Bakalářská práce se zabývá konflikty mezi dětmi mladšího školního věku. Zaměřuje se především na období na prvním stupni základních škol, tedy první léta školní docházky, kdy dochází k významnému sociálnímu a emočnímu formování dítěte. Výzkumná část zjišťuje, jaké druhy konfliktů se objevují mezi dětmi na základních školách a jestli existují rozdíly v konfliktech mezi dívkami a chlapci. Výzkumný vzorek tvoří celkem 10 učitelů a vychovatelů ze základních škol. Jako metoda zjišťování byl zvolen rozhovor. Výzkum zodpověděl zvolené výzkumné otázky. Mezi nejčastější konflikty mezi dětmi mladšího školního věku patří intrapersonální konflikty a existují značné rozdíly mezi konflikty dívek a chlapců. Cíl práce byl tedy naplněn.
Annotation in English
In my bachelor's thesis I deal with conflicts between children aged 6 to 12 (students of primary schools). This thesis is mainly focused on children at first stage of primary schools - first years of school attendance when social and emotional life are formed. The practical part aims to show which types of conflicts we can see at primary schools and whether there are differences in conflicts between girls and boys. In practical part I worked with 10 teachers and employees of after school clubs from primary schools. I used interview as a method to get the information. All questions within the framework of there search have been answered. We can say that intrapersonals conflicts are the most frequent conflicts among children aged 6 to 12 and also that there are big differences in conflicts between girls and boys. In that case the aim of my work was reached.
Keywords
konflikt, mladší školní věk, školní třída, školní družina, prevence
Keywords in English
conflict, children aged 6 to 12, school class, afterschool club, prevention
Length of the covering note
70 s. (153 661)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá konflikty mezi dětmi mladšího školního věku. Zaměřuje se především na období na prvním stupni základních škol, tedy první léta školní docházky, kdy dochází k významnému sociálnímu a emočnímu formování dítěte. Výzkumná část zjišťuje, jaké druhy konfliktů se objevují mezi dětmi na základních školách a jestli existují rozdíly v konfliktech mezi dívkami a chlapci. Výzkumný vzorek tvoří celkem 10 učitelů a vychovatelů ze základních škol. Jako metoda zjišťování byl zvolen rozhovor. Výzkum zodpověděl zvolené výzkumné otázky. Mezi nejčastější konflikty mezi dětmi mladšího školního věku patří intrapersonální konflikty a existují značné rozdíly mezi konflikty dívek a chlapců. Cíl práce byl tedy naplněn.
Annotation in English
In my bachelor's thesis I deal with conflicts between children aged 6 to 12 (students of primary schools). This thesis is mainly focused on children at first stage of primary schools - first years of school attendance when social and emotional life are formed. The practical part aims to show which types of conflicts we can see at primary schools and whether there are differences in conflicts between girls and boys. In practical part I worked with 10 teachers and employees of after school clubs from primary schools. I used interview as a method to get the information. All questions within the framework of there search have been answered. We can say that intrapersonals conflicts are the most frequent conflicts among children aged 6 to 12 and also that there are big differences in conflicts between girls and boys. In that case the aim of my work was reached.
Keywords
konflikt, mladší školní věk, školní třída, školní družina, prevence
Keywords in English
conflict, children aged 6 to 12, school class, afterschool club, prevention
Research Plan
V teoretické části své práce se budu zabývat dětmi mladšího školního věku, jejich sociální vývojem a dovednostmi, citovým a afektivním vývojem a psychickými vlastnostmi v prostředí základní školy. Dále se budu zabývat typy konfliktů mezi dětmi mladšího školního věku, jejich zdrojem, průběhem, řešením a prevencí. Cílem praktické části bude zjistit, jaké typy konfliktů se u dětí mladšího školního věku vyskytují, zda se liší u chlapců a dívek, a to z pohledu vychovatelů ZŠ. Respondenti budou vychovatelé ZŠ v počtu 10. Metodou pro získání dat bude polostrukturovaný rozhovor.
Research Plan
V teoretické části své práce se budu zabývat dětmi mladšího školního věku, jejich sociální vývojem a dovednostmi, citovým a afektivním vývojem a psychickými vlastnostmi v prostředí základní školy. Dále se budu zabývat typy konfliktů mezi dětmi mladšího školního věku, jejich zdrojem, průběhem, řešením a prevencí. Cílem praktické části bude zjistit, jaké typy konfliktů se u dětí mladšího školního věku vyskytují, zda se liší u chlapců a dívek, a to z pohledu vychovatelů ZŠ. Respondenti budou vychovatelé ZŠ v počtu 10. Metodou pro získání dat bude polostrukturovaný rozhovor.
Recommended resources
Auger, M. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál.
Bendl, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV.
Gajdošová, E., Herényiová, G. (2006). Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Praha: Portál.
Jindrová, M. (2012). Rizikové chování dětí a jeho právní dopady: příručka učitele. Praha: Togga.
Lašek, J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Recommended resources
Auger, M. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál.
Bendl, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV.
Gajdošová, E., Herényiová, G. (2006). Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Praha: Portál.
Jindrová, M. (2012). Rizikové chování dětí a jeho právní dopady: příručka učitele. Praha: Togga.
Lašek, J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.