Bakalárska práca sa zaoberá problematikou integrácie rómskej menšiny v Brne. Cieľom práce je zhotoviť prehľad aktuálneho stavu integrácie rómskej menšiny v Brne a jej vybraných súčasných nástrojov za pomoci odbornej literatúry a analýzy dostupných strategických dokumentov a výročných správ. Práca tiež ponúka prehľad brnenských neziskových organizácií zameraných na integráciu Rómov a aktuálnych podporených programov a projektov integrácie. Práca sa ďalej zaoberá taktiež prehľadom vybraných kultúrnych inštitúcií a rómských brnenských festivalov, ktoré svojou činnosťou vo veľkej miere napomáhajú k integrácii tamojších Rómov. Práca je koncipovaná ako kompilácia, ktorej súčasťou je aj príklad dobrej praxe.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is dealing with integration of Roma minority in Brno. The aim of a thesis is to make an overview of the current situation of Roma minority in Brno and its selected current tools with the help of professional literature and analysis of available strategic documents and annual reports. The thesis also offers an overview of Brno non-profit organisations focused on the integration of Roma and current suported programs and integration projects. The thesis also deals with a review of selected cultural institutions and Roma festivals in Brno which significantly contribute to the integration of local Roma. The work is conceived as a compilation which includes and example of good practice.
Klíčová slova
sociálne vylúčenie, sociálna integrácia, rómska menšina, umenie
Klíčová slova v angličtině
social exlusion, social integration, Roma minority, art
Rozsah průvodní práce
59 s. (103 587)
Jazyk
SK
Anotace
Bakalárska práca sa zaoberá problematikou integrácie rómskej menšiny v Brne. Cieľom práce je zhotoviť prehľad aktuálneho stavu integrácie rómskej menšiny v Brne a jej vybraných súčasných nástrojov za pomoci odbornej literatúry a analýzy dostupných strategických dokumentov a výročných správ. Práca tiež ponúka prehľad brnenských neziskových organizácií zameraných na integráciu Rómov a aktuálnych podporených programov a projektov integrácie. Práca sa ďalej zaoberá taktiež prehľadom vybraných kultúrnych inštitúcií a rómských brnenských festivalov, ktoré svojou činnosťou vo veľkej miere napomáhajú k integrácii tamojších Rómov. Práca je koncipovaná ako kompilácia, ktorej súčasťou je aj príklad dobrej praxe.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is dealing with integration of Roma minority in Brno. The aim of a thesis is to make an overview of the current situation of Roma minority in Brno and its selected current tools with the help of professional literature and analysis of available strategic documents and annual reports. The thesis also offers an overview of Brno non-profit organisations focused on the integration of Roma and current suported programs and integration projects. The thesis also deals with a review of selected cultural institutions and Roma festivals in Brno which significantly contribute to the integration of local Roma. The work is conceived as a compilation which includes and example of good practice.
Klíčová slova
sociálne vylúčenie, sociálna integrácia, rómska menšina, umenie
Klíčová slova v angličtině
social exlusion, social integration, Roma minority, art
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou potřeby sociální práce ve vztahu k romským žákům na základní škole na Slovensku. Jejím cílem bude zjistit, zda by pro tyto děti bylo přínosné, kdyby na své základní škole měly možnost spolupracovat se sociálním pracovníkem a využívat sociální služby jím poskytované. Tzn., jestli by jim jeho vedení napomohlo ke zlepšení školní úspěšnosti či k prevenci a řešení sociálně-patologických jevů.
V práci bude využita případová studie, kde bude popsána situace na vybrané škole na Slovensku. Pomocí rozhovorů a obsahové analýzy dokumentů bude zmapovaná situace na dané škole, například situace nastavení sociální prevence, min. programy pro soc. prevenci atd. Dále se bude skládat také z Analýzy potřeb sociální práce, která bude vykonaná pomocí kvalitativního výzkumu. Ten bude obsahovat rozhovory s pedagogy, speciálními pedagogy, popřípadě i rodiči romských dětí, které navštěvují konkrétní základní školu.
