Bakalářská diplomová práce se zabývá psychickou odolností biologických dětí pěstounů, jejich subjektivním prožíváním zátěžových situací spojených s pěstounstvím a strategiemi zvládání. V teoretické části se zaměřuje na vymezení tématu psychické odolnosti (resilience), její vývoj v dětství a dospívání a strategie zvládání. Dále poskytuje informace o dlouhodobé a přechodné pěstounské péči, jejich rozdílech, včetně práv a povinností pěstounů a uvádí specifika dětí přicházejících do pěstounské rodiny. Teoretickou část uzavírá přehled výzkumů zaměřených na biologické děti pěstounů. Empirickou část tvoří kvalitativní výzkum, data jsou sbírána formou polostrukturovaných interview. Interview jsou podrobeny analýze a diskuzi. Výsledky odpovídají na stanovené výzkumné otázky, které se týkají vnímaného sebepojetí biologických dětí pěstounů, prožívání pěstounské péče a náročných situací, včetně strategií zvládání. Výsledky jsou rozšířeny o další témata plynoucí z interview a diskutovány s předchozími výzkumy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with psychic resilience of biological childern of foster families. It focuses on how they experience stresfull situations connected to foster care and on their coping strategies. In the theoretical part the thesis defines the psychic resistance (resilince) and its developement during childhood and adolescence. Also the theoretical part focuses on coping strategies. It brings informations about long term and temporary foster care. It highlights the difference between these two, rights and duties of foster parents and emphasies the specialities of childern who enter the foster families. In the end of the theoretical part there is a summary of researches aimed on biological offspring of foster families. The empirical part consist of qualitative research, the data is collected by semi-structured interviews. The interviews are analyzed and discussed. The outcomes do answer the research questions, focus on how biological childern of foster parents perceive themselves, how they experience the foster care and its difficult situations, including their coping strategies. The outcomes are broadened to other themes that result from the interviewes and discussed with previous researches.
Klíčová slova
pěstounství, biologické dítě, odolnost
Klíčová slova v angličtině
foster care, biological child, resilience
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská diplomová práce se zabývá psychickou odolností biologických dětí pěstounů, jejich subjektivním prožíváním zátěžových situací spojených s pěstounstvím a strategiemi zvládání. V teoretické části se zaměřuje na vymezení tématu psychické odolnosti (resilience), její vývoj v dětství a dospívání a strategie zvládání. Dále poskytuje informace o dlouhodobé a přechodné pěstounské péči, jejich rozdílech, včetně práv a povinností pěstounů a uvádí specifika dětí přicházejících do pěstounské rodiny. Teoretickou část uzavírá přehled výzkumů zaměřených na biologické děti pěstounů. Empirickou část tvoří kvalitativní výzkum, data jsou sbírána formou polostrukturovaných interview. Interview jsou podrobeny analýze a diskuzi. Výsledky odpovídají na stanovené výzkumné otázky, které se týkají vnímaného sebepojetí biologických dětí pěstounů, prožívání pěstounské péče a náročných situací, včetně strategií zvládání. Výsledky jsou rozšířeny o další témata plynoucí z interview a diskutovány s předchozími výzkumy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with psychic resilience of biological childern of foster families. It focuses on how they experience stresfull situations connected to foster care and on their coping strategies. In the theoretical part the thesis defines the psychic resistance (resilince) and its developement during childhood and adolescence. Also the theoretical part focuses on coping strategies. It brings informations about long term and temporary foster care. It highlights the difference between these two, rights and duties of foster parents and emphasies the specialities of childern who enter the foster families. In the end of the theoretical part there is a summary of researches aimed on biological offspring of foster families. The empirical part consist of qualitative research, the data is collected by semi-structured interviews. The interviews are analyzed and discussed. The outcomes do answer the research questions, focus on how biological childern of foster parents perceive themselves, how they experience the foster care and its difficult situations, including their coping strategies. The outcomes are broadened to other themes that result from the interviewes and discussed with previous researches.
Klíčová slova
pěstounství, biologické dítě, odolnost
Klíčová slova v angličtině
foster care, biological child, resilience
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude zpracována na základě rešerše odborné literatury. Bude zaměřena na psychickou odolnost dětí a její vývoj, především pak v kontextu změn v rodině po přijetí dítěte do pěstounské péče. Popíše specifika dětí přicházejících do pěstounské péče a strategie zvládání změn biologickými dětmi.
Praktická část bude zaměřena na psychickou odolnost dítěte ve změněném rodinném systému. Ve výzkumu využijeme kvalitativní výzkumné šetření, které bude realizováno prostřednictvím polostrukturovaných interview. Předpokládaný počet respondentů je cca 8 (biologické děti pěstounů ve věkovém rozmezí 9-20 let).
Práce bude zakončena Závěrem a Diskuzí, ve kterých budou shrnuta zjištění práce a jejich praktické využití a budou diskutována s již realizovanými a v práci publikovanými výzkumy.
Postup práce bude pravidelně konzultován s vedoucí práce a práce bude sepsána se všemi náležitostmi podle norem katedry a Manuálu pro psaní bakalářských a diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude zpracována na základě rešerše odborné literatury. Bude zaměřena na psychickou odolnost dětí a její vývoj, především pak v kontextu změn v rodině po přijetí dítěte do pěstounské péče. Popíše specifika dětí přicházejících do pěstounské péče a strategie zvládání změn biologickými dětmi.
Praktická část bude zaměřena na psychickou odolnost dítěte ve změněném rodinném systému. Ve výzkumu využijeme kvalitativní výzkumné šetření, které bude realizováno prostřednictvím polostrukturovaných interview. Předpokládaný počet respondentů je cca 8 (biologické děti pěstounů ve věkovém rozmezí 9-20 let).
Práce bude zakončena Závěrem a Diskuzí, ve kterých budou shrnuta zjištění práce a jejich praktické využití a budou diskutována s již realizovanými a v práci publikovanými výzkumy.
Postup práce bude pravidelně konzultován s vedoucí práce a práce bude sepsána se všemi náležitostmi podle norem katedry a Manuálu pro psaní bakalářských a diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Cross, D., Purvis, K., Sunshine, W.L. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada.
Gabriel, Z. Novák, T. (2008). Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada.
Chvála, V.,Trapková, L. (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch: Rodina jako sociální děloha. Praha: Portál.
Kolařík, M., Dolejš, M., Dostál, D., Charvát, M., Pechová, O., Seitlová, K., Sobotková, I., Šucha, M., Vtípil, Z. (2017). Manuál pro psaní bakalářských a diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kovařík, J. a kol. (2004). Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál.
Mareš, J. (2012). Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada.
Matějček, Z. (1999). Náhradní rodinná péče. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
Satir, V. (1994). Kniha o rodině. Praha: Práh.
Sobotková, I., Očenášková, V. (2014). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Cross, D., Purvis, K., Sunshine, W.L. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada.
Gabriel, Z. Novák, T. (2008). Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada.
Chvála, V.,Trapková, L. (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch: Rodina jako sociální děloha. Praha: Portál.
Kolařík, M., Dolejš, M., Dostál, D., Charvát, M., Pechová, O., Seitlová, K., Sobotková, I., Šucha, M., Vtípil, Z. (2017). Manuál pro psaní bakalářských a diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kovařík, J. a kol. (2004). Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál.
Mareš, J. (2012). Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada.
Matějček, Z. (1999). Náhradní rodinná péče. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
Satir, V. (1994). Kniha o rodině. Praha: Práh.
Sobotková, I., Očenášková, V. (2014). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada.