Bakalářská diplomová práce "Genderové stereotypy v mateřských školkách", seznamuje čtenáře nejenom s obecnou problematikou genderové nerovnosti naší společnosti, nýbrž zejména s konkrétním uplatňováním genderových stereotypů v mateřských školkách. Cíl práce spočívá především v zjištění, zda a jakým způsobem se genderové stereotypy napříč předškolním vzděláváním uplatňují a také, zda míra uplatňování těchto stereotypů závisí na prostředí (vesnice, město), v němž se školka nachází.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis "Gender Stereotypes at Primary Schools" deals with the gender stereotypes in kindergartens and presents the general problems (issues) of gender inequality of society. It introduces the concrete use of gender stereotypes in kindergartens. The goal is to find out if and how are the gender stereotypes used through preschool education and if the measure of this use is determined by the surroundings (village, city) in which is the kindergarten situated.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, genderová nerovnost, předškolní vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, pre-school education, gender inequality, primary school
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská diplomová práce "Genderové stereotypy v mateřských školkách", seznamuje čtenáře nejenom s obecnou problematikou genderové nerovnosti naší společnosti, nýbrž zejména s konkrétním uplatňováním genderových stereotypů v mateřských školkách. Cíl práce spočívá především v zjištění, zda a jakým způsobem se genderové stereotypy napříč předškolním vzděláváním uplatňují a také, zda míra uplatňování těchto stereotypů závisí na prostředí (vesnice, město), v němž se školka nachází.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis "Gender Stereotypes at Primary Schools" deals with the gender stereotypes in kindergartens and presents the general problems (issues) of gender inequality of society. It introduces the concrete use of gender stereotypes in kindergartens. The goal is to find out if and how are the gender stereotypes used through preschool education and if the measure of this use is determined by the surroundings (village, city) in which is the kindergarten situated.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, genderová nerovnost, předškolní vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, pre-school education, gender inequality, primary school
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je popsat fungovaní a uplatňování genderových stereotypů v mateřských školkách.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce bude popisovat fungování a uplatňování genderových stereotypů v mateřských školkách. Cílem je především zaměřit se na míru automatického využívání genderových stereotypů mezi dětmi a následných reakcí a postupů řešení ze strany učitelek. Příkladem může být situace, kdy se chlapec rozhodne hrát si ve školce s typicky dívčí hračkou (panenkou) a ostatní chlapci se mu z tohoto důvodu budou posmívat.
C. Návrh postupu řešení (metodika): V bakalářské práci považuji za nejvhodnější využít metod kvalitativního výzkumu pozorování dětí ve školkách a polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami mateřských školek. Do výzkumu budou zahrnuty konkrétní dvě školky jedna městská a jedna na vesnici, jež budou následně mezi sebou komparovány.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 8. 2017
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2018
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2018
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je popsat fungovaní a uplatňování genderových stereotypů v mateřských školkách.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce bude popisovat fungování a uplatňování genderových stereotypů v mateřských školkách. Cílem je především zaměřit se na míru automatického využívání genderových stereotypů mezi dětmi a následných reakcí a postupů řešení ze strany učitelek. Příkladem může být situace, kdy se chlapec rozhodne hrát si ve školce s typicky dívčí hračkou (panenkou) a ostatní chlapci se mu z tohoto důvodu budou posmívat.
C. Návrh postupu řešení (metodika): V bakalářské práci považuji za nejvhodnější využít metod kvalitativního výzkumu pozorování dětí ve školkách a polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami mateřských školek. Do výzkumu budou zahrnuty konkrétní dvě školky jedna městská a jedna na vesnici, jež budou následně mezi sebou komparovány.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 8. 2017
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2018
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2018
Seznam doporučené literatury
BABANOVÁ,A. MIŠKOLCI, J. Genderově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, o.s., 2007. 142s. ISBN 9788023987980
SMETÁČKOVÁ, Irena. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost o.p.s., 2007. ISBN 978-80-87110-01-0
LIPPA, Richard A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009. Galileo. ISBN 978-80-200-1719-2.
FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz, 2004, 159 s. ISBN 8086768066.
Seznam doporučené literatury
BABANOVÁ,A. MIŠKOLCI, J. Genderově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, o.s., 2007. 142s. ISBN 9788023987980
SMETÁČKOVÁ, Irena. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost o.p.s., 2007. ISBN 978-80-87110-01-0
LIPPA, Richard A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009. Galileo. ISBN 978-80-200-1719-2.
FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz, 2004, 159 s. ISBN 8086768066.