Teoretická část práce pojednává o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podrobně se pak věnuje problematice syndromu ADHD a ADD. Shrnuje poznatky o příčinách a projevech poruchy pozornosti. Dále uvádí, jaké jsou možnosti léčby ADHD a jak s těmito žáky pracovat. Praktická část závěrečné práce mapuje chování a vzdělávání dvou žáků s poruchou pozornosti na běžné základní škole. Dvě případové studie popisují projevy chování, celkový proces edukace a shrnují dosavadní vývoj obou žáků.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the education of pupils with special educational needs, and then deals in detail with the issue of ADHD and ADD. It summarizes the knowledge about causes and symptoms of attention deficit disorder. It also mentions the possibilities of ADHD treatment and how to work with these pupils. The practical part of the final thesis maps the behavior and education of two pupils with disturbance at the basic elementary school. Two case studies describe behavioral manifestations, the overall process of education, and summarize the development of both pupils to date.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, individuální vzdělávací plán, porucha pozornosti, syndrom ADHD a ADD
Klíčová slova v angličtině
pupil with special educational needs, pedagogue assistant, individual educational plan, attention deficit disorder, ADHD and ADD syndrome
Rozsah průvodní práce
35 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část práce pojednává o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podrobně se pak věnuje problematice syndromu ADHD a ADD. Shrnuje poznatky o příčinách a projevech poruchy pozornosti. Dále uvádí, jaké jsou možnosti léčby ADHD a jak s těmito žáky pracovat. Praktická část závěrečné práce mapuje chování a vzdělávání dvou žáků s poruchou pozornosti na běžné základní škole. Dvě případové studie popisují projevy chování, celkový proces edukace a shrnují dosavadní vývoj obou žáků.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the education of pupils with special educational needs, and then deals in detail with the issue of ADHD and ADD. It summarizes the knowledge about causes and symptoms of attention deficit disorder. It also mentions the possibilities of ADHD treatment and how to work with these pupils. The practical part of the final thesis maps the behavior and education of two pupils with disturbance at the basic elementary school. Two case studies describe behavioral manifestations, the overall process of education, and summarize the development of both pupils to date.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, individuální vzdělávací plán, porucha pozornosti, syndrom ADHD a ADD
Klíčová slova v angličtině
pupil with special educational needs, pedagogue assistant, individual educational plan, attention deficit disorder, ADHD and ADD syndrome
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury
- ujasnění struktury práce teoretická/praktická část
- studium metodiky a instrukcí k nim
- průběžné konzultace s vedoucím závěrečné práce
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury
- ujasnění struktury práce teoretická/praktická část
- studium metodiky a instrukcí k nim
- průběžné konzultace s vedoucím závěrečné práce
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008.
PUGNEROVÁ, M., KVINTOVÁ, J. Přehled poruch psychického vývoje. Praha : Grada, 2016
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012.
JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha : Grada, 2010.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008.
PUGNEROVÁ, M., KVINTOVÁ, J. Přehled poruch psychického vývoje. Praha : Grada, 2016
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012.
JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha : Grada, 2010.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.