Bakalářská práce se zabývá porozuměním v oblasti etikety a společenského chování u žáků s poruchou intelektu na střední škole. Teoretická část je věnována terminologickému vymezení a charakteristice pojmů, poruchám intelektu a oblasti středního vzdělávání. Dále se zaměřuje na porozumění, porozumění textu, techniku čtení a diagnostiku porozumění čtení. Zároveň charakterizuje etiketu a přibližuje pravidla společenského chování. V praktické části je zpracován výzkum, který je zaměřen na to, jak žáci s poruchou intelektu na střední škole porozumí textu a informacím z oblasti etikety a společenského chování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comprehension in the field of etiquette and social behaviour of secondary school pupils with intellectual disabilities. Theoretical part is dedicated to terminological specification and characterisation of terms, intellectual disabilities and spheres of secondary school education. Further it discusses comprehension, reading comprehension, reading methods, and reading comprehension diagnostics. Also it provides characterisation of etiquette and describes the rules of social behaviour. The practical part comprises of research focused on how the secondary school pupils with intellectual disorder comprehend text and information from the field of etiquette and social behaviour.
Klíčová slova
Čtení, porozumění čtenému textu, diagnostika čtení, střední vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá porozuměním v oblasti etikety a společenského chování u žáků s poruchou intelektu na střední škole. Teoretická část je věnována terminologickému vymezení a charakteristice pojmů, poruchám intelektu a oblasti středního vzdělávání. Dále se zaměřuje na porozumění, porozumění textu, techniku čtení a diagnostiku porozumění čtení. Zároveň charakterizuje etiketu a přibližuje pravidla společenského chování. V praktické části je zpracován výzkum, který je zaměřen na to, jak žáci s poruchou intelektu na střední škole porozumí textu a informacím z oblasti etikety a společenského chování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comprehension in the field of etiquette and social behaviour of secondary school pupils with intellectual disabilities. Theoretical part is dedicated to terminological specification and characterisation of terms, intellectual disabilities and spheres of secondary school education. Further it discusses comprehension, reading comprehension, reading methods, and reading comprehension diagnostics. Also it provides characterisation of etiquette and describes the rules of social behaviour. The practical part comprises of research focused on how the secondary school pupils with intellectual disorder comprehend text and information from the field of etiquette and social behaviour.
Klíčová slova
Čtení, porozumění čtenému textu, diagnostika čtení, střední vzdělávání
1. Shromažďování a studium odborné literatury
2. Konzultace s vedoucí práce
3. Stanovení struktury práce
4. Vypracování teoretické části
5. Příprava a sběr podkladů pro praktickou část
6. Vyhodnocení a analýza získaných dat
7. Zpracování praktické části
8. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Shromažďování a studium odborné literatury
2. Konzultace s vedoucí práce
3. Stanovení struktury práce
4. Vypracování teoretické části
5. Příprava a sběr podkladů pro praktickou část
6. Vyhodnocení a analýza získaných dat
7. Zpracování praktické části
8. Závěr
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Dotisk 1. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-02-1.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 2. upravené a rozšířené vydání. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. Logopaedia clinica. ISBN 8090253628.
GAVORA, Peter. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka: príručka pre učiteľa. Žilina: Krupa print, 2008. ISBN 9788089132577.
KREJČÍŘOVÁ, Olga. Metodická specifika počátečního vzdělání jedinců s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3713-2.
ŠPAČEK, Ladislav. Nová velká kniha etikety. 2., rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1954-5.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Dotisk 1. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-02-1.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 2. upravené a rozšířené vydání. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. Logopaedia clinica. ISBN 8090253628.
GAVORA, Peter. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka: príručka pre učiteľa. Žilina: Krupa print, 2008. ISBN 9788089132577.
KREJČÍŘOVÁ, Olga. Metodická specifika počátečního vzdělání jedinců s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3713-2.
ŠPAČEK, Ladislav. Nová velká kniha etikety. 2., rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1954-5.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Charakteristika Základní školy a Střední školy Březejc, Sviny 13
Příloha č. 2: Etiketa a společenské chování na plese
Příloha č. 3: Etiketa a společenské chování na plese - TEST