Bakalářská diplomová práce se zabývá tématy organizační kultury, učící se organizace a vztahem mezi těmito dvěma jevy. Cílem práce je zjistit souvislost mezi typem organizační kultury a charakteristikami učící se organizace. Výzkumná otázka se ptá, zda lze na základě profilu organizační kultury predikovat míru charakteristik učící se organizace. Jedná se o výzkum orientovaný kvantitativně. Výběrový soubor byl vytvořen příležitostným výběrem. Tvořili jej technicko-hospodářští zaměstnanci 4 vybraných firem. Výzkum byl realizován online formou pomocí dotazníkového šetření. Byly využity dva dotazníky. Prvním byl český překlad dotazníku OCAI, který měří typy organizační kultury na základě typologie Camerona a Qiunna (2006). Druhým byl Dotazník Učící se organizace I. Tiché (Tichá, 2005), měřící charakteristiky učící se organizace, jak je uvádí Tichá (2005). Bylo zjištěno, že pokud roste klanová organizační kultura na úkor tržní organizační kultury, pozitivně to predikuje 7 z 11 charakteristik učící se organizace dle Tiché (2005). Dále bylo zjištěno, že pokud roste adhokratická organizační kultura na úkor hierarchické organizační kultury pozitivně to predikuje 7 z 11 charakteristik učící se organizace dle Tiché (2005).
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with topics of organisational culture, learning organisation and the relation of these two phenomena. The work aims at establishing the connection of the type of organisational culture and characteristics of a learning organisation. The research question asks if it is possible to predict the level of characteristics of a learning organisation based on the organisational culture profile. It is a quantity-oriented research. The selective group was made by occasional choice. It comprised technical-economic employees of 4 chosen organisations. The research was carried out online by means of a questionnaire survey. Two questionnaires were used. The first Czech translation of the OCAI questionnaire that measures types of organisational culture on the basis of Cameron and Qiunn typology (2006). The second one was Learning Organisation Questionnaire by I. Tichá (Tichá, 2005), measuring characteristics of a learning organisation as stated by Tichá (2005). It was found that if clan organisational culture grows at the expense of market organisational culture, it is positively predicted by 7 from 11 characteristics of a learning organisation according to Tichá (2005). Furthermore it was found that if adhocratic organisational culture grows at the expense of hierarchic organisational culture, it is positively predicted by 7 from 11 characteristics of a learning organisation according to Tichá (2005).
Klíčová slova
firemní kultura, typologie firemní kultury, učící se organizace, charakteristiky učící se organizace
Klíčová slova v angličtině
organisational culture, typology of organisational culture, learning organisations, characteristics of a learning organisation
Rozsah průvodní práce
64 s. (121 448 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská diplomová práce se zabývá tématy organizační kultury, učící se organizace a vztahem mezi těmito dvěma jevy. Cílem práce je zjistit souvislost mezi typem organizační kultury a charakteristikami učící se organizace. Výzkumná otázka se ptá, zda lze na základě profilu organizační kultury predikovat míru charakteristik učící se organizace. Jedná se o výzkum orientovaný kvantitativně. Výběrový soubor byl vytvořen příležitostným výběrem. Tvořili jej technicko-hospodářští zaměstnanci 4 vybraných firem. Výzkum byl realizován online formou pomocí dotazníkového šetření. Byly využity dva dotazníky. Prvním byl český překlad dotazníku OCAI, který měří typy organizační kultury na základě typologie Camerona a Qiunna (2006). Druhým byl Dotazník Učící se organizace I. Tiché (Tichá, 2005), měřící charakteristiky učící se organizace, jak je uvádí Tichá (2005). Bylo zjištěno, že pokud roste klanová organizační kultura na úkor tržní organizační kultury, pozitivně to predikuje 7 z 11 charakteristik učící se organizace dle Tiché (2005). Dále bylo zjištěno, že pokud roste adhokratická organizační kultura na úkor hierarchické organizační kultury pozitivně to predikuje 7 z 11 charakteristik učící se organizace dle Tiché (2005).
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with topics of organisational culture, learning organisation and the relation of these two phenomena. The work aims at establishing the connection of the type of organisational culture and characteristics of a learning organisation. The research question asks if it is possible to predict the level of characteristics of a learning organisation based on the organisational culture profile. It is a quantity-oriented research. The selective group was made by occasional choice. It comprised technical-economic employees of 4 chosen organisations. The research was carried out online by means of a questionnaire survey. Two questionnaires were used. The first Czech translation of the OCAI questionnaire that measures types of organisational culture on the basis of Cameron and Qiunn typology (2006). The second one was Learning Organisation Questionnaire by I. Tichá (Tichá, 2005), measuring characteristics of a learning organisation as stated by Tichá (2005). It was found that if clan organisational culture grows at the expense of market organisational culture, it is positively predicted by 7 from 11 characteristics of a learning organisation according to Tichá (2005). Furthermore it was found that if adhocratic organisational culture grows at the expense of hierarchic organisational culture, it is positively predicted by 7 from 11 characteristics of a learning organisation according to Tichá (2005).