Studentka bude jednou měsíčně svou práci konzultovat s vedoucí bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou potřeby sociální práce ve vztahu k romským žákům na základní škole na Slovensku. Jejím cílem bude zjistit, zda by pro tyto děti bylo přínosné, kdyby na své základní škole měly možnost spolupracovat se sociálním pracovníkem a využívat sociální služby jím poskytované. Tzn., jestli by jim jeho vedení napomohlo ke zlepšení školní úspěšnosti či k prevenci a řešení sociálně-patologických jevů.
V práci bude využita případová studie, kde bude popsána situace na vybrané škole na Slovensku. Pomocí rozhovorů a obsahové analýzy dokumentů bude zmapovaná situace na dané škole, například situace nastavení sociální prevence, min. programy pro soc. prevenci atd. Dále se bude skládat také z Analýzy potřeb sociální práce, která bude vykonaná pomocí kvalitativního výzkumu. Ten bude obsahovat rozhovory s pedagogy, speciálními pedagogy, popřípadě i rodiči romských dětí, které navštěvují konkrétní základní školu.
Studentka bude jednou měsíčně svou práci konzultovat s vedoucí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z., 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK.
DÁVIDOVÁ-VIDROVÁ, A., 2013. Úloha školského sociálneho pedagóga v školách, jeho preventívna činnosť a práca s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia [online]. PROHUMAN. [cit. 2015-11-10]. Dostupné z: http://www.prohuman.sk/pedagogika/uloha-skolskeho-socialneho-pedagoga-vskolach-jeho-preventivna-cinnost-a-praca-s-detmi-zo-soc-znevyhod-prostredia
HAKALOVÁ, L. Sociální práce ve školách. Ostrava, 2014. Diplomová práce. Ostravská univerzita v Ostravě. Fakulta sociálních studií
HRONCOVÁ, J. Možnosti uplatnenia a profesijné kompetencie sociálnych pedagógov v SR. In: SOCIALIA 2009. Profesijné kompetencie sociálnych pedagógov a sociálnych pracovníkov v teórii a praxi v SR a v iných krajinách Európskej únie. Banská Bystrica: UMB, ISBN 978-80-8083-895-9.
KLIMENTOVÁ, L. Role sociálního pracovníka na ZŠ ve vztahu k řešení sociálně patologických jevů ve školním prostředí. Brno, 2008. Bakalářská práce. Masarykova univerzita Brno.
TOKÁROVÁ, A., MATULAYOVÁ, T., 2013. Školní sociální pracovník. In: Matoušek a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262- 0366-7.
Zákon č. 317/2009 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 2009. In: Zbierka zákonov Slovenskej republiky [online]. [cit. 2015-11-10]. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/2918.pdf
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z., 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK.
DÁVIDOVÁ-VIDROVÁ, A., 2013. Úloha školského sociálneho pedagóga v školách, jeho preventívna činnosť a práca s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia [online]. PROHUMAN. [cit. 2015-11-10]. Dostupné z: http://www.prohuman.sk/pedagogika/uloha-skolskeho-socialneho-pedagoga-vskolach-jeho-preventivna-cinnost-a-praca-s-detmi-zo-soc-znevyhod-prostredia
HAKALOVÁ, L. Sociální práce ve školách. Ostrava, 2014. Diplomová práce. Ostravská univerzita v Ostravě. Fakulta sociálních studií
HRONCOVÁ, J. Možnosti uplatnenia a profesijné kompetencie sociálnych pedagógov v SR. In: SOCIALIA 2009. Profesijné kompetencie sociálnych pedagógov a sociálnych pracovníkov v teórii a praxi v SR a v iných krajinách Európskej únie. Banská Bystrica: UMB, ISBN 978-80-8083-895-9.
KLIMENTOVÁ, L. Role sociálního pracovníka na ZŠ ve vztahu k řešení sociálně patologických jevů ve školním prostředí. Brno, 2008. Bakalářská práce. Masarykova univerzita Brno.
TOKÁROVÁ, A., MATULAYOVÁ, T., 2013. Školní sociální pracovník. In: Matoušek a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262- 0366-7.
Zákon č. 317/2009 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 2009. In: Zbierka zákonov Slovenskej republiky [online]. [cit. 2015-11-10]. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/2918.pdf