Diplomová práce v oboru muzejní a galerijní pedagogika má za cíl vypracovat, realizovat a ověřit projekt směřující k aktivizaci muzejního návštěvníka v expozici Všemu světu na útěchu Oblastního muzea v Chomutově. Aktivizace návštěvníka probíhá prostřednictvím komplexního projektu, jenž se skládá z pracovních listů pro různé věkové kategorie. Součástí projektu je také karta do encyklopedie a webová platforma, která nabízí doprovodné informace a návody na tvoření na doma, jež jsou uživateli volně dostupné ke stažení. Veškeré součásti projektu zahrnují obsahové i grafické zpracování, včetně vlastních ilustrací autorky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis belongs in the field of museum and gallery pedagogy. Thesis aims at elaborating, realizing and veryfying the project of activating the museum visitors in the medieval art exposition of the Regional Museum in Chomutov. Activation of the visitors takes place through a complex project, consisting of worksheets for different age categories. The project includes an encyclopaedia card and a web platform with an activity tasks for download. All components of project include content and graphic processing, including the author´s own illustrations.
Klíčová slova
muzejní edukace, aktivizace návštěvníka muzea, pracovní listy v muzeu, muzeum Chomutov, zprostředkování středověkého umění, vzdělávací webová platforma
Klíčová slova v angličtině
museum education, activation of museum´visitors, worksheets in museum, museum Chomutov, mediation of medieval art, educative web platform
Rozsah průvodní práce
90 s. (105 073 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v oboru muzejní a galerijní pedagogika má za cíl vypracovat, realizovat a ověřit projekt směřující k aktivizaci muzejního návštěvníka v expozici Všemu světu na útěchu Oblastního muzea v Chomutově. Aktivizace návštěvníka probíhá prostřednictvím komplexního projektu, jenž se skládá z pracovních listů pro různé věkové kategorie. Součástí projektu je také karta do encyklopedie a webová platforma, která nabízí doprovodné informace a návody na tvoření na doma, jež jsou uživateli volně dostupné ke stažení. Veškeré součásti projektu zahrnují obsahové i grafické zpracování, včetně vlastních ilustrací autorky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis belongs in the field of museum and gallery pedagogy. Thesis aims at elaborating, realizing and veryfying the project of activating the museum visitors in the medieval art exposition of the Regional Museum in Chomutov. Activation of the visitors takes place through a complex project, consisting of worksheets for different age categories. The project includes an encyclopaedia card and a web platform with an activity tasks for download. All components of project include content and graphic processing, including the author´s own illustrations.
Klíčová slova
muzejní edukace, aktivizace návštěvníka muzea, pracovní listy v muzeu, muzeum Chomutov, zprostředkování středověkého umění, vzdělávací webová platforma
Klíčová slova v angličtině
museum education, activation of museum´visitors, worksheets in museum, museum Chomutov, mediation of medieval art, educative web platform
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout konkrétní řešení obecného problému zprostředkování obsahu galerijních expozic. Diplomantka navrhne koncepci projektu, během nějž dojde k aktivizaci návštěvníků a znásobení efektů jejich prohlídky expozice. Projekt jde dále za rámec běžné prohlídky tím, že návštěvníkům nabídne smysluplné úlohy, jimiž se mohou v expozici zabývat, k činnosti je bude motivovat sbíráním připravených karet s reprodukcemi děl a jejich stručným kontextovým výkladem a dále nabídne obsah webové platformy projektu, která bude obsahovat další materiály navazujíc na expozici.
Výstupem diplomové práce bude nejen různorodý didaktický materiál (pracovní listy a karty do expozic), ale také funkční webová platforma s dalším obsahem.
Projekt projde pilotním ověřením a evaluací.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout konkrétní řešení obecného problému zprostředkování obsahu galerijních expozic. Diplomantka navrhne koncepci projektu, během nějž dojde k aktivizaci návštěvníků a znásobení efektů jejich prohlídky expozice. Projekt jde dále za rámec běžné prohlídky tím, že návštěvníkům nabídne smysluplné úlohy, jimiž se mohou v expozici zabývat, k činnosti je bude motivovat sbíráním připravených karet s reprodukcemi děl a jejich stručným kontextovým výkladem a dále nabídne obsah webové platformy projektu, která bude obsahovat další materiály navazujíc na expozici.
Výstupem diplomové práce bude nejen různorodý didaktický materiál (pracovní listy a karty do expozic), ale také funkční webová platforma s dalším obsahem.
Projekt projde pilotním ověřením a evaluací.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřena. Náchod: Ve spolupráci s Nadaci Open Society Fund Praha vydalo Nakladatelství JUKO, 2003, 583 p. ISBN 80-862-1328-5.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 146. ISBN 978-802-1053-892.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 139 s. ISBN 80-720-4084-7.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-807-3150-907.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. 1. vyd. Praha: Argo, 2000, 259 s. ISBN 80-720-3252-6.
Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-802-4418-711.
Muzejní pedagogika dnes: sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané Katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci 6.5.2008. 1. vyd. Editor Martin Horáček, Hana Myslivečková, Petra Šobáňová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 309 s. Sborník (Univerzita Palackého v Olomouci). ISBN 978-802-4419-930.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřena. Náchod: Ve spolupráci s Nadaci Open Society Fund Praha vydalo Nakladatelství JUKO, 2003, 583 p. ISBN 80-862-1328-5.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 146. ISBN 978-802-1053-892.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 139 s. ISBN 80-720-4084-7.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-807-3150-907.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. 1. vyd. Praha: Argo, 2000, 259 s. ISBN 80-720-3252-6.
Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-802-4418-711.
Muzejní pedagogika dnes: sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané Katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci 6.5.2008. 1. vyd. Editor Martin Horáček, Hana Myslivečková, Petra Šobáňová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 309 s. Sborník (Univerzita Palackého v Olomouci). ISBN 978-802-4419-930.