Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vazbami fyziky a biologie v rámci tématu "smyslové vnímání". Využívá integrace pojmů u mechanického a elektromagnetického vlnění, popisuje jejich šíření v prostředích oka a ucha a zabývá se jejich detekcí. Jsou zde uvedeny zajímavosti schopností slyšení a vidění u vybraných živočichů i popis přenosu informace z oka a ucha do CNS na základě vztahu podnětu a počitku. Vybrané pokusy, na základě klasické fyziologie a moderních výukových přístupů s využitím smartphonů, ukazují potenciál lepšího pochopení vzájemných souvislostí ve výuce fyziky a biologie.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with interdisciplinary relations in physics and biology within the subject of "sensory perception". It makes use of the integration of terms in mechanical and electromagnetic waves, describes their propagation in the eye-and-ear environments, and their detection. Interesting features of hearing and vision in selected animals are introduced, and the transmission of information from the eye and ear to the CNS, based on the relationship of stimulus and sensation, is described. Experiments selected by classical physiology and modern teaching approaches using smartphones, show the potential for a better understanding of the interrelationship between teaching physics and biology.
Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vazbami fyziky a biologie v rámci tématu "smyslové vnímání". Využívá integrace pojmů u mechanického a elektromagnetického vlnění, popisuje jejich šíření v prostředích oka a ucha a zabývá se jejich detekcí. Jsou zde uvedeny zajímavosti schopností slyšení a vidění u vybraných živočichů i popis přenosu informace z oka a ucha do CNS na základě vztahu podnětu a počitku. Vybrané pokusy, na základě klasické fyziologie a moderních výukových přístupů s využitím smartphonů, ukazují potenciál lepšího pochopení vzájemných souvislostí ve výuce fyziky a biologie.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with interdisciplinary relations in physics and biology within the subject of "sensory perception". It makes use of the integration of terms in mechanical and electromagnetic waves, describes their propagation in the eye-and-ear environments, and their detection. Interesting features of hearing and vision in selected animals are introduced, and the transmission of information from the eye and ear to the CNS, based on the relationship of stimulus and sensation, is described. Experiments selected by classical physiology and modern teaching approaches using smartphones, show the potential for a better understanding of the interrelationship between teaching physics and biology.
1) Na základě mezipředmětových vazeb Fyziky a Biologie zpracujte rešerši středoškolského učiva v oblasti smyslového vnímání.
2) V rámci intergrace poznatků o smyslovém vnímání porovnejte lidské smysly (čich, zrak, "hmat", chuť a sluch) s příklady vybraných živočichů (pes, kočka, delfín, netopýr)
3) Popište základní fyziologické principy smyslového vnímání s popisem funkce receptorů a zákonů popisujících vztah počitku a podnětu (Stevensův, Weberův, Fechnerův zákon)
4) Detailně, na základě poznatků fyziky a biologie zpracujte lidské vidění a slyšení.
5) S využitím laboratoří Katedry optiky pro výuku Optometrie, proveďte experimenty pro hodnocení zraku. Ve spolupráci s Ústavem lékařské biofyziky potom experiment s využitím audiometru.
6) Připravte studijní text pro středoškolské studenty, který rozšíří učivo věnované vidění a sluchu z pohledu obou aprobovaných předmětů (F-Bi), jako součást semináře z fyziky nebo biologie. Je možné ověřit znalosti žáků SŠ sestaveným testem zaměřeným na fyziku a biologii smyslového vnímání.
Zásady pro vypracování
1) Na základě mezipředmětových vazeb Fyziky a Biologie zpracujte rešerši středoškolského učiva v oblasti smyslového vnímání.
2) V rámci intergrace poznatků o smyslovém vnímání porovnejte lidské smysly (čich, zrak, "hmat", chuť a sluch) s příklady vybraných živočichů (pes, kočka, delfín, netopýr)
3) Popište základní fyziologické principy smyslového vnímání s popisem funkce receptorů a zákonů popisujících vztah počitku a podnětu (Stevensův, Weberův, Fechnerův zákon)
4) Detailně, na základě poznatků fyziky a biologie zpracujte lidské vidění a slyšení.
5) S využitím laboratoří Katedry optiky pro výuku Optometrie, proveďte experimenty pro hodnocení zraku. Ve spolupráci s Ústavem lékařské biofyziky potom experiment s využitím audiometru.
6) Připravte studijní text pro středoškolské studenty, který rozšíří učivo věnované vidění a sluchu z pohledu obou aprobovaných předmětů (F-Bi), jako součást semináře z fyziky nebo biologie. Je možné ověřit znalosti žáků SŠ sestaveným testem zaměřeným na fyziku a biologii smyslového vnímání.
Seznam doporučené literatury
1. Elektronické zdroje Internetu (Vyhledávače www.Altavista.com, www.google.com, zdroje odborných časopisů - ScienceDirect, Web of Science)
2. Benjamin de Mayo: The Everyday Physics of Hearing and Vision, Morgan & Claypool Publishers 2015
Seznam doporučené literatury
1. Elektronické zdroje Internetu (Vyhledávače www.Altavista.com, www.google.com, zdroje odborných časopisů - ScienceDirect, Web of Science)
2. Benjamin de Mayo: The Everyday Physics of Hearing and Vision, Morgan & Claypool Publishers 2015
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Téma: Biologické a fyzikální aspekty smyslového vnímání
1. Prezentace diplomové práce autorkou. Struktura práce (7 kapitol), úvod, závěr. Rešerše střdoškolské literatury s daným tématem.
2. Posudky vedoucího práce a oponentky.
Doc.Kubínek: cíle práce byly splněny. Citováno 49 zdrojů, plagiátorství vyloučeno. Diplomová práce má popisný charakter, návrhy experimentů jsou použitelné ve výuce, návrh hodocení: B.
Dr. Holubová: zvolené téma vhodné pro zařazení do výuky, drobné formální a fyzikální chyby, nejsou zvýrazněny přímé citace. Návrh hodnocení: C
3. Odpovědi na položené dotazy vedoucího práce a oponentky - zodpovězeno uspokojivě.
4. Dotazy členů komise - prof. Opatrný: jaká byla aplikace experimentů? Dr. Vyšín - definice optické mohutnosti?26082019