Práce se zabývá inkluzivním vzděláváním z hlediska pedagogické a školní psychologie. Cílem této práce bylo zmapovat a popsat tuto problematiku z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologického poradenství. Zajímalo nás, jak tito odborníci hodnotí uplynulé dva roky od zavedení novely školského zákona. V teoretické části se zabýváme procesem inkluzivního vzdělávání, pedagogicko-psychologickým poradenstvím a tématy s inkluzí souvisejícími. Výzkum byl realizován pomocí kvalitativní evaluace. Výběrový soubor tvořilo deset respondentek pracujících v rámci pedagogicko-psychologického poradenství. Data jsme získávali formou polostrukturovaného rozhovoru a pro zpracování dat jsme využili postupy tematické analýzy. Většina zjištění odpovídala výsledkům předchozích výzkumů. Z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství výzkum přinesl zjištění, že zejména školní poradenská zařízení jsou natolik zatížená administrativou, že jim nezbývá čas na přímou práci s klienty. Na základě těchto změn dochází k tomu, že z poradenství odchází dlouholetí odborníci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with inclusive education from the point of view of pedagogical and school psychology. The aim of this work is to describe and map this issue from the perspective of pedagogical-psychological counselors. We were interested in how these experts evaluated the past two years since the introduction of the amendment to the Education Act. In the theoretical part, we are dealing with inclusive education, pedagogical-psychological counseling and topics which relate to inclusive education. The research was implemented by using qualitative evalutation. The sample comprised of ten respondents working in pedagogical-psychological counseling. The data was obtained via semi-structured interviews and we used thematic analysis methods for processing the data. Most findings were consistent with the results of previous research. From the field of pedagogical-psychological counseling, the research has led to the finding that in particular school counseling facilities they are so burdened by administrative work that they do not have time to work directly with the clients. Due to these changes, long-term experts are leaving the counseling profession.
Práce se zabývá inkluzivním vzděláváním z hlediska pedagogické a školní psychologie. Cílem této práce bylo zmapovat a popsat tuto problematiku z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologického poradenství. Zajímalo nás, jak tito odborníci hodnotí uplynulé dva roky od zavedení novely školského zákona. V teoretické části se zabýváme procesem inkluzivního vzdělávání, pedagogicko-psychologickým poradenstvím a tématy s inkluzí souvisejícími. Výzkum byl realizován pomocí kvalitativní evaluace. Výběrový soubor tvořilo deset respondentek pracujících v rámci pedagogicko-psychologického poradenství. Data jsme získávali formou polostrukturovaného rozhovoru a pro zpracování dat jsme využili postupy tematické analýzy. Většina zjištění odpovídala výsledkům předchozích výzkumů. Z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství výzkum přinesl zjištění, že zejména školní poradenská zařízení jsou natolik zatížená administrativou, že jim nezbývá čas na přímou práci s klienty. Na základě těchto změn dochází k tomu, že z poradenství odchází dlouholetí odborníci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with inclusive education from the point of view of pedagogical and school psychology. The aim of this work is to describe and map this issue from the perspective of pedagogical-psychological counselors. We were interested in how these experts evaluated the past two years since the introduction of the amendment to the Education Act. In the theoretical part, we are dealing with inclusive education, pedagogical-psychological counseling and topics which relate to inclusive education. The research was implemented by using qualitative evalutation. The sample comprised of ten respondents working in pedagogical-psychological counseling. The data was obtained via semi-structured interviews and we used thematic analysis methods for processing the data. Most findings were consistent with the results of previous research. From the field of pedagogical-psychological counseling, the research has led to the finding that in particular school counseling facilities they are so burdened by administrative work that they do not have time to work directly with the clients. Due to these changes, long-term experts are leaving the counseling profession.
Studentka se ve své práci zaměří na problematiku inkluzivního vzdělávání v České republice z pohledu pedagogické a školní psychologie. Metodologický rámec práce bude kvalitativní s cílem popsat a zmapovat tuto problematiku. Za tímto účelem provede rozhovory s pracovníky vybraných školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť.
Studentka bude svůj postup práce pravidelně konzultovat s vedoucím práce a při vypracovávání bude postupovat v následujících krocích:
- provede rešerši relevantní literatury a výzkumů k tématu inkluzivního vzdělávání
- připraví osnovu polostrukturovaného rozhovoru
- kontaktuje školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště, vybere vhodnou cílovou skupinu pro získávání dat
- provede vlastní získávání dat formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky jednotlivých zařízení až do dobré saturace vzhledem ke zkoumané problematice
- interpretuje svá zjištění, uvede je do kontextu s již publikovanými výzkumy na téma inkluzivní vzdělávání
Všechny výše zvolené body zapracuje do podoby diplomové práce se všemi náležitostmi podle norem katedry a v případě kvalitního zpracování bude publikovat svá zjištění.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci zaměří na problematiku inkluzivního vzdělávání v České republice z pohledu pedagogické a školní psychologie. Metodologický rámec práce bude kvalitativní s cílem popsat a zmapovat tuto problematiku. Za tímto účelem provede rozhovory s pracovníky vybraných školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť.
Studentka bude svůj postup práce pravidelně konzultovat s vedoucím práce a při vypracovávání bude postupovat v následujících krocích:
- provede rešerši relevantní literatury a výzkumů k tématu inkluzivního vzdělávání
- připraví osnovu polostrukturovaného rozhovoru
- kontaktuje školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště, vybere vhodnou cílovou skupinu pro získávání dat
- provede vlastní získávání dat formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky jednotlivých zařízení až do dobré saturace vzhledem ke zkoumané problematice
- interpretuje svá zjištění, uvede je do kontextu s již publikovanými výzkumy na téma inkluzivní vzdělávání
Všechny výše zvolené body zapracuje do podoby diplomové práce se všemi náležitostmi podle norem katedry a v případě kvalitního zpracování bude publikovat svá zjištění.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2010). Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita.
Hájková, V., Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada.
Kolařík, M. et al. (2017). Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP Olomouc. Olomouc: FF UP.
Klenková, J., Vítková, M. et al. (2011). Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2010). Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita.
Hájková, V., Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada.
Kolařík, M. et al. (2017). Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP Olomouc. Olomouc: FF UP.
Klenková, J., Vítková, M. et al. (2011). Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.