Diplomová práce se zabývá porovnáním změn muskuloskeletálního systému mezi hudebníky, kteří hrají na klasickou kytaru, a osobami, které dlouhodobě nehrají na žádný hudební nástroj a vrcholově se nevěnují žádnému sportu. Teoretická část práce popisuje poznatky z hudební fyziologie a medicíny, hudební ergonomie a hudební kineziologie. Podstatnou částí přehledu poznatků je kapitola o klasické kytaře. Zaměřuje se na popis a charakteristiku klasické kytary, posturální držení, techniku hry na kytaru a ruku hudebníka. Výzkumná část práce porovnává změny muskuloskeletálního systému na základě odebrané anamnézy, kineziologického rozboru, Krátké formy dotazníku McGillovy Univerzity (SF-MPQ), UBMA testování, dynamometrie a tlakové algometrie. Výzkumu se zúčastnilo celkem 30 osob, 15 kytaristů (výzkumná skupina) a 15 gymnazistů (kontrolní skupina). Výsledky studie poukázaly na statisticky významný rozdíl mezi kytaristy a gymnazisty v případě držení hlavy a asymetrií SIPS. Kytaristé v těchto proměnných vykazovali větší muskuloskeletální změny. Korelace mezi odehranými roky na kytaru a zvyšujícím se počtem muskuloskeletálních změn nebyla statisticky významná. V případě SF-MPQ: PRI-T, pravého a levého m. infraspinatus, pravé volární strany předloktí, pravé dorzální strany zápěstí
a pravé volární strany zápěstí byl prokázán statisticky významný rozdíl mezi kytaristy a gymnazisty. Avšak hodnoty poukázaly na zvýšenou citlivost a větší míru bolesti a diskomfortu u gymnazistů. Dále bylo zjištěno, že zvýšený výskyt bolestivých bodů nemá vliv na snižování svalové síly stisku ruky.
Anotace v angličtině
The main focus of the Master´s thesis is the comparison of musculoskeletal system changes between musicians playing the classical guitar and people who have not played any musical instrument for a long time and do not do sport professionally. The theoretical part of the thesis serves to describe the findings of Music Physiology and Musicians' Medicine, Music Ergonomics and Music Kinesiology. The chapter about the classical guitar covers a significant part of the knowledge. It focuses on the description and characterisation classical guitar, postural position, technique of the playing and the hand of the musician. The research part of the thesis compares the musculoskeletal system changes based on anamnesis, kinesiological analysis, The Short-form McGilll Pain Questionnaire (SF-MPQ), UBMA instrument, dynamometry and pressure algometry. The research was attended by 30 people, 15 guitar players (research group) and 15 grammar school students (control group). The results of the research highlighted the statistically significant difference between the guitarists and the students concerning the head posture and SIPS asymmetry. The guitar players showed greater musculoskeletal changes in these two variables.
The correlation between the number of years spent playing the guitar and the rising amount of musculoskeletal changes proved to be statistically insignificant. In the case of the SF-MPQ: PRI-T, right and left infraspinatus muscle, right volar forearm, right dorsal and volar wrist, a statistically significant difference between the guitarists and the students was confirmed. However, the results indicate higher sensitivity and extent of pain and discomfort among the grammar school students. The thesis further revealed that the higher number of painful points does not play any role in decreasing the hand-grip muscle stregth.
Klíčová slova
profesionální hudebník, hudební nástroj, bolest, postura, hudební fyziologie
a medicína
Klíčová slova v angličtině
professional musician, musical instrument, pain, posture, Music Physiology
and Musicians' Medicine
Rozsah průvodní práce
125 s. (231 992)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá porovnáním změn muskuloskeletálního systému mezi hudebníky, kteří hrají na klasickou kytaru, a osobami, které dlouhodobě nehrají na žádný hudební nástroj a vrcholově se nevěnují žádnému sportu. Teoretická část práce popisuje poznatky z hudební fyziologie a medicíny, hudební ergonomie a hudební kineziologie. Podstatnou částí přehledu poznatků je kapitola o klasické kytaře. Zaměřuje se na popis a charakteristiku klasické kytary, posturální držení, techniku hry na kytaru a ruku hudebníka. Výzkumná část práce porovnává změny muskuloskeletálního systému na základě odebrané anamnézy, kineziologického rozboru, Krátké formy dotazníku McGillovy Univerzity (SF-MPQ), UBMA testování, dynamometrie a tlakové algometrie. Výzkumu se zúčastnilo celkem 30 osob, 15 kytaristů (výzkumná skupina) a 15 gymnazistů (kontrolní skupina). Výsledky studie poukázaly na statisticky významný rozdíl mezi kytaristy a gymnazisty v případě držení hlavy a asymetrií SIPS. Kytaristé v těchto proměnných vykazovali větší muskuloskeletální změny. Korelace mezi odehranými roky na kytaru a zvyšujícím se počtem muskuloskeletálních změn nebyla statisticky významná. V případě SF-MPQ: PRI-T, pravého a levého m. infraspinatus, pravé volární strany předloktí, pravé dorzální strany zápěstí
a pravé volární strany zápěstí byl prokázán statisticky významný rozdíl mezi kytaristy a gymnazisty. Avšak hodnoty poukázaly na zvýšenou citlivost a větší míru bolesti a diskomfortu u gymnazistů. Dále bylo zjištěno, že zvýšený výskyt bolestivých bodů nemá vliv na snižování svalové síly stisku ruky.
Anotace v angličtině
The main focus of the Master´s thesis is the comparison of musculoskeletal system changes between musicians playing the classical guitar and people who have not played any musical instrument for a long time and do not do sport professionally. The theoretical part of the thesis serves to describe the findings of Music Physiology and Musicians' Medicine, Music Ergonomics and Music Kinesiology. The chapter about the classical guitar covers a significant part of the knowledge. It focuses on the description and characterisation classical guitar, postural position, technique of the playing and the hand of the musician. The research part of the thesis compares the musculoskeletal system changes based on anamnesis, kinesiological analysis, The Short-form McGilll Pain Questionnaire (SF-MPQ), UBMA instrument, dynamometry and pressure algometry. The research was attended by 30 people, 15 guitar players (research group) and 15 grammar school students (control group). The results of the research highlighted the statistically significant difference between the guitarists and the students concerning the head posture and SIPS asymmetry. The guitar players showed greater musculoskeletal changes in these two variables.
The correlation between the number of years spent playing the guitar and the rising amount of musculoskeletal changes proved to be statistically insignificant. In the case of the SF-MPQ: PRI-T, right and left infraspinatus muscle, right volar forearm, right dorsal and volar wrist, a statistically significant difference between the guitarists and the students was confirmed. However, the results indicate higher sensitivity and extent of pain and discomfort among the grammar school students. The thesis further revealed that the higher number of painful points does not play any role in decreasing the hand-grip muscle stregth.
Klíčová slova
profesionální hudebník, hudební nástroj, bolest, postura, hudební fyziologie
a medicína
Klíčová slova v angličtině
professional musician, musical instrument, pain, posture, Music Physiology
and Musicians' Medicine
Zásady pro vypracování
1. Hlavní cíl:
Cílem práce bude popsat změny muskuloskeletálního systému u osob, které hrají na klasickou kytaru v rámci studia na konzervatoři.
Dílčím cílem bude sledování muskuloskeletálních změn ovlivněných dobou výuky hry na klasickou kytaru v rámci let.
2. Metodika sběru dat:
Měření bude probíhat v prostorách Konzervatoře Evangelické akademie v Olomouci a v prostorách Gymnázia Olomouc - Hejčín od listopadu 2017 do ledna 2018. Při sběru dat bude k hodnocení studie účastníkům odebrána anamnéza, proveden kineziologický rozbor, bude se testovat svalová síla pomocí dynamometru a hodnotit bolest metodou tlakové algometrie a zkrácené verze dotazníku McGillovy Univerzity. Celkové vyšetření každého účastníka studie bude trvat 45 - 60 minut a bude provedeno jedenkrát.
Kineziologický rozbor bude proveden celkově, k objektivizaci se však bude hodnotit: bolest během aktivní rezistované kontrakce, pasivní rozsah pohybu, tlak na určené body na těle, vyšetření neurologických testů, svalová síla, citlivost prstů, otoky předloktí a otázky na vlastní pocit diskomfortu. Vyšetření je součástí UBMA (Upper body musculoskeletal assessment), Kramer J. F. et al. (2001). Vyšetření bude doplněno fotodokumentací postury každého účastníka studie.
3. Charakteristika souboru:
Studie se zúčastní 28 osob ve věku od 15 do 27 let, z toho 12 konzervatoristů a 16 studentů gymnázia. Kontrolní skupinou budou studenti, kteří nehrají na žádný hudební nástroj a kteří se vrcholově nevěnují žádnému sportu.
4. Bezpečnost:
Vyšetření bude probíhat v místnosti, kde bude přítomen pouze účastník (případně rodič) a fyzioterapeut. Během kineziologického rozboru budou probandi vysvlečeni do spodního prádla. Vyšetření je bezbolestné a nehrozí při něm riziko pádu. Za účelem zhodnocení muskuloskeletálních změn a porovnání postury bude k této diplomové práci využita fotodokumentace každého pacienta. Z fotografií nebude možné identifikovat obličej. Měření dynamometrem a tlakovým algometrem je bezpečné, neinvazivní a jednoduché. Všechna data budou zpracována anonymně a budou sloužit k vypracování této diplomové práce. Nebudou šířena a zneužita pro jiné účely.
5. Etické aspekty výzkumu:
Každý účastník obdrží před samotným vyšetřením informovaný souhlas, ve kterém svým podpisem potvrdí účast ve studii. Bude jasně seznámen s metodikou vyšetřování a na veškeré otázky ohledně výzkumu mu bude odborně odpovězeno. Dále bude informován o svém právu kdykoli odstoupit od své účasti ve výzkumném projektu a o právu odvolat svůj souhlas s účastí na studii, aniž by to pro ni mělo neblahé následky. Za účastníka mladšího 18 let bude při souhlasu rozhodovat jeho zákonný zástupce, který má zároveň právo být přítomen při vyšetření.
6. Harmonogram:
a) Září-Říjen - zadání závěrečné práce, vyhotovení informovaného souhlasu pro účastníky studie, odevzdání žádosti k posouzení projektu diplomové práce (Etická komise), cíle a výzkumné otázky
b) Listopad-Leden - výběr vhodných respondentů, praktická měření, sběr dat
c) Leden-Únor - teoretická část práce
d) Březen-Duben - statistické zpracování praktické části práce
Zásady pro vypracování
1. Hlavní cíl:
Cílem práce bude popsat změny muskuloskeletálního systému u osob, které hrají na klasickou kytaru v rámci studia na konzervatoři.
Dílčím cílem bude sledování muskuloskeletálních změn ovlivněných dobou výuky hry na klasickou kytaru v rámci let.
2. Metodika sběru dat:
Měření bude probíhat v prostorách Konzervatoře Evangelické akademie v Olomouci a v prostorách Gymnázia Olomouc - Hejčín od listopadu 2017 do ledna 2018. Při sběru dat bude k hodnocení studie účastníkům odebrána anamnéza, proveden kineziologický rozbor, bude se testovat svalová síla pomocí dynamometru a hodnotit bolest metodou tlakové algometrie a zkrácené verze dotazníku McGillovy Univerzity. Celkové vyšetření každého účastníka studie bude trvat 45 - 60 minut a bude provedeno jedenkrát.
Kineziologický rozbor bude proveden celkově, k objektivizaci se však bude hodnotit: bolest během aktivní rezistované kontrakce, pasivní rozsah pohybu, tlak na určené body na těle, vyšetření neurologických testů, svalová síla, citlivost prstů, otoky předloktí a otázky na vlastní pocit diskomfortu. Vyšetření je součástí UBMA (Upper body musculoskeletal assessment), Kramer J. F. et al. (2001). Vyšetření bude doplněno fotodokumentací postury každého účastníka studie.
3. Charakteristika souboru:
Studie se zúčastní 28 osob ve věku od 15 do 27 let, z toho 12 konzervatoristů a 16 studentů gymnázia. Kontrolní skupinou budou studenti, kteří nehrají na žádný hudební nástroj a kteří se vrcholově nevěnují žádnému sportu.
4. Bezpečnost:
Vyšetření bude probíhat v místnosti, kde bude přítomen pouze účastník (případně rodič) a fyzioterapeut. Během kineziologického rozboru budou probandi vysvlečeni do spodního prádla. Vyšetření je bezbolestné a nehrozí při něm riziko pádu. Za účelem zhodnocení muskuloskeletálních změn a porovnání postury bude k této diplomové práci využita fotodokumentace každého pacienta. Z fotografií nebude možné identifikovat obličej. Měření dynamometrem a tlakovým algometrem je bezpečné, neinvazivní a jednoduché. Všechna data budou zpracována anonymně a budou sloužit k vypracování této diplomové práce. Nebudou šířena a zneužita pro jiné účely.
5. Etické aspekty výzkumu:
Každý účastník obdrží před samotným vyšetřením informovaný souhlas, ve kterém svým podpisem potvrdí účast ve studii. Bude jasně seznámen s metodikou vyšetřování a na veškeré otázky ohledně výzkumu mu bude odborně odpovězeno. Dále bude informován o svém právu kdykoli odstoupit od své účasti ve výzkumném projektu a o právu odvolat svůj souhlas s účastí na studii, aniž by to pro ni mělo neblahé následky. Za účastníka mladšího 18 let bude při souhlasu rozhodovat jeho zákonný zástupce, který má zároveň právo být přítomen při vyšetření.
6. Harmonogram:
a) Září-Říjen - zadání závěrečné práce, vyhotovení informovaného souhlasu pro účastníky studie, odevzdání žádosti k posouzení projektu diplomové práce (Etická komise), cíle a výzkumné otázky
b) Listopad-Leden - výběr vhodných respondentů, praktická měření, sběr dat
c) Leden-Únor - teoretická část práce
d) Březen-Duben - statistické zpracování praktické části práce
Seznam doporučené literatury
- Bragge, P., Bialocerkowski, A., & McMeeken, J. (2006). A systematic review of prevalence and risk factors associated with playing-related musculoskeletal disorders in pianists. Occupational Medicine, 56, 28-38.
- Bruno, S., Lorusso, A., & L'Abbate, N. (2008). Playing-related disabling musculoskeletal disorders in young and adult classical piano students. International Archives of Occupational and Environmental Health, (2008)81, 855-860 .
- Croom, A. M. (2015). Music practice and participation for psychological well-being: A review of how music influences positive emotion, engagement, relationships, meaning, and accomplishment. Musicae Scientiae, 19(1), 44 -64.
- Chan, C., Driscoll, T., & Ackermann, B. (2013). Development of a speci?c exercise programme for professional orchestral musicians. Injury Prevention, 19, 257-263.
- Kok, L. M., Vlieland, T. P. M. V., Fiocco, M., & Nelissen, R. G. H. H. (2013). A comparative study on the prevalence of musculoskeletal complaints among musicians and non-musicians. BMC Musculoskeletal Disorders, (14)9, 1-7.
- Kok, L. M., Vlieland, T. P. M. V., Fiocco, M., Kaptein, A., & Nelissen, R. G. H. H. (2013). Musician's illness perceptions of musculoskeletal complaints. Clinical Rheumatology, (2013)32, 487-492.
- Kramer, J. F., Potter, P., Harburn, K. L., Speechley, M., Rollman, G. B., & Evans, D. (2001). An Upper Body Musculoskeletal Assessment Instrument for Patients with Work-related Musculoskeletal Disorders: A Pilot Study. Journal Hand Therapy, 14, 115-121.
- Leaver, R., Harris, E. C., & Palmer, K. T. (2011). Musculoskeletal pain in elite professional musicians from British symphony orchestras. Occupational Medicine, 61, 549-555.
- Ranelli, S., Straker, & L., Smith, A. (2014). Soreness during non-music activities is associated with playing-related musculoskeletal problems: an observational study of 731 child and adolescent instrumentalists. Journal of Physiotherapy, 60(2014), 102-108.
- Stanhope, J., & Milanese, S. (2016). The prevalence and incidence of musculoskeletal symptoms experienced by flautists. Occupational Medicine, 66, 156-163.Steinmetz, A., Möller, H., Seidel, W., & Rigotti, T. (2012). Playing-related musculoskeletal disorders music students-associated musculoskeleal signs. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 48, 625 - 633.
- Zaza, Ch. (1998). Playing-related musculoskeletal disorders in musicians: a systematic review of incidence and prevalence. Canadian Medical Association Journal, 158(8), 1019-1025.
- Zaza, Ch., Charles, C., & Muszynski, A. (1998). The meaning of playing-related musculoskeletal disorders to classical musicians. Elsevier Science Ltd., 47(12), 2013-2023.
Seznam doporučené literatury
- Bragge, P., Bialocerkowski, A., & McMeeken, J. (2006). A systematic review of prevalence and risk factors associated with playing-related musculoskeletal disorders in pianists. Occupational Medicine, 56, 28-38.
- Bruno, S., Lorusso, A., & L'Abbate, N. (2008). Playing-related disabling musculoskeletal disorders in young and adult classical piano students. International Archives of Occupational and Environmental Health, (2008)81, 855-860 .
- Croom, A. M. (2015). Music practice and participation for psychological well-being: A review of how music influences positive emotion, engagement, relationships, meaning, and accomplishment. Musicae Scientiae, 19(1), 44 -64.
- Chan, C., Driscoll, T., & Ackermann, B. (2013). Development of a speci?c exercise programme for professional orchestral musicians. Injury Prevention, 19, 257-263.
- Kok, L. M., Vlieland, T. P. M. V., Fiocco, M., & Nelissen, R. G. H. H. (2013). A comparative study on the prevalence of musculoskeletal complaints among musicians and non-musicians. BMC Musculoskeletal Disorders, (14)9, 1-7.
- Kok, L. M., Vlieland, T. P. M. V., Fiocco, M., Kaptein, A., & Nelissen, R. G. H. H. (2013). Musician's illness perceptions of musculoskeletal complaints. Clinical Rheumatology, (2013)32, 487-492.
- Kramer, J. F., Potter, P., Harburn, K. L., Speechley, M., Rollman, G. B., & Evans, D. (2001). An Upper Body Musculoskeletal Assessment Instrument for Patients with Work-related Musculoskeletal Disorders: A Pilot Study. Journal Hand Therapy, 14, 115-121.
- Leaver, R., Harris, E. C., & Palmer, K. T. (2011). Musculoskeletal pain in elite professional musicians from British symphony orchestras. Occupational Medicine, 61, 549-555.
- Ranelli, S., Straker, & L., Smith, A. (2014). Soreness during non-music activities is associated with playing-related musculoskeletal problems: an observational study of 731 child and adolescent instrumentalists. Journal of Physiotherapy, 60(2014), 102-108.
- Stanhope, J., & Milanese, S. (2016). The prevalence and incidence of musculoskeletal symptoms experienced by flautists. Occupational Medicine, 66, 156-163.Steinmetz, A., Möller, H., Seidel, W., & Rigotti, T. (2012). Playing-related musculoskeletal disorders music students-associated musculoskeleal signs. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 48, 625 - 633.
- Zaza, Ch. (1998). Playing-related musculoskeletal disorders in musicians: a systematic review of incidence and prevalence. Canadian Medical Association Journal, 158(8), 1019-1025.
- Zaza, Ch., Charles, C., & Muszynski, A. (1998). The meaning of playing-related musculoskeletal disorders to classical musicians. Elsevier Science Ltd., 47(12), 2013-2023.