Diplomová práce se zabývá organizovanými volnočasovými aktivitami, které jsou určeny dětem předškolního věku. Teoretická část vymezuje základní pojmy, příslušné instituce zájmového vzdělávání a vývojová specifika předškolního věku. Rovněž jsou zde uvedena doporučení pro pedagogickou praxi, přínosy a rizika zkoumaných aktivit. Na teoretická východiska navazuje empirická část práce, která se věnuje zkoumání problematiky prostřednictvím kvantitativního výzkumu ve vybrané lokalitě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with organized leisure activities which are intended for children in pre-school age. The basic terms, relevant institutions of interest education and the developmental specifics of pre-school age are defined in the theoretical part. Recommendations for pedagogues and benefits and risks of researched activities are mentioned in this part as well. In the empirical part which follows the problem was examined in quantitative research in a given locality.
Klíčová slova
Předškolní věk, organizované volnočasové aktivity, volný čas, faktory volného času, pedagogické ovlivňování volného času, neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, instituce zájmového vzdělávání, zájmové činnosti.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, organized leisure activities, leisure time, factors of leisure time, pedagogical influencing of leisure time, non-formal education, interest education, institutions of interest education, leisure activities.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá organizovanými volnočasovými aktivitami, které jsou určeny dětem předškolního věku. Teoretická část vymezuje základní pojmy, příslušné instituce zájmového vzdělávání a vývojová specifika předškolního věku. Rovněž jsou zde uvedena doporučení pro pedagogickou praxi, přínosy a rizika zkoumaných aktivit. Na teoretická východiska navazuje empirická část práce, která se věnuje zkoumání problematiky prostřednictvím kvantitativního výzkumu ve vybrané lokalitě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with organized leisure activities which are intended for children in pre-school age. The basic terms, relevant institutions of interest education and the developmental specifics of pre-school age are defined in the theoretical part. Recommendations for pedagogues and benefits and risks of researched activities are mentioned in this part as well. In the empirical part which follows the problem was examined in quantitative research in a given locality.
Klíčová slova
Předškolní věk, organizované volnočasové aktivity, volný čas, faktory volného času, pedagogické ovlivňování volného času, neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, instituce zájmového vzdělávání, zájmové činnosti.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, organized leisure activities, leisure time, factors of leisure time, pedagogical influencing of leisure time, non-formal education, interest education, institutions of interest education, leisure activities.
Zásady pro vypracování
1. Cíle diplomové práce:
Kvantitativní analýza struktury nabídky organizovaných volnočasových aktivit, které jsou určeny dětem předškolního věku. Upozornění na preference a postoje rodičů, které ovlivňují výběr volnočasových aktivit pro jejich děti.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce:
Studium stěžejní české i zahraniční literatury a pramenů týkající se problematiky předškolního věku, organizované formy volného času i pedagogického kvantitativního výzkumu.
3. Vymezení základních pojmů:
Pozornost bude věnována zejména odborným pojmům: volný čas, obsah volného času, čas vázaný a volný, funkce volného času, výchova ve volném čase, výchova volným časem, výchova k volnému času, předškolní věk, hra, nepřímé výchovné působení, dobrovolnost, svobodná volba, organizovaná volnočasová aktivita apod.
4. Zpracování teoretické části práce:
V teoretické části práce budou definovány základní odborné pojmy volného času a podrobně rozebrány charakteristiky vývoje dětí předškolního věku. Rovněž zde bude analyzován současný stav organizovaných volnočasových aktivit.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz:
Zkoumaná oblast se bude týkat preferencí a postojů rodičů dětí předškolního věku k volnočasovým aktivitám, které jsou realizovány v organizované formě. Prozkoumána bude rovněž motivace rodičů a jejich role při výběru zájmových aktivit. Dále bude zjištěna úroveň spokojenosti rodičů s nabídkou organizovaných volnočasových aktivit v konkrétní lokalitě. Dotazníkové šetření bude realizováno formou internetového dotazníku. Rovněž bude analyzována nabídka zájmových aktivit pro předškolní děti v rámci organizací školských, neziskových i soukromých, které se nachází v určité lokalitě.