Klíčová slova
firemní kultura, typologie firemní kultury, učící se organizace, charakteristiky učící se organizace
Klíčová slova v angličtině
organisational culture, typology of organisational culture, learning organisations, characteristics of a learning organisation
Zásady pro vypracování
1. Autorka bakalářské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech: Firemní kultury, Učící se organizace, Sociální psychologie, Psychologie práce.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce včetně metod a hypotéz. Postupuje od základního problému a výchozí hypotézy ke stanovení orientační osnovy práce, metodiky a cíle práce.
3. Autorka diplomové práce provede v rámci výzkumu zjištění v jaké fázi životního cyklu podle L.M.Millera se firma ARRIVA MORAVA nachází, pomocí dotazníku. Déle zjistí jak rychle je firma schopna reagovat na prostředí dle typologie T.E.Deala a A.A.Kennedyho. Autorka změří 4 subkultury v rámci dané firmy a výsledky poté mezi sebou porovná.
4. Cílem práce je zjistit, které prvky kultury typologie Fází životního cyklu podle L.M.Millera a typologií T.E.Deala a A.A.Kennedyho podporují prvky učící se organizace. Dále je cílem vytvořit dotazník, který bude měřit Fáze životního cyklu podle L.M.Millera. Prohloubit oblast organizační kultury o nové poznatky a prostudovat literaturu v této oblasti. Zjistit a popsat v jaké Fázi životního cyklu podle L.M.Millera se zkoumaná firma nachází.
5. Metodika výzkumu je kvantitativní. Kvantitativní výzkum bude proveden prostřednictvím dotazníků.
6. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. provozní odbor: 6 respondentů, obchodní odbor: 8 respondentů, ekonomický odbor: 5 respondentů, řidiči: 70 respondentů.
7. Statistické a technické zpracování dat z výzkumného šetření bude provedeno podle svého kvantitativního charakteru příslušnými statistickými a analytickými metodami.
8. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Zásady pro vypracování
1. Autorka bakalářské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech: Firemní kultury, Učící se organizace, Sociální psychologie, Psychologie práce.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce včetně metod a hypotéz. Postupuje od základního problému a výchozí hypotézy ke stanovení orientační osnovy práce, metodiky a cíle práce.
3. Autorka diplomové práce provede v rámci výzkumu zjištění v jaké fázi životního cyklu podle L.M.Millera se firma ARRIVA MORAVA nachází, pomocí dotazníku. Déle zjistí jak rychle je firma schopna reagovat na prostředí dle typologie T.E.Deala a A.A.Kennedyho. Autorka změří 4 subkultury v rámci dané firmy a výsledky poté mezi sebou porovná.
4. Cílem práce je zjistit, které prvky kultury typologie Fází životního cyklu podle L.M.Millera a typologií T.E.Deala a A.A.Kennedyho podporují prvky učící se organizace. Dále je cílem vytvořit dotazník, který bude měřit Fáze životního cyklu podle L.M.Millera. Prohloubit oblast organizační kultury o nové poznatky a prostudovat literaturu v této oblasti. Zjistit a popsat v jaké Fázi životního cyklu podle L.M.Millera se zkoumaná firma nachází.
5. Metodika výzkumu je kvantitativní. Kvantitativní výzkum bude proveden prostřednictvím dotazníků.
6. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. provozní odbor: 6 respondentů, obchodní odbor: 8 respondentů, ekonomický odbor: 5 respondentů, řidiči: 70 respondentů.
7. Statistické a technické zpracování dat z výzkumného šetření bude provedeno podle svého kvantitativního charakteru příslušnými statistickými a analytickými metodami.
8. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Seznam doporučené literatury
- Armstrong, M. Personální management. 1. Vyd. Praha: Grada.
- Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.
- Lukášová, R., Nový, I. & kol. (2004). Organizační kultura. Havlíčkův Brod: Grada.
- Miller, L., M. (1989). Barbarians to Buereaucrats. Corporate life cycle strategies. New York: Ballantine Books.
- Senge, P., M. (1999). The Dance of Change. New York: Doubleday.
- Senge, P., M. (2007). Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press.
- Schein, E., H. (2009). The corporate culture Survival guide. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint.
- Schein, E., H. (2010). Organizational culture and leadership. 4th. Edition. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint.
- Šigut, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi.
- Tichá, I. (2005). Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing, s.r.o.
Seznam doporučené literatury
- Armstrong, M. Personální management. 1. Vyd. Praha: Grada.
- Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.
- Lukášová, R., Nový, I. & kol. (2004). Organizační kultura. Havlíčkův Brod: Grada.
- Miller, L., M. (1989). Barbarians to Buereaucrats. Corporate life cycle strategies. New York: Ballantine Books.
- Senge, P., M. (1999). The Dance of Change. New York: Doubleday.
- Senge, P., M. (2007). Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press.
- Schein, E., H. (2009). The corporate culture Survival guide. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint.
- Schein, E., H. (2010). Organizational culture and leadership. 4th. Edition. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint.
- Šigut, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi.
- Tichá, I. (2005). Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing, s.r.o.