Závěrečná práce Význam komunikace v práci učitele obsahuje část teoretickou a empirickou.
Cílem teoretické části je jednak popsat komunikaci jako takovou pomocí komunikačních modelů složek komunikace a jednak popsat klíčové nástroje komunikace jako jsou otázky, jejich dělení a typizace, práce s nimi a důležitost pauzy jako prvku dynamiky v komunikaci. V této části je vysvětlena problematika komunikace. Objevují se zde nejčastější a nejznámější definice komunikace.
Cílem druhé části práce je předání osobních zkušeností z téměř dvacetileté praxe školitele komunikačních dovedností a s nimi svázaná metodická doporučení pro učitele, jak zajistit efektivní komunikační proces v průběhu vyučování.
Cílem poslední, empirické části je zjistit, zda mají žáci druhého stupně základní školy dostatečný prostor pro komunikaci a jak vnímají důležitost dialogu a otázek v průběhu vyučování. Tato metoda je dotazníková. Zkoumání se uskutečnilo ve dvou typově odlišných předmětech (dějepis a matematika). Zjištěná data byla vzájemně porovnána.
Anotace v angličtině
Final work Importance of communication in teachers´s job has theoreciacal and practical part. The target of theoretical part is firstly to describe communication itself by using models of communication and secondly to describe importand tools of communication as questions, its types, using of them and the importance of pause as a tool of dynamics in the communication. It this part is explained the problemacy of the communication. Here are also the most popular definitions of the communication.
Target of the second part is to share my personal experiences from almost twenty years of practice of the lecturer of communication skills with teachers.
Target of the third empirical part is to find out whether pupils of primary school have a space enough to communicate and how they perceive the importance of the dialoque and questions within learning process. This is done by means of the questionaire for mathematics and for history. Data are compared.
Závěrečná práce Význam komunikace v práci učitele obsahuje část teoretickou a empirickou.
Cílem teoretické části je jednak popsat komunikaci jako takovou pomocí komunikačních modelů složek komunikace a jednak popsat klíčové nástroje komunikace jako jsou otázky, jejich dělení a typizace, práce s nimi a důležitost pauzy jako prvku dynamiky v komunikaci. V této části je vysvětlena problematika komunikace. Objevují se zde nejčastější a nejznámější definice komunikace.
Cílem druhé části práce je předání osobních zkušeností z téměř dvacetileté praxe školitele komunikačních dovedností a s nimi svázaná metodická doporučení pro učitele, jak zajistit efektivní komunikační proces v průběhu vyučování.
Cílem poslední, empirické části je zjistit, zda mají žáci druhého stupně základní školy dostatečný prostor pro komunikaci a jak vnímají důležitost dialogu a otázek v průběhu vyučování. Tato metoda je dotazníková. Zkoumání se uskutečnilo ve dvou typově odlišných předmětech (dějepis a matematika). Zjištěná data byla vzájemně porovnána.
Anotace v angličtině
Final work Importance of communication in teachers´s job has theoreciacal and practical part. The target of theoretical part is firstly to describe communication itself by using models of communication and secondly to describe importand tools of communication as questions, its types, using of them and the importance of pause as a tool of dynamics in the communication. It this part is explained the problemacy of the communication. Here are also the most popular definitions of the communication.
Target of the second part is to share my personal experiences from almost twenty years of practice of the lecturer of communication skills with teachers.
Target of the third empirical part is to find out whether pupils of primary school have a space enough to communicate and how they perceive the importance of the dialoque and questions within learning process. This is done by means of the questionaire for mathematics and for history. Data are compared.
Tématem kvalifikační práce je Význam komunikace v práci učitele se zaměřením na verbální komunikaci. Student zpracuje obecný přehled základních informací na téma způsoby komunikace ve výukovém procesu (verbální, neverbální komunikace a její druhy). Součástí práce bude zpracování praktické části. Cílem praktické části bude zjistit:
a) místo, frekvenci a druh otázek ve vyučovacím procesu.
b) názory na úlohu dotazování a dialogu ve vyučovacím procesu.
Pro shromáždění dat potřebných k naplnění stanoveného cíle bude využito explorační metody dotazníku.
Zásady pro vypracování
Tématem kvalifikační práce je Význam komunikace v práci učitele se zaměřením na verbální komunikaci. Student zpracuje obecný přehled základních informací na téma způsoby komunikace ve výukovém procesu (verbální, neverbální komunikace a její druhy). Součástí práce bude zpracování praktické části. Cílem praktické části bude zjistit:
a) místo, frekvenci a druh otázek ve vyučovacím procesu.
b) názory na úlohu dotazování a dialogu ve vyučovacím procesu.
Pro shromáždění dat potřebných k naplnění stanoveného cíle bude využito explorační metody dotazníku.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J., Štindl, P., Loudová, I.: Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech: sborníky sdělení z konference. Hradec Králové: Gaudemaus, 2009.
Mlčoch, M.: Komunikační výchova a školská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Nelešová, A.: Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995.
Svatoš, T.: Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.
Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J., Štindl, P., Loudová, I.: Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech: sborníky sdělení z konference. Hradec Králové: Gaudemaus, 2009.
Mlčoch, M.: Komunikační výchova a školská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Nelešová, A.: Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995.
Svatoš, T.: Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.
Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.