Bakalářská diplomová práce se zabývá identifikací stresových situací, které se mohou objevit během vojenského studia a strategie jejich zvládání. Práce rozdělena do dvou samostatných částí. První teoretická část pojednává o vymezení stresu a zátěže a specifikách zvládání zátěže u vojenských profesionálů v každodenním vojenském výcviku a také v boji. Ve výzkumné části byl realizován smíšený výzkum. V první etapě probíhaly interview s devíti vybranými vojenskými studenty. V druhé fázi byly využity metody kvantitativního výzkumu pomocí "dotazníku stresových situací" a dotazníku SV78. Výzkumný soubor tvořilo celkem 110 vojenských studentů třetího ročníku Univerzity obrany v Brně. Zjištěná data byla shromážděna v období od září 2018 do prosince 2018. Výsledky jsou aplikovány na podněty a doporučení ke zvýšení psychické odolnosti studentů Univerzity obrany pro zabezpečení aktivního plnění stanovených úkolů v míru i v boji. Výsledky jsou diskutovány v rámci nastavení vojenského vysokoškolského prostředí pod záštitou Ministerstva obrany ČR.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is identifying potential stressors of military students in the Army of the Czech Republic and their coping strategies. The thesis is divided into two main parts. First theoretical part deals with defining of terms stress and load and specifics of coping stress among military professional in daily military training and also combat. In the research part, there was conducted combine research. In first phase were realized interviews with 9 selected military students. In second part were used methods of quantitative with the "questionnaire of stressful situations" and SV78. The research sample consisted of a total 110 military students of third year of University of Defence in Brno. Explored data were collected in the period from September 2018 to December 2018. The results are going to be applied for suggestion and recommendation to increasing the readiness of students of the University of Defence to ensure active fulfilment of set tasks in peace and in combat. The results are discussed in the context of the setting of military academic education under the auspices of Ministry of Defence in the Czech Republic.
Klíčová slova
stresory, stresové situace, vojenský profesionál, strategie zvládání stresu, vojenské vysokoškolské vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
stressors, stressful situations, military professionals, military academic education
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská diplomová práce se zabývá identifikací stresových situací, které se mohou objevit během vojenského studia a strategie jejich zvládání. Práce rozdělena do dvou samostatných částí. První teoretická část pojednává o vymezení stresu a zátěže a specifikách zvládání zátěže u vojenských profesionálů v každodenním vojenském výcviku a také v boji. Ve výzkumné části byl realizován smíšený výzkum. V první etapě probíhaly interview s devíti vybranými vojenskými studenty. V druhé fázi byly využity metody kvantitativního výzkumu pomocí "dotazníku stresových situací" a dotazníku SV78. Výzkumný soubor tvořilo celkem 110 vojenských studentů třetího ročníku Univerzity obrany v Brně. Zjištěná data byla shromážděna v období od září 2018 do prosince 2018. Výsledky jsou aplikovány na podněty a doporučení ke zvýšení psychické odolnosti studentů Univerzity obrany pro zabezpečení aktivního plnění stanovených úkolů v míru i v boji. Výsledky jsou diskutovány v rámci nastavení vojenského vysokoškolského prostředí pod záštitou Ministerstva obrany ČR.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is identifying potential stressors of military students in the Army of the Czech Republic and their coping strategies. The thesis is divided into two main parts. First theoretical part deals with defining of terms stress and load and specifics of coping stress among military professional in daily military training and also combat. In the research part, there was conducted combine research. In first phase were realized interviews with 9 selected military students. In second part were used methods of quantitative with the "questionnaire of stressful situations" and SV78. The research sample consisted of a total 110 military students of third year of University of Defence in Brno. Explored data were collected in the period from September 2018 to December 2018. The results are going to be applied for suggestion and recommendation to increasing the readiness of students of the University of Defence to ensure active fulfilment of set tasks in peace and in combat. The results are discussed in the context of the setting of military academic education under the auspices of Ministry of Defence in the Czech Republic.
Klíčová slova
stresory, stresové situace, vojenský profesionál, strategie zvládání stresu, vojenské vysokoškolské vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
stressors, stressful situations, military professionals, military academic education
Zásady pro vypracování
1.Rešerše a studium literatury související s vybraným tématem.
2.Vypracování teoretické části práce.
3.Realizace kvantitativního výzkumu, dotazníkové šetření: budou administrovány dotazníky mapující zvládání zátěže u příslušníků Armády České republiky
4.Statistické zpracování výsledků a jejich interpretace.
5.Vypracování výzkumné části práce, závěru a souhrnu.
6. Doporučení do praxi.
Zásady pro vypracování
1.Rešerše a studium literatury související s vybraným tématem.
2.Vypracování teoretické části práce.
3.Realizace kvantitativního výzkumu, dotazníkové šetření: budou administrovány dotazníky mapující zvládání zátěže u příslušníků Armády České republiky
4.Statistické zpracování výsledků a jejich interpretace.
5.Vypracování výzkumné části práce, závěru a souhrnu.
6. Doporučení do praxi.
Seznam doporučené literatury
Baštecká, B., & Mach, J. (2015). Klinická psychologie. Praha: Portál.
Dziaková, O. (2009). Vojenská psychologie. Praha: Triton.
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Leiter MP (2005) Perception of risk: an organizational model of occupational risk, burnout, and physical symptoms. Anxiety, Stress & Coping 18: 131144.
Machač, M., Machačová, H., & Hoskovec, J. (1984). Duševní hygiena a prevence zátěže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP (2001) . Job Burnout. Annu Rev Psychol 52: 397422.
Potter, B. A. (1997). Jak se bránit pracovnímu vyčerpání: "pracovní vyhoření" - příčiny a východiska. Olomouc: Votobia.
Praško, J., & Prašková, H. (1996). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
Timko, J. (1986). Voják v psychické zátěži. Praha: Naše vojsko.
Wagnerová, I. (2011). Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Baštecká, B., & Mach, J. (2015). Klinická psychologie. Praha: Portál.
Dziaková, O. (2009). Vojenská psychologie. Praha: Triton.
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Leiter MP (2005) Perception of risk: an organizational model of occupational risk, burnout, and physical symptoms. Anxiety, Stress & Coping 18: 131144.
Machač, M., Machačová, H., & Hoskovec, J. (1984). Duševní hygiena a prevence zátěže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP (2001) . Job Burnout. Annu Rev Psychol 52: 397422.
Potter, B. A. (1997). Jak se bránit pracovnímu vyčerpání: "pracovní vyhoření" - příčiny a východiska. Olomouc: Votobia.
Praško, J., & Prašková, H. (1996). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
Timko, J. (1986). Voják v psychické zátěži. Praha: Naše vojsko.
Wagnerová, I. (2011). Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada.