Diplomová práce se zabývá problematikou dopravní výchovy u žáků základních a středních odborných škol. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy související s vysvětlením, co je to dopravní výchova, k čemu slouží, a s tím související pojmy. Praktická část je věnována metodice a zejména interpretaci výsledků dotazníkového šetření. Uplatněna byla kvantitativní metoda, forma dotazníku. Proveden byl průzkum mezi žáky na základní škole a zejména pak mezi studenty na střední odborné škole, studijního oboru Autotronik a učebního oboru Automechanik. Cílem tohoto průzkumu je zjistit, jakým způsobem žáci dopravní výchovu vnímají, zda je pro ně důležitou součástí pro budoucí život a je efektivně přizpůsobena aktuálním požadavkům pro úspěšné absolvování řidičského oprávnění, v porovnání s běžným absolventem autoškoly. Na základě vyhodnocených výsledků průzkumu je navrženo řešení pro zvýšení pozitivního, motivačního a zodpovědného přístupu žáků k výuce dopravní výchovy a pro učitele zkvalitnění edukativního způsobu výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of traffic education in primary and secondary vocational schools. The theoretical part is focused on the basic concepts related to the explanation of what traffic education is, what it is for, and related concepts. The practical part is devoted to the methodology and especially the interpretation of the results of the questionnaire. Quantitative method, form of questionnaire was used. A survey was conducted among pupils at primary school and, in particular, among students at secondary vocational schools, the Autotronics field of study and the Auto mechanic course. The aim of this survey is to find out how pupils perceive traffic education, whether it is an important part of them for their future lives, and is effectively adapted to the current requirements for passing a driving license compared to a regular driving school graduate. Based on the results of the survey, a solution is proposed to increase the positive, motivational and responsible approach of pupils to the education of traffic education and to improve the educational way of teaching for teachers.
Klíčová slova
dopravní výchova, dětské dopravní hřiště, dotazníkové šetření, prevence, edukace v dopravě
Klíčová slova v angličtině
traffic education, children's traffic playground, questionnaire survey, prevention, education in transport
Rozsah průvodní práce
88 s. (148 337 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou dopravní výchovy u žáků základních a středních odborných škol. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy související s vysvětlením, co je to dopravní výchova, k čemu slouží, a s tím související pojmy. Praktická část je věnována metodice a zejména interpretaci výsledků dotazníkového šetření. Uplatněna byla kvantitativní metoda, forma dotazníku. Proveden byl průzkum mezi žáky na základní škole a zejména pak mezi studenty na střední odborné škole, studijního oboru Autotronik a učebního oboru Automechanik. Cílem tohoto průzkumu je zjistit, jakým způsobem žáci dopravní výchovu vnímají, zda je pro ně důležitou součástí pro budoucí život a je efektivně přizpůsobena aktuálním požadavkům pro úspěšné absolvování řidičského oprávnění, v porovnání s běžným absolventem autoškoly. Na základě vyhodnocených výsledků průzkumu je navrženo řešení pro zvýšení pozitivního, motivačního a zodpovědného přístupu žáků k výuce dopravní výchovy a pro učitele zkvalitnění edukativního způsobu výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of traffic education in primary and secondary vocational schools. The theoretical part is focused on the basic concepts related to the explanation of what traffic education is, what it is for, and related concepts. The practical part is devoted to the methodology and especially the interpretation of the results of the questionnaire. Quantitative method, form of questionnaire was used. A survey was conducted among pupils at primary school and, in particular, among students at secondary vocational schools, the Autotronics field of study and the Auto mechanic course. The aim of this survey is to find out how pupils perceive traffic education, whether it is an important part of them for their future lives, and is effectively adapted to the current requirements for passing a driving license compared to a regular driving school graduate. Based on the results of the survey, a solution is proposed to increase the positive, motivational and responsible approach of pupils to the education of traffic education and to improve the educational way of teaching for teachers.
Klíčová slova
dopravní výchova, dětské dopravní hřiště, dotazníkové šetření, prevence, edukace v dopravě
Klíčová slova v angličtině
traffic education, children's traffic playground, questionnaire survey, prevention, education in transport