6. Zpracování projektu výzkumu volba výzkumných metod, výzkumného souboru:
Výše uvedené oblasti jsou výchozími hypotézami pro dotazníkové šetření a analýzu nabídek volnočasových kroužků pro předškolní děti, na které bude zaměřena praktická část diplomové práce. Výchozí hypotézy a otázky budou ověřovány prostřednictvím kvantitativního výzkumu.
7. Realizace výzkumu sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů:
V rámci výzkumu budou osloveni rodiče předškolních dětí z lokality Praha 7. Výzkum bude rovněž vycházet z internetových zdrojů a nabídky jednotlivých organizací volného času v dané lokalitě.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi:
Výstupy z šetření budou přínosem pro rodiče dětí předškolního věku, volnočasové a předškolní pedagogy i organizace, které realizují volnočasové aktivity. Práce bude přínosná i z praktického hlediska, protože přinese cenná data získaná z kvantitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Cíle diplomové práce:
Kvantitativní analýza struktury nabídky organizovaných volnočasových aktivit, které jsou určeny dětem předškolního věku. Upozornění na preference a postoje rodičů, které ovlivňují výběr volnočasových aktivit pro jejich děti.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce:
Studium stěžejní české i zahraniční literatury a pramenů týkající se problematiky předškolního věku, organizované formy volného času i pedagogického kvantitativního výzkumu.
3. Vymezení základních pojmů:
Pozornost bude věnována zejména odborným pojmům: volný čas, obsah volného času, čas vázaný a volný, funkce volného času, výchova ve volném čase, výchova volným časem, výchova k volnému času, předškolní věk, hra, nepřímé výchovné působení, dobrovolnost, svobodná volba, organizovaná volnočasová aktivita apod.
4. Zpracování teoretické části práce:
V teoretické části práce budou definovány základní odborné pojmy volného času a podrobně rozebrány charakteristiky vývoje dětí předškolního věku. Rovněž zde bude analyzován současný stav organizovaných volnočasových aktivit.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz:
Zkoumaná oblast se bude týkat preferencí a postojů rodičů dětí předškolního věku k volnočasovým aktivitám, které jsou realizovány v organizované formě. Prozkoumána bude rovněž motivace rodičů a jejich role při výběru zájmových aktivit. Dále bude zjištěna úroveň spokojenosti rodičů s nabídkou organizovaných volnočasových aktivit v konkrétní lokalitě. Dotazníkové šetření bude realizováno formou internetového dotazníku. Rovněž bude analyzována nabídka zájmových aktivit pro předškolní děti v rámci organizací školských, neziskových i soukromých, které se nachází v určité lokalitě.
6. Zpracování projektu výzkumu volba výzkumných metod, výzkumného souboru:
Výše uvedené oblasti jsou výchozími hypotézami pro dotazníkové šetření a analýzu nabídek volnočasových kroužků pro předškolní děti, na které bude zaměřena praktická část diplomové práce. Výchozí hypotézy a otázky budou ověřovány prostřednictvím kvantitativního výzkumu.
7. Realizace výzkumu sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů:
V rámci výzkumu budou osloveni rodiče předškolních dětí z lokality Praha 7. Výzkum bude rovněž vycházet z internetových zdrojů a nabídky jednotlivých organizací volného času v dané lokalitě.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi:
Výstupy z šetření budou přínosem pro rodiče dětí předškolního věku, volnočasové a předškolní pedagogy i organizace, které realizují volnočasové aktivity. Práce bude přínosná i z praktického hlediska, protože přinese cenná data získaná z kvantitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2011.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
HOFFERTH, S., CURTIN, C. Leisure Time Activities in Middle Childhood.
CHRÁSTKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2011.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
HOFFERTH, S., CURTIN, C. Leisure Time Activities in Middle Childhood.
CHRÁSTKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.