Bakalářská práce mapuje zkušenosti dětí se sexuálními obsahy na internetu a jejich
sebepojetí, z pohledu rodičů. Zahrnuje děti ve věku 9-12 let a jejich rodiče. V teoretické práci popisujeme vývoj dětí ve středním školním věku, vývoj sebepojetí a přehled informací o sledování pornografie dětmi. Výzkumu se zúčastnilo celkem 107 respondentů. Jako výzkumné metody jsme použili dotazník vlastní
konstrukce, týkající se zkušeností dětí se sexuálními obsahy na internetu, a zkušeností rodičů
se sexuální výukou či prvního kontaktu s pornografií. Dále jsme pracovali s dotazníkem
sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. Výsledky ukazují, že 29 % rodičů má povědomí
o kontaktu jejich dítěte s pornografií, průměrně v 9,1 letech. Nejčastější reakcí rodičů
(94 %) byla snaha dítěti objasnit a vysvětlit, co vidělo. Statisticky nevýznamně těsnější
odhad sebepojetí se svými dětmi měli ti rodiče, co mají povědomí o kontaktu jejich dítěte
s pornografií oproti těm, kteří kontakt neuvádí. Rodiče sebepojetí dětí nevýznamně
nadhodnocují, signifikantní rozdíl je pouze v dílčích škálách - popularita a štěstí
a spokojenost. Významný rozdíl je v odhadu sebepojetí dětí mezi matkami a otci.
Dívky a chlapci se v sebepojetí neliší. Významně těsný vztah odhadu sebepojetí mají matky
se sebepojetím svých synů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis tracks children's experiences with sexual content on the internet
as a pornography, sexting and cybergrooming. Also maps the parent's estimation
of children's self-concept and the real self-concept of their children. First part of the thesis brings information about development of children in the middle school age, about their self-concept and summary of facts about watching sexual materials online by children. We got 107 participants
involved and targered sample are children between the ages of 9 to 12 and their parents.
We used two research methods to collect data. Firstly, we designed questionnaire in order
to assess child's level of experience with online sexual content. As the second mean, we
used Children's self-concept scale, Piers-Harris 2. Results we got is that 29 % of parents
know, that their children have seen pornographic material on the internet in average at age
9.1 years. The most common reaction was trying to explain, what they have just seen.
The more accurate, but not significant, valuation of child's self-concept are found in parents,
who are aware that their children have seen pornographic material, compared to parents who
are unaware. Parents do overvalue self-concept of their children but significantly only
in the scale of popularity and happiness. There is no difference between self-concept of girl
or boys, so self-esteem is not affected by gender. Also, the data shows a significant difference
in estimation of children's self-concept between father and mother, when father overvalue
more. The closest relationship between parent's valuation and child's self-concept is found
between the mother and son.
Klíčová slova
odhad sebepojetí, rodiče, sebepojetí dětí, pornografie, sexuální obsahy na internetu
Klíčová slova v angličtině
self-concept valuation, parents, children self-concept, estimation, pornography, sexual content on the internet
Rozsah průvodní práce
83 s. (143 951 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce mapuje zkušenosti dětí se sexuálními obsahy na internetu a jejich
sebepojetí, z pohledu rodičů. Zahrnuje děti ve věku 9-12 let a jejich rodiče. V teoretické práci popisujeme vývoj dětí ve středním školním věku, vývoj sebepojetí a přehled informací o sledování pornografie dětmi. Výzkumu se zúčastnilo celkem 107 respondentů. Jako výzkumné metody jsme použili dotazník vlastní
konstrukce, týkající se zkušeností dětí se sexuálními obsahy na internetu, a zkušeností rodičů
se sexuální výukou či prvního kontaktu s pornografií. Dále jsme pracovali s dotazníkem
sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. Výsledky ukazují, že 29 % rodičů má povědomí
o kontaktu jejich dítěte s pornografií, průměrně v 9,1 letech. Nejčastější reakcí rodičů
(94 %) byla snaha dítěti objasnit a vysvětlit, co vidělo. Statisticky nevýznamně těsnější
odhad sebepojetí se svými dětmi měli ti rodiče, co mají povědomí o kontaktu jejich dítěte
s pornografií oproti těm, kteří kontakt neuvádí. Rodiče sebepojetí dětí nevýznamně
nadhodnocují, signifikantní rozdíl je pouze v dílčích škálách - popularita a štěstí
a spokojenost. Významný rozdíl je v odhadu sebepojetí dětí mezi matkami a otci.
Dívky a chlapci se v sebepojetí neliší. Významně těsný vztah odhadu sebepojetí mají matky
se sebepojetím svých synů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis tracks children's experiences with sexual content on the internet
as a pornography, sexting and cybergrooming. Also maps the parent's estimation
of children's self-concept and the real self-concept of their children. First part of the thesis brings information about development of children in the middle school age, about their self-concept and summary of facts about watching sexual materials online by children. We got 107 participants
involved and targered sample are children between the ages of 9 to 12 and their parents.
We used two research methods to collect data. Firstly, we designed questionnaire in order
to assess child's level of experience with online sexual content. As the second mean, we
used Children's self-concept scale, Piers-Harris 2. Results we got is that 29 % of parents
know, that their children have seen pornographic material on the internet in average at age
9.1 years. The most common reaction was trying to explain, what they have just seen.
The more accurate, but not significant, valuation of child's self-concept are found in parents,
who are aware that their children have seen pornographic material, compared to parents who
are unaware. Parents do overvalue self-concept of their children but significantly only
in the scale of popularity and happiness. There is no difference between self-concept of girl
or boys, so self-esteem is not affected by gender. Also, the data shows a significant difference
in estimation of children's self-concept between father and mother, when father overvalue
more. The closest relationship between parent's valuation and child's self-concept is found
between the mother and son.
Klíčová slova
odhad sebepojetí, rodiče, sebepojetí dětí, pornografie, sexuální obsahy na internetu
Klíčová slova v angličtině
self-concept valuation, parents, children self-concept, estimation, pornography, sexual content on the internet
Zásady pro vypracování
1. Základním návodem k vypracování DP bude Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie v Olomouci (Kolařík, M., a kol, 2017) 2. Rešerše a studium relevantní české i zahraniční literatury. 3. Zpracování teorietické části diplomové práce. 4. Příprava kvantitativního výzkumu. 5. Tvorba otázek pro dotazníkové šetření, oslovení respondentů. 6. Realizace výzkumu. 7. Analýza a zpracování získaných dat, interpretace výsledků. 8. Vypracování diskuze, závěru a souhrnu.
Zásady pro vypracování
1. Základním návodem k vypracování DP bude Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie v Olomouci (Kolařík, M., a kol, 2017) 2. Rešerše a studium relevantní české i zahraniční literatury. 3. Zpracování teorietické části diplomové práce. 4. Příprava kvantitativního výzkumu. 5. Tvorba otázek pro dotazníkové šetření, oslovení respondentů. 6. Realizace výzkumu. 7. Analýza a zpracování získaných dat, interpretace výsledků. 8. Vypracování diskuze, závěru a souhrnu.
Seznam doporučené literatury
Blinka, L. (2016). Online závislosti. Praha: Grada.;
Brown, J. (2017). Online Risk to Children: Impact, Protection and Prevention. USA: John Wiley& Sons, Ltd.;
Gunderson, J. (2017). Cyberbullying: Perpetrators, Bystanders and Victims. USA: Createspace Independent Publishing Platform.;
EU KIDS ONLINE http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx.;
Jenson, K., Poyner, G. (2016). Good Pictures Bad Pictures: Porn-Proofing Today's Young Kids. Richland: Glen Cove Press LLC.;
Karásková Ulbertová, Z. (2012). Děti a online rizika. Praha: Sdružení Linka bezpečí.;
Lee, M. R., Haas J. (2017). Threat Intelligence and Me: A Book for Children and Analysts. USA: CreateSpace Independent Publishing Platform.;
Rothman, E. F., Paruk, J., Espensen, A., Temple, J. R., & Adams, K. (2017). A qualitative study of what US parents say and do when their
young children see pornography. Academic Pediatrics.;
Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.;
Šmahaj, J., Zielina, M. (2015). Úvod do kyberpsychologie. (Neprodejná publikace- skripta). Univerzita Palackého v Olomouci.;
Šmahel, D. K. Subrahmanyam. (2011). Digital youth. USA: Springer Science & Business Media.;
Šmahel, D. (2011). Mladí lidé ve virtuálním světe. Praha: Portál.;
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.;
Challies, T. (2017). Help! My Kids Are Viewing Pornography. Pennsylvania: Shepherd Press.;
Zimbardo, P. Coulombová, D., N. (2017). Odpojený muž. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Blinka, L. (2016). Online závislosti. Praha: Grada.;
Brown, J. (2017). Online Risk to Children: Impact, Protection and Prevention. USA: John Wiley& Sons, Ltd.;
Gunderson, J. (2017). Cyberbullying: Perpetrators, Bystanders and Victims. USA: Createspace Independent Publishing Platform.;
EU KIDS ONLINE http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx.;
Jenson, K., Poyner, G. (2016). Good Pictures Bad Pictures: Porn-Proofing Today's Young Kids. Richland: Glen Cove Press LLC.;
Karásková Ulbertová, Z. (2012). Děti a online rizika. Praha: Sdružení Linka bezpečí.;
Lee, M. R., Haas J. (2017). Threat Intelligence and Me: A Book for Children and Analysts. USA: CreateSpace Independent Publishing Platform.;
Rothman, E. F., Paruk, J., Espensen, A., Temple, J. R., & Adams, K. (2017). A qualitative study of what US parents say and do when their
young children see pornography. Academic Pediatrics.;
Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.;
Šmahaj, J., Zielina, M. (2015). Úvod do kyberpsychologie. (Neprodejná publikace- skripta). Univerzita Palackého v Olomouci.;
Šmahel, D. K. Subrahmanyam. (2011). Digital youth. USA: Springer Science & Business Media.;
Šmahel, D. (2011). Mladí lidé ve virtuálním světe. Praha: Portál.;
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.;
Challies, T. (2017). Help! My Kids Are Viewing Pornography. Pennsylvania: Shepherd Press.;
Zimbardo, P. Coulombová, D., N. (2017). Odpojený muž. Praha: Grada.