Bakalářská práce je zaměřena na úroveň pohybových dovedností předškolních dětí. V teoretické části jsou uvedena specifika dětí předškolního věku, a to z hlediska tělesného, motorického, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Dále je v práci teoreticky pojednáno o vstupu dítěte do školy a s tím související školní zralosti a připravenosti. Součást teoretické části tvoří kapitoly týkající se motoriky, vztahu předškolního dítěte a pohybu, pojetí tělesné výchovy v předškolním a základním vzděláváním. Také je uvedeno srovnání vybraných metod ke zjišťování úrovně motoriky. Praktická část se skládá z popisu, realizace, zpracování a vyhodnocení výzkumu práce, kdy byl jako výzkumná metoda zvolen test TGMD-2.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the level of motor skills of preschool children. In the theoretical part, where are presented the specifics of preschool children, in terms of physical, motor, cognitive, emotional and social development. Furthermore, the thesis theoretically deals with the child's start obligatory school attendance and the related school maturity and readiness. The theoretical part includes chapters related to motor skills, the relationship of pre-school child and movement, the concept of physical education in preschool and primary education. There is also a comparison of selected methods for determining motor levels. The practical part consists of description, realization, processing and evaluation of the research part, where the TGMD-2 test was chosen as the research method.
preschool child, physical skill, motor activity, gross motor skills, testing motor skills, assessment gross motor skills, TGMD-2
Rozsah průvodní práce
68 s. (96 920 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na úroveň pohybových dovedností předškolních dětí. V teoretické části jsou uvedena specifika dětí předškolního věku, a to z hlediska tělesného, motorického, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Dále je v práci teoreticky pojednáno o vstupu dítěte do školy a s tím související školní zralosti a připravenosti. Součást teoretické části tvoří kapitoly týkající se motoriky, vztahu předškolního dítěte a pohybu, pojetí tělesné výchovy v předškolním a základním vzděláváním. Také je uvedeno srovnání vybraných metod ke zjišťování úrovně motoriky. Praktická část se skládá z popisu, realizace, zpracování a vyhodnocení výzkumu práce, kdy byl jako výzkumná metoda zvolen test TGMD-2.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the level of motor skills of preschool children. In the theoretical part, where are presented the specifics of preschool children, in terms of physical, motor, cognitive, emotional and social development. Furthermore, the thesis theoretically deals with the child's start obligatory school attendance and the related school maturity and readiness. The theoretical part includes chapters related to motor skills, the relationship of pre-school child and movement, the concept of physical education in preschool and primary education. There is also a comparison of selected methods for determining motor levels. The practical part consists of description, realization, processing and evaluation of the research part, where the TGMD-2 test was chosen as the research method.
preschool child, physical skill, motor activity, gross motor skills, testing motor skills, assessment gross motor skills, TGMD-2
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování.
2. Volba statistických metod a technik.
3. Vytvoření výzkumného souboru.
4. Realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu.
5. Tvorba bakalářské práce dle legislativy PdF UP.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování.
2. Volba statistických metod a technik.
3. Vytvoření výzkumného souboru.
4. Realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu.
5. Tvorba bakalářské práce dle legislativy PdF UP.
Seznam doporučené literatury
1. ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního
období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008, 187 s.
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 9788073674212.
2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku:
co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno:
Computer Press, 2007, iv, 212 s. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-
80-251-1829-0.
3. DYLEVSKÝ, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc: Poznání, 2012, 152 s. ISBN
978-80-87419-18-2.
4. LAUPER, Renate. Dítě od hlavy až k patě v pohybu: pohybové hry a práce s
tělem pro předškoláky a školáky. Přeložil Mária SCHWINGEROVÁ. Olomouc:
Poznání, 2007, 132 s. ISBN 9788086606675.
Seznam doporučené literatury
1. ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního
období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008, 187 s.
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 9788073674212.
2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku:
co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno:
Computer Press, 2007, iv, 212 s. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-
80-251-1829-0.
3. DYLEVSKÝ, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc: Poznání, 2012, 152 s. ISBN
978-80-87419-18-2.
4. LAUPER, Renate. Dítě od hlavy až k patě v pohybu: pohybové hry a práce s
tělem pro předškoláky a školáky. Přeložil Mária SCHWINGEROVÁ. Olomouc:
Poznání, 2007, 132 s. ISBN 9788086606675.