotace v angličtině
Chemistry is one of the most demanding subject at elementary schools and lower level of multi-year grammar schools. Students need to understand many informations in chemistry. If they understand this informations, they can apply them in this subject. The problem in chemistry is that students can´t imagine this informations like something specific. It is hard for them to apply it in their life. Teachers can share with them their own experience, to do some experiment or use interactive tools. This text is focussed at one of this interactive tools. It is interactive whiteboard. In the first part are explained didactic concepts, utilization of computer and interactive whiteboard in teaching, types of interactive whiteboards and future vision of digitalization teaching. In the end of the first part is rating of chemistry schoolbooks. The second part of this text is focussed on creation interactive presentation for interactive whiteboards. The subject of this presentation is concept of acids and bases.
didactics, interactive whiteboard, digitalization of teaching, chemistry schoolbooks, acids, bases
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši týkající se využití interaktivní tabule ve výuce chemie a problematiky výkladu učiva "kyseliny a zásady" a souvisejících pojmů ve výuce chemie dle platných rámcových výukových programů (RVP).
2. Zpracujte analýzu učebnic, zaměřené na téma "kyseliny a zásady" a na související pojmy, používaných na základní škole a nižších stupních víceletých gymnázií.
3. Osvojte si práci s interaktivní tabulí SMART BOARD a softwarem ActiveInspire.
4. Zpracujte prezentace pro interaktivní tabuli na vybraná témata "kyseliny a zásady" dle platných RVP.
5. Výsledky zpracujte formou bakalářské práce v rozsahu 40-60 stran, s termínem odevzdání do 30. dubna 2019.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši týkající se využití interaktivní tabule ve výuce chemie a problematiky výkladu učiva "kyseliny a zásady" a souvisejících pojmů ve výuce chemie dle platných rámcových výukových programů (RVP).
2. Zpracujte analýzu učebnic, zaměřené na téma "kyseliny a zásady" a na související pojmy, používaných na základní škole a nižších stupních víceletých gymnázií.
3. Osvojte si práci s interaktivní tabulí SMART BOARD a softwarem ActiveInspire.
4. Zpracujte prezentace pro interaktivní tabuli na vybraná témata "kyseliny a zásady" dle platných RVP.
5. Výsledky zpracujte formou bakalářské práce v rozsahu 40-60 stran, s termínem odevzdání do 30. dubna 2019.
Seznam doporučené literatury
1) Dostupné učebnice chemie pro základní a střední školy.
2) Z. Kalhoust, O. Obst a kol.: Školní didaktika, Portál, 2009
3) Časopisecké a internetové zdroje dle doporučení školitele.
Seznam doporučené literatury
1) Dostupné učebnice chemie pro základní a střední školy.
2) Z. Kalhoust, O. Obst a kol.: Školní didaktika, Portál, 2009
3) Časopisecké a internetové zdroje dle doporučení školitele.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce: Interaktivní tabule při výuce chemie
Martin Kopecký, Chemie pro víceoborové studium 1407R006
Biologie 1501R001
Student přednesl v 15´vystoupení výsledky své práce. Vystoupení studenta je možno hodnotit jako výborné. Nejzávažnější připomínky k formálním a obsahovým nedostatkům student prakticky eliminoval.
Ve všeobecné diskusi student postupně reagoval na dotazy:
doc. RNDr. Z. Šindelář, CSc. - student vysvětlil rozměr jednotek, které kvantifikují náročnost učebnic, odpověděl na dotaz týkající se legendy k obrázku (co je soda). Diskuse se rozvinula kolem dotazu, zda výrobci interaktivních tabulí zveřejňují zpracované prezentace, použitelné ve výuce.
RNDr. B. Drahoš, Ph.D. - se vrátil vysvětlení kvantifikace náročnosti učebnic. Dále vznesl dotaz, kdo se podílel na vytváření videozáznamů a jejich umístění na youtube.com. Student potvrdil, že to zvládnul vlastními silami. Dále byla vedena diskuse o využití programu ActiveInspire ve výuce a jeho možnostech.
Doc. RNDr. M. Klečková, CSc. - pracují žáci s tabulí? Jedná se o oporu pro učitele s možností zapojení žáků do výuky tím, že reagují na výzvu učitele a pomocí pera aktivují zvolené odpovědi.
Doc. RNDr. L. Kvítek, CSc. - jaký je přínos interaktivní tabule pro výuku? Aktivní účast žáka na výuce. Tabule je vhodná také pro projektovou výuku.
Konstatuji, že student odpovídal srozumitelně a adekvátně na předložené dotazy.
složení komise:
předseda doc. RNDr. Z. Šindelář, CSc.
členové:
RNDr. B. Drahoš, Ph.D.
Doc. RNDr. L. Kvítek, CSc